TGM Research: Wszystko to co jest jeszcze nowe, stanie się normalne

2022-01-27 | 09:00

Nie powinno się wyróżniać odrębnego pojęcia „e-konsument”, ponieważ w dobie postępującej cyfryzacji niemal każdy konsument jest lub bywa również e-konsumentem, a każdy e-konsument jest również tradycyjnym konsumentem - podkreśla na łamach projektu Ecommerce Expert Sławek Wilski, Partner w TGM Research.


 

70% (bo tyle wynosi penetracja Internetu w PL) Polaków ma swoją mniejszą lub większą “e-część”. Bardziej niż wskazywać konkretne klasyfikacje, mamy mamy oczekiwania i preferencje różnych segmentów co do roli e-commerce w ich życiu oraz postępującą ogólną cyfryzację codzienności. Możemy oczekiwać pogłębienia trendów związanych z wygodą codziennych zakupów (“convenience”) i większą penetracją platform e- jak i social commerce. Obserwowalne są już dzisiaj zmiany koszyka codzienych produktów z większą ilością marek specjalistycznych jak i udziału dóbr nieprzetworzonych(“smart-shopper”). Z drugiej strony możemy oczekiwać, że globalne trendy, jak na przykład postępująca w Azji zmiana charakteru centrów handlowych z shoppingowej na rozrywkową oraz rozwój influencer shopping, będzie się pogłębiała. To wszystko jest już możliwe do zaobserwowania dzisiaj, jednak jak mawiał znany futurysta i pisarz Wiliam Gibson: “przyszłość jest dostęna dzisiaj, nie jest tylko równomiernie zdystrybuowana”.

Rynek charakteryzuje zmienność. Także e-commerce,  pytanie w jaki sposób ewoluować i przewidywać przyszłość w sytuacji niepewności biznesowej. Jak sobie radzić, gdy wzrastają koszty reklam, czy zwiększa się presja konkurencyjna (otwarcie Amazon, ofensywa OLX, wejście Shopee). Za chwilę i tak obecnie już duży wybór opcji dla konsumenta się jeszcze zwiększy, co stworzy presję dla właścicieli mniejszych sklepów i platform e-commerce. Istotne jest skupienie się na swojej niszy, przemyślenie tego co nas wyróżnia na tle konkurencji oraz oferowanie swoim klientom produktów więcej ponad to, co mogą znaleźć gdzieś indziej. Działania prowadzone przez markę powinny być przede wszystkim skupione na poprawie Customer Experience, bo to jest to co wyróżnia sklep internetowy (konsument nie widzi naszego zaplecza) oraz wykorzystaniu nowych możliwości wynikających z wejścia międzynarodowych platform na polski rynek - jako szans na poszerzenie kanałów dystrybucji swoich produktów (może pod innym brandem), a nie zagrożenie.

10 lat to krótki i jednocześnie długi okres. Z jednej strony można przyjąć z dużym prawdopodobieństwem, że w przeciągu 10 lat wrócimy do bardziej znormalizowanej sytuacji niż ta z 2020 roku. Natomiast jak doświadczenie 20/21 roku trwale zmienii percepcję konsumentów, ich przyzwyczajeń i potrzeb oraz jak wpłynie to na zmianę trendów? Tego dowiemy się już za chwilę. Na pewno zaciera się granica pomiędzy handlem tradycyjnym i “cyfrowym” - bo to jedynie różnica o charakterze wyłącznie nomenklaturowo-transakcyjnym. Tak samo jak jeszcze chwilę temu mówiło się o różnicach pomiędzy “marketingiem internetowym” a marketingiem w ogóle. Dzisiaj już o tym zapomnieliśmy bo stało się oczywiste, że jest to po prostu marketing. Tak samo będzie z handlem w przyszłości. Wszystko to co jest jeszcze nowe, stanie się normalne. Konieczne bardziej niż dzisiaj stanie się posiadanie sprawnych elektronicznych kanałów dystrybucji (logistyki) jak i bezpośredniej komunikacji z klientami. Jednak to będzie wyłącznie zmiana formy, bo transakcyjno-relacyjny charakter handlu pozostanie niezmienny. Ważne bardziej niż kiedykolwiek stanie się też zrozumienie tak ogólnych jak i mikro-trendów konsumenckich, bo te zmieniają się dużo szybciej, więc wzrośnie też rola badań pozwalających na uzyskanