Polacy nie przyzwyczaili się jeszcze do robienia zakupów spożywczych online

2021-05-18 | 10:00

COVID-19 przewartościował tradycyjne modele sprzedaży i jeszcze bardziej zwiększył oczekiwania zakupowe klientów. Jednak jak zauważa Wayne Hodson, prezes zarządu Wasz Sklep SPAR, klienci w Polsce nie są jeszcze przyzwyczajeni do robienia zakupów spożywczych online. Konsumenci wciąż chcą produkt obejrzeć i dotknąć, zwłaszcza w przypadku wyrobów świeżych. Dlatego e-commerce będzie, i już obecnie jest, jedynie dodatkowym kanałem sprzedaży.

Niedawno działalność centrów handlowych ponownie została ograniczona ze względu na kolejny lockdown. Jakie jest Państwa zdanie i ocena sytuacji w tym aspekcie?

Niestety nie mamy wpływu na decyzje rządu i musieliśmy dostosować się do tej sytuacji. Ze względu na mniejszą odwiedzalność i ograniczenia, centra handlowe stały się jedynie centrami zakupów awaryjnych. Coraz więcej klientów podczas codziennych zakupów korzysta z pobliskich sklepów i raczej trzyma się z dala od większych centrów. Ta sytuacja wiąże się niestety z ogromną presją na wszystkich najemcach, ale zwłaszcza na mniejszych firmach. Teraz jest czas, aby właściciele galerii zweryfikowali swoje umowy z najemcami – mając na uwadze długoterminowe relacje, które docelowo przyniosą korzyści obu stronom. Aby utrzymać centra w pełni wynajęte w przyszłości, należy pilnie zająć się ulgą w czynszach, a ponadto wdrożyć dotacje rządowe.

Mija rok od wybuchu pandemii koronawirusa w Polsce. Jak Państwo oceniają ten czas? 

Pandemia nie wpłynęła na naszą długofalową strategię rozwoju na polskim rynku i nadal realizujemy nasze ambitne plany. Szansa na wzrost rynku jest ogromna, dlatego nieustannie pracujemy nad rozwojem sieci SPAR w Polsce. Skupiamy się na dwóch obszarach, a mianowicie na rozwoju organicznym opartym na współpracy z naszymi obecnymi partnerami oraz nowych możliwościach biznesowych. Patrząc na naszą działalność globalnie, skupiamy się bardziej na wygodnych lokalizacjach „po sąsiedzku” – a nie takich, jak zamknięte duże centra. Chcemy być w sercu społeczności, którym służymy i to jest powód, dla którego centra handlowe nie są kluczową częścią naszej strategii. Obecna sytuacja najbardziej wpływa na sklepy zlokalizowane w centrach handlowych. Odbudowanie tej bazy klientów będzie niezwykle trudne, ponieważ konsumenci bardzo szybko zmieniają swoje nawyki zakupowe i nie będą chcieli ich ponownie rewidować.

Pandemia koronawirusa postawiła duże wyzwanie przed sieciami spożywczymi, które muszą nieustannie monitorować sytuację i dostosowywać do niej m.in. strukturę asortymentu czy też zatowarowanie. Z jakimi największymi wyzwaniami spotkał się SPAR?

Każdego dnia wsłuchujemy się i mocno angażujemy w potrzeby naszych klientów, dlatego szybko zidentyfikowaliśmy zmiany, jakich oczekiwali od początku pandemii. Błyskawicznie wprowadziliśmy kilka nowych kanałów sprzedaży. Chodzi o bezpośredni odbiór w sklepie zakupów dokonywanych online lub za pomocą listy zakupów pozostawionej w sklepie. Rozbudowaliśmy też sklep internetowy oraz jego ofertę. Nasze sklepy rozpoczęły także współpracę z Everli – platformą specjalizującą się w dostarczaniu zakupów do domu. Usługa jest obecnie dostępna w Poznaniu i Warszawie. Dodatkowo, oferujemy dostawę poprzez aplikację Wolt.

Jak wyglądają obecnie Państwa relacje z właścicielami centrów handlowych, w których funkcjonują sklepy SPAR? 

Co do zasady mamy dobre relacje z wynajmującymi tam, gdzie jesteśmy obecni i współpracowaliśmy blisko z nimi podczas tego trudnego okresu. Obecnie negocjujemy umowy z kilkoma właścicielami obiektów handlowych, aby uzyskać lepsze stawki czynszów, które będą bardziej odpowiadały bieżącym realiom rynkowym i biznesowym.

Na czym dziś w Państwa ocenie polega lub powinna polegać partnerska relacja najemcy i wynajmującego? 

Uczciwa i zaangażowana relacja między najemcą a właścicielem galerii handlowej jest kluczem do sukcesu obu stron. Chociaż zdajemy sobie sprawę, że nie jest to łatwa sytuacja dla żadnej ze stron, ogólne wrażenie jest takie, że to najemcy najbardziej ucierpieli w tym okresie. Duzi właściciele galerii handlowych na ogół mają znacznie większe portfele finansowe – co pozwala im przedłużać warunki umów z bankami, podczas gdy najemcy nie mają takich samych środków, aby wytrzymać długoterminowy wpływ pandemii na ich działalność. Relacja musi opierać się na długoterminowym myśleniu i strategii między obiema stronami, aby zarówno najemcy, jak i centra handlowe przetrwały.

COVID-19 przewartościował tradycyjne modele sprzedaży i jeszcze bardziej zwiększył oczekiwania zakupowe klientów. Jakie prawidłowości dostrzegają Państwo w tym zakresie?

Generalnie klienci w Polsce nie są jeszcze przyzwyczajeni do robienia zakupów spożywczych online – w szczytowym momencie kanał online odpowiadał za kilka procent naszych obrotów. Kanał online jest ważny, ale wierzymy, że w momencie zakończenia pandemii bądź w sytuacji, gdy zostanie ona opanowana – klienci chętnie wrócą do tradycyjnych zakupów. Konsumenci wciąż chcą produkt obejrzeć i dotknąć, zwłaszcza w przypadku wyrobów świeżych. Dlatego sądzimy, że e-commerce będzie, i już obecnie jest, dodatkowym kanałem sprzedaży.

Według JLL, wielu polskich konsumentów zwraca się częściej w kierunku sklepów, zlokalizowanych poza tradycyjnymi centrami handlowymi, takich które wzmacniają ich poczucie bezpieczeństwa. Czy Państwo również zauważają te tendencje? Czy sklepy SPAR ulokowane poza centrami handlowymi notują wyższe wskaźniki odwiedzalności i sprzedaży? 

Tak, zdecydowanie. Jak już wspomniałem, marka SPAR jest tradycyjnie sklepem osiedlowym, a większość naszych placówek znajduje się blisko lokalnych społeczności. Klienci w dzisiejszych czasach unikają dużych lub zatłoczonych centrów handlowych ze względów bezpieczeństwa.

PMR prognozuje, że w 2021 r. wartość rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi wzrośnie ponad 3 proc., w porównaniu do wzrostu na poziomie około 2 proc. w 2020 r. Czy Państwa przewidywania są również tak optymistyczne? 

Tak - spodziewamy się stopniowego wzrostu handlu detalicznego, ponieważ sytuacja powoli wraca do „normalności”. Nastąpi to przez powrót do średniej zawartości koszyka sprzed pandemii. Powinniśmy zobaczyć zmianę rodzaju kategorii, które będą ponownie kupowane. Ludzie zwrócą się ku spontanicznym i specjalnym zakupom, których być może nie robili w ciągu ostatniego roku. Nasze sklepy oferują szeroką gamę artykułów, co pozwala traktować je jako „one stop shop”. W zależności od obecnej sytuacji będziemy obserwować wzrost sprzedaży w kategoriach świeżych, ze względu na większy ruch w sklepach.

