Przekształcenie galerii handlowych, które dokonało się w przeciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, było nieuniknione, ponieważ wiązało się z ewolucją klientów - mówi Piotr Malinowski, Dyrektor Pionu Handlowego VIVE Textile Recycling
Natchniony zachodnimi trendami rynek retail zaczął dynamicznie się rozwijać w towarzystwie nowych technologii i metod sprzedaży. Ewolucja ta trwa do dziś, choć jest obecnie mniej dynamiczna. Jaki powinien być jej kierunek? Należy skupić się na zwiększeniu różnorodności najemców, a zwłaszcza zdobyciu takich z nietypowych branż. Wszystko w celu uatrakcyjnienia czasu poza zakupowego konsumentów. Słyszymy o planach powiększania powierzchni galerii, jednak nie jest to już priorytetem. Dowodzą tego ostatnie doniesienia na temat preferencji klientów, którzy wolą zakupy w mniejszych obiektach, małych retail parkach czy obiektach stricte osiedlowych.
Przyszłościowa galeria handlowa dynamicznie dostosowuje się do trendów, proponując m.in. nowoczesne metody stymulowania klientów (np. zastosowanie odpowiedniego rozkładu lokali, aromamarketingu, dedykowanych aplikacji mobilnych). Atrakcyjne centrum handlu skupia się jednak przede wszystkim na kliencie. Ważnym punktem stała się analiza wartości, jakimi się on kieruje. Przykładowo trend eco zaczyna uświadamiać coraz więcej osób, co widać w polityce sprzedawców (zero waste, GOZ). Przykładem tego trendu są alianse między organizacjami, np. podczas zbiórek niechcianej odzieży w celu jej przetwarzania, kiedy to detalista, centrum handlowe i firma recyclingowa pomagają konsumentom uczestniczyć w tym procesie. Klienci nadal kupują coraz więcej, jednak jednocześnie coraz większą uwagę przywiązują do modelu RE-use, RE-pair, RE-sell. To właśnie takie terminy można spotkać w publikacjach na temat nowych zachowań konsumentów. Wynikiem tego jest trend na zakupy w branży second hand, moda na wypożyczanie ubrań okazjonalnych itd. Centra handlowe muszą w pełni angażować się w tego typu procesy, zarówno wobec klienta, jak i najemcy, jeśli nie chcą pozostać w tyle w wyścigu o lepsze handlowe jutro.