Storytelling marki to temat nieśmiertelny

2022-10-19 | 08:00

Czy reklama nadal jest dźwignią handlu? Tak, tylko już nie ta tradycyjna, którą dobrze znamy, ale ta cyfrowa - Piotr Malinowski, Dyrektor Zarządzający marki, Ubrania Do Oddania.


Transformacja cyfrowa zrobiła swoje, rozwój nowych ekosystemów i platform cyfrowych także. Nie rozstajemy się z urządzeniami mobilnymi, spędzamy z nimi długie godziny, co przekłada się na rozwój nowych  mediów i inne dotarcie do nas, konsumentów. W UDO nie zapominamy jednak o roli sklepów detalicznych jako mocnego medium w dotarciu do klientów. Inwestujemy w pierwszoplanowe lokalizacje w galeriach handlowych, aby Butiki Cyrkularne stały się swoistymi showroom’ami segmentu second hand. Setki a nawet tysiące klientów dziennie w tych lokalizacjach nadal potwierdzają, że retail w klasycznym wydaniu nadal ma się dobrze i  jest ważnym kanałem dla konsumentów.

Społeczność influencerów zdecydowanie ma istotny udział w kreowaniu trendów konsumenckich. W końcu “wywierają wpływ, kreują opinie”, dlatego stanowią niemałą konkurencję dla tradycyjnego zespołu sprzedawców w sklepach. Niemniej, w myśl idei współpracy i etycznego marketingu warto zastanowić się jak połączyć potencjały obu grup, by zarówno sprzedawać efektywniej, ale przede wszystkim kreować zrównoważone, odpowiedzialne wartości konsumenckie. Podejmując współprace z influencerami nie kierujmy się tylko licznikiem followersów. Zwracajmy szczególną uwagę na to jak i dlaczego komunikuje się twórca, jaką społeczność tworzy, jak ją angażuje, czy treści i wartości, które łączy są zgodne z misją naszej firmy, w tym celami sprzedażowymi.

To istotne, by w szerokich planach marketingowych marek umiejętnie łączyć zarówno cele sprzedażowe, jak i edukacyjne, nie stawiając tylko na zysk dla firmy, ale i wartość dodaną dla klienta. Umiejętne uświadomienie odbiorcom o wartościach, idei, misji naszej działalności to niebywałe wyzwanie w strategii komunikacji. Rozwijając zjawisko love brandu, należy zwracać uwagę na aktualne potrzeby konsumenckie, zmiany i wyzwania rynku, a przede wszystkim naszą transparentność. Współczesny klient jest coraz bardziej świadomy, a co za tym idzie, także dociekliwy i wymagający. W marketingu nie powinno stanowić to problemu, a raczej wyzwanie, któremu w aktywny i otwarty na klienta sposób warto sprostać.  

Mocny trend od lat to poszukiwanie kompetencji cyfrowych, to już nie jest zaskoczenie, ale konieczność. Sklepy stacjonarne to coraz częściej media same w sobie, łączące między innymi światy online i offline. Stąd od lat trend na cyfryzację salonów i naszpikowanie ich nowoczesnymi rozwiązaniami wspierającymi decyzje i zakupy konsumenckie.

Nieśmiertelny temat to moim zdaniem umiejętność opowiedzenia współczesnej historii marki w sposób interesujący i zaskakujący dla konsumenta. Storytelling marki jest chyba nawet ważniejszy jak wszelkiego rodzaju chwyty real-time marketingu. Relatywnie nowym podejściem jest dogłębna analiza psychologiczna i zrozumienie kodów kulturowych czyli odrzucenie tego co klienci deklarują w ankietach i zrozumienie tego co naprawdę kieruje nimi przy decyzjach zakupowych. To może mieć znaczące przełożenie na potencjalne kolaboracje między markami i galeriami. Przykładowo w UDO rozwijamy program współpracy z galeriami polegający na wsparciu ich w akcjach CSR (min. zbiórki odzieży) przez  które mają aktywizować konsumentów (wsparcie lokalnych fundacji), budować lojalność a także szerzyć edukację ekologiczną (panele, warsztaty).

Nie sądzę żeby firmy wydawały mnie w ogólnym rozrachunku na szeroko pojęty marketing, na pewno wszyscy wydajemy inaczej. Mamy dziś do dyspozycji dużo więcej kanałów komunikacji, które są rozdrobnione w porównaniu z poprzednią dekadą. Marki nadal inwestują w tradycyjne media, trade marketing, utrzymują kanały online, do tego eksplorują nowe formy micro-marketingu. Ciągle odnawiane i poszerzane są sklepy flagowe i showroomy, gdzie cyfrowe ekrany wyparły tradycyjne materiały POSM. Wiele marek kontynuuje inwestycje w różne formy sponsoringu, kolaborację z gwiazdami i celebrytami  Zdecydowanie największe inwestycje widzimy jednak w infrastrukturę cyfrową, utrzymanie obecności marek w świecie wirtualnym, e-commerce, mobilne aplikacje, flirt z nowymi technologiami: AI, AR, metaverse, rozwój kolejnych kanałów: marketplace, stream-shopping etc. Rozwój płatności mobilnych, w tym tych odroczonych, kolaboracje w ramach poszczególnych ekosystemów z operatorami logistycznymi itd. A do tego dochodzą inwestycje we wszelkiego rodzaju  social media. Myślę że CMO i CFO i CTO mają czasami dylemat jak i które wydatki zaklasyfikować między tymi działami. Większość firm w poszukiwaniu wzrostów i pogonii za udziałami w rynku nadal skłonna jest inwestować, ale struktura wydatków jest dużo ciekawsza i bardziej zdywersyfikowana .

Otoczenie rynkowe jest tak dynamiczne, że niemal zapomnieliśmy o temacie Covid-u (oby na dłużej). Gorące trendy konsumenckie związane są m.im z nową generacją konsumentów. Utrzymanie relacji i komunikacji z pokoleniem Z i kolejnymi które przyjdą po nich to wyzwanie przed nami. Tłumacząc je np. dla nas w UDO to  utrzymanie lojalności obecnych darczyńców i aktywizacja zachowań pro-społecznych związanych z  rosnącą konsumpcją odzieży. Szybko rosnący wtórny rynek odzieży, stymulowany nowymi regulacjami EU, spadająca jakość odzieży (rosnący od dekady udział segmentu fast fashion w naszych szafach), duża ilość trudno recyklingowanych składników w materiałach, rosnące koszty utrzymania biznesu napędzane przez galopujące ceny - wyzwań w pracy nam nie brakuje. Segment w którym operujemy, rynek odzieży wtórnej jest bardzo rozdrobniony, i z pewnością przed nami czas konsolidacji.  Dodatkowa presja  to przygotowanie się w retailu do obsługi nowej rosnącej grupy konsumentów ze Wschodu, głównie z Ukrainy w związku z toczącą się wojną. Z drugiej strony pozytywem jest otwarcie rynku pracy dla pracowników z tych krajów, którzy wzbogacają dostępną pulę talentu na rynku, potrzebna jest jednak pomoc w ich adaptacji czy szkoleniach.

Tagi: Piotr Malinowski Ubrania do Oddania
Oceń artykuł:

Fot: Ubrania do Oddania Źródło: Ubrania do Oddania

Storytelling marki to temat nieśmiertelny

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.