Sytuacja związana z COVID-19 na zawsze zmieni rynek i konsumenta. Koronawirus wykreował nowe trendy i przyśpieszył wzrost znaczenia innych, w tym nowoczesnych technologii. Jakie zmiany zaszły w oczekiwaniach klientów?

Koronawirus przede wszystkim zmienił oczekiwania konsumentów co do bezpieczeństwa i środków ochrony w sklepach. To najważniejsze kryteria, jakie musi spełniać obecnie każda placówka handlowa. Nie wpłynął istotnie na poziom czy oczekiwania automatyzacji w sklepach – chociaż ten proces powoli postępuje w całym handlu. Nie oczekujemy jednak rewolucji w tym obszarze.

W jaki sposób zatem SPAR wykorzystuje nowoczesne technologie w swoich sklepach?

Oczywiście w miarę możliwości uczestniczymy w automatyzacji handlu. W większości placówek mamy kasy samoobsługowe i rozwijamy systematycznie tę bazę. Staramy się też umiejętnie wprowadzać e-commerce do jak największej liczby sklepów. Jako sieć partnerska wspieramy i proponujemy nowatorskie rozwiązania naszym partnerom – bo finalnie to oni, jako prowadzący swój własny biznes, wiedzą czego potrzebują ich konsumenci. 

SPAR posiada swoją markę własną. Czym ona się charakteryzuje? 

Sieć SPAR cały czas rozwija ofertę produktów marki własnej SPAR. Obecnie do wyboru w polskich sklepach jest ponad 300 różnych artykułów, a do końca roku planujemy wprowadzić w sumie około 700 indeksów. Obecnie na półkach naszych sklepów można znaleźć szeroki wybór produktów z segmentu core, czyli produktów, które pod względem jakości nie odbiegają od liderów rynkowych, a ich cena jest bardziej konkurencyjna. Klienci mogą wybierać spośród wielu produktów tj.: dżemy, makarony, herbaty, wyroby garmażeryjne, mrożonki, kiszonki, chemia gospodarcza, czy akcesoria do gotowania. W marce własnej najistotniejszym czynnikiem dla nas jest jakość i to na niej się skupiamy. Naszym priorytetem są produkty w bardzo dobrej jakości i przystępnej cenie. Na przełomie maja/czerwca br. roku wprowadzimy produkty marki własnej ekonomicznej - No.1. Będzie to segment przygotowywany dla kilku krajów europejskich w ramach wspólnych zakupów, z produkcją realizowaną głównie przez polskich producentów. SPAR No.1 to wyroby w dobrej relacji jakości do ceny –gdzie jakość nie jest obniżona. Trzecim segmentem marki własnej są produkty Premium. Są to zatem wysokiej jakości produkty od polskich producentów lub pochodzące z importu niedostępne w Polsce. Przy każdej okazji podkreślamy, że zwracamy dużą uwagę na wysoką, powtarzalną jakość naszych produktów. Pracujemy głównie z polskimi producentami, posiadającymi międzynarodowe certyfikaty jakościowe – warto podkreślić, że polska żywność jest bardzo wysoko oceniana w Europie. Marka własna SPAR ma za zadanie zapewnić klientom dobrej jakości produkty w konkurencyjnej cenie. Na rynku polskim planujemy wzmocnić komunikację marki SPAR z klientami i z partnerami. Skupiamy się również bardzo na zdrowiu i dobrym samopoczuciu naszych klientów – dlatego będziemy nadal rozwijać nasze segmenty SPAR Natural i fresh, które bardzo dobrze nam się sprawdzają.

Sieć SPAR realizuje aktualnie kampanię „Kupuj polskie w SPAR. Wybierz jakość”. Jaka idea jej przyświeca?

