System poleceń pracowników odpowiedzią na wyzwania rynku pracy

2017-11-09 | 09:00

Ostatnie lata i dynamiczne zmiany na rynku pracy przyniosły rewolucję w relacjach między pracodawcą a pracownikiem. Wielki popyt na specjalistów napotyka na niewielką podaż, kreując tzw. rynek pracownika, stawiając przed firmami, ich działami personalnymi oraz firmami rekrutacyjnymi i head-hunterskimi zupełnie nowe wyzwania. Odpowiedzią na część z nich jest system wzajemnych poleceń premiujący osoby polecające innych na poszczególne stanowiska w firmach. Przy takim rozwiązaniu, w razie wystąpienia obiektywnych okoliczności, jak fakt zatrudnienia danej poleconej osoby oraz spełnienia warunku minimalnej długości trwania zatrudnienia, firma zatrudniająca płaci polecającemu określoną kwotę tytułem nagrody

Rewolucja w zatrudnianiu

Brak rąk do pracy w Polsce dotyka coraz to nowych dziedzin i zawodów. Zjawisko przewagi zapotrzebowania pracodawców nad dostępnymi zasobami ludzkimi dotyczy zarówno pracowników fizycznych i rzemieślników, jak i wykwalifikowanych specjalistów. Nic dziwnego, że od kilku lat coraz popularniejsze staje się rozwiązanie przyjęte już wcześniej w innych krajach, czyli właśnie system poleceń. Rozwiązanie, choć powszechne w skali globalnej, gdzie już prawie połowa pracowników pochodzi z systemu rekomendacji (jako przykład oparcia się o system internal referral można podać działania takich koncernów jak Tesco, Nestle czy Shell), jest mimo wszystko nadal rewolucyjne w Polsce, w kraju, gdzie zatrudnianie „po znajomości" wciąż negatywnie kojarzy się z nepotyzmem. We współczesnych realiach, szczególnie w dużych nowoczesnych firmach o zasięgu międzynarodowym, taki efektywny networking jest standardem, przynoszącym wiele korzyści wszystkim stronom procesu rekrutacyjnego.

Popularność systemu wzajemnych poleceń, rozpowszechnionego już wśród operujących w Polsce sieci handlowych i dystrybucyjnych, wpłynęła także na zmianę modus operandi firm zajmujących się zawodowo organizowaniem rekrutacji. Coraz częściej na witrynach internetowych stron kariery oraz portali pracy znaleźć można oferty skierowane do osób, które mogą polecić znajomego w jednym z prowadzonych procesów rekrutacyjnych. Operatorzy tych mediów oferują polecającym nagrody i bonusy pieniężne w razie pozytywnego dla osoby polecanej procesu zatrudnienia. Z punktu widzenia pracodawcy, szczególnie posiadającego już niemałe zasoby ludzkie, nadal jednak optymalną formułą korzystania z dobrodziejstw systemu wzajemnego polecania jest współpraca z własnymi pracownikami.

Należy zwrócić uwagę na spore różnice w sposobie rekrutowania w ramach systemu poleceń, w zależności od rodzaju stanowiska, na które poszukiwany jest kandydat. Inną funkcję będzie spełniał system polecania w przypadku poszukiwania pracowników na stanowiska robotnicze, gdzie najważniejszym aspektem przy podejmowaniu przez pracowników decyzji o miejscu zatrudnienia jest wysokość zarobków, przez co kluczowe jest zbudowanie przez firmę przekonania o wysokich wynagrodzeniach i rzetelności z ich wypłacania. Z kolei wysoko wykwalifikowani specjaliści i kadra menedżerska i zarządzająca przy wyborze miejsca pracy kierują się częściej większą ilością kryteriów, jak renoma firmy, atmosfera i podejście firmy do pracownika, możliwości awansu i przyszłej kariery w innych firmach. W przypadku takich pracowników system poleceń może spełniać funkcję tworzenia przez firmę wizerunku nowoczesnej, otwartej na zmiany, a sami polecający pracownicy mogą być swego rodzaju ambasadorami czy też rzecznikami wartości reprezentowanych przez pracodawcę. Sama rekomendacja przez pracownika jest dla potencjalnego kandydata sygnałem, że jest on zadowolony ze swojej pracy i chętnie poleca komuś zatrudnienie w danej firmie.

Tagi: Alan Dudkiewicz Business Centre Club
Oceń artykuł:

Źródło: BCC

System poleceń pracowników odpowiedzią na wyzwania rynku pracy

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.