Współczesne centrum handlowe poddane zostało wielu trudnym próbom, a cała branża retail odczuwa długofalowe skutki pandemii, zauważa Magdalena Kowalewska, Country Manager Operations Poland, IMMOFINANZ.
Jako właściciel czterech centrów handlowych VIVO!, tak jak każdy uczestnik rynku, musieliśmy stawić czoła wyzwaniom związanym z kolejnymi lockdownami i obowiązującymi wówczas restrykcjami. Wiązało się to również z podjęciem rozmów z naszymi najemcami. Bardzo ważne w tym przypadku były, wypracowane przez ostatnich kilka lat, bliskie kontakty z markami wynajmującymi powierzchnię w zarządzanych przez nas obiektach. Aspekt ten jest częścią DNA naszej firmy, dzięki czemu szybko i skutecznie możemy reagować na zmiany spowodowane czynnikami zewnętrznymi. Szczególnie teraz stawiamy na otwarty dialog i częstą komunikację, co przekłada się na sprawiedliwe rozwiązania kryzysowych sytuacji, satysfakcjonujące dla obu stron uczestniczących w rozmowach. Niezmiennie staramy się także wspierać sprzedaż najemców, organizując atrakcyjne akcje pro-sale dla naszych klientów. Włączamy ich także do organizacji wydarzeń, które przygotowujemy, tak aby mogli zaprezentować szerszemu gronu odbiorców swoje kluczowe produkty. Ponadto dbamy o ich bezpieczeństwo, zapewniając nieprzerwanie środki ochrony osobistej oraz płyny do dezynfekcji rąk. Wprowadziliśmy także nową strategię zrównoważonego rozwoju, którą będziemy realizować w najbliższych miesiącach. W jej ramach wdrażamy działania mające na celu ochronę środowiska naturalnego, a także większą dbałość o otaczającą nas przestrzeń. Jesteśmy przekonani, że wszystkie wprowadzone przez nas w ostatnim czasie rozwiązania znajdą uznanie w oczach naszych najemców i wzmocnią naszą pozycję na rynku handlowym.
Jesienią tego roku w VIVO! Lublin otworzą się salon odzieżowy Mango oraz sklep sportowy Fitanu. W przyszłym roku zawita tu także marka HalfPrice. W VIVO! Piła, w lipcu, również powitamy nowego najemcę – salon z odzieżą damską Green Point. Ponadto wiele umów dla naszych VIVO! jest aktualnie w trakcie finalizacji, i z pewnością będziemy niedługo mogli się tez nimi pochwalić. Co więcej, podpisujemy także umowy dla naszych nowych projektów, będących w budowie tj. parków handlowych STOP SHOP. W jednym z nich, w Zielonej Górze w najbliższych dniach skomunikujemy kolejne podpisane umowy, w drugim projekcie, który na razie owiany tajemnicą i z którym wyjdziemy niedługo oficjalnie na rynek również już finalizujemy szereg kontraktów.
W naszym portfelu posiadamy zarówno parki handlowe STOP SHOP, jak i centra handlowe VIVO!. Te dwa formaty w nieco inny sposób radzą sobie w dobie pandemii i kolejnych lockdownów. O ile parki handlowe relatywnie szybko „wyszły na prostą”, o tyle w przypadku centrów handlowych wskaźniki odwiedzalności rosną nieco wolniej. Z pewnością proces odbudowy sprzedaży w centrach handlowych będzie dłuższy.
W dobie pandemii nasze parki handlowe STOP SHOP uwodniły, że stanowią atrakcyjną alternatywę dla centrów handlowych. Na tę atrakcyjność składają się m.in.: szeroka oferta handlowa, poczucie bezpieczeństwa związane z brakiem części wspólnych, oszczędność czasu, ale także aspekty architektoniczne. Atutem wspomnianych obiektów jest także cała infrastruktura – przestronne i wygodne parkingi, nowoczesna bryła obiektów z wejściami do sklepów z poziomu parkingu, brak części wspólnych. Cała architektura znacznie ułatwia utrzymanie tak ważnego obecnie reżimu sanitarnego oraz zachowanie dystansu społecznego. Nie chcemy wybiegać w przyszłość, jednak na chwilę obecną retail parki są obiektami skrojonymi wprost na miarę naszych czasów.
W dobie pandemii byliśmy w bieżącym kontakcie z naszymi najemcy, którzy niejednokrotnie szukali dla siebie optymalnego rozwiązania. Każdy przypadek analizowaliśmy oddzielnie, skupiając się na tym, aby dać wsparcie najemcom i jednocześnie zadbać o bezpieczeństwo naszego portfela nieruchomości. Wspólnie wypracowane kompromisy przynoszą oczekiwane efekty, dzięki czemu zadowoleni najemcy kontynuują z nami współpracę.