Na całym świecie etos SPAR to wspólna praca i relacje, podobnie jak tu, w Polsce. Ta kampania obejmowała zaangażowanie i wsparcie lokalnych producentów. Nasi klienci skorzystali z promocji na określone polskie produkty np.: jabłka, sery, warzywa i owoce, miody, wędliny, wyroby garmażeryjno-mleczne, marynaty, pieczywo, bakalie, ryby, napoje i przekąski. Sieć SPAR to partnerstwo między nami, a naszymi niezależnymi sprzedawcami. Wraz z naszymi dostawcami, detaliści budują polską gospodarkę i zapewniają dobre, solidne zatrudnienie wielu osobom. Widzimy wiele synergii z naszymi lokalnymi producentami, a jednym z nich jest nasza podstawowa wartość „Rodzina”. Wielu producentów to firmy rodzinne i wierzymy, że współpracując z nimi wszyscy odniesiemy sukces. Wciąż budujemy i rozwijamy się wraz z naszymi partnerami oraz dostawcami i nie możemy się doczekać wspólnego rozwoju marki SPAR.

Jak w Pana ocenie będzie wyglądał rynek centrów handlowych i handlu stacjonarnego w perspektywie kolejnych kilku lat? 

Centra handlowe nigdy nie będą już takie same i będą musiały nieustannie wprowadzać innowacje, aby wyprzedzić swoich konkurentów. Pandemia zmieniła sposób, w jaki ludzie robią zakupy, z kim i kiedy je robią – a galerie handlowe będą musiały dostosować się do tych zmian. Wielkie powierzchnie handlowe mogą nie przeżyć z powodu wysokich czynszów, a wiele mniejszych sklepów stanie się normą. Właściciele galerii handlowych będą musieli inaczej myśleć, jeśli chodzi o wynajem i strukturę swoich umów – bo puste centra nie będą dla nikogo atrakcyjne i korzystne. Bardziej popularne staną się mniejsze, wygodniejsze centra handlowe – w których konsumenci parkują, robią zakupy i wyjeżdżają. Może zaistnieć potrzeba wprowadzenia bardziej rygorystycznych przepisów rządowych, jeśli chodzi o koszty galerii handlowych, ponieważ ostatecznie wpływają one na poziom wynajmu długoterminowego i zwroty właścicieli.

Gdyby mieli Państwo dostrzec plusy związane z całą tą trudną pandemiczną sytuacją i zmianami jakie aktualnie zachodzą – czy i co warto wymienić? 

Według nas bardzo ważne jest wzmocnienie bezpieczeństwa zdrowotnego – protokołów i procedur w całym handlu detalicznym. Środki ochronne i dezynfekcje w długim terminie wywołają przyzwyczajenie zarówno pracowników, jak i klientów – a to będzie korzystne także wobec innych wirusów czy bakterii, z którymi stykamy się na co dzień. Dlatego ogromną wagę przykładamy do tego aspektu w każdym naszym sklepie. Bardzo rygorystycznie pilnujemy stosowania środków ochrony osobistej zarówno przez pracowników, jak i klientów. Od początku pandemii wprowadzono m.in. obowiązkowe środki ochrony osobistej przed wejściem do sklepów: płyny dezynfekujące i jednorazowe rękawiczki foliowe dla klientów. Ponadto w sklepach SPAR zamontowano bariery ochronne z pleksi oraz udostępniono maseczki, rękawiczki i przyłbice dla pracowników sklepów. Osłony zostały wdrożone nie tylko na stanowiskach kasjerów, ale także przy stoiskach z wędlinami i nabiałem oraz przy kasach alkoholowych. W sklepach, obok lad z wędlinami i serami, na podłodze zaznaczone są miejsca, w których stanąć może obsługiwany klient – tak, aby cały czas zachowywać dystans. Pandemia przyniosła także myślenie nieszablonowe, „out of the box”, które daje wiele nowych możliwości biznesowych – nie tylko w naszej działalności, ale we wszystkich sektorach. Ludzie zmuszeni byli do szybkiego myślenia i sprawnego działania, co często przynosiło wielkie korzyści.

Tagi: SPAR Wayne Hodson
Oceń artykuł:

Źródło: SPAR

Zobacz także

Polacy nie przyzwyczaili się jeszcze do robienia zakupów spożywczych online

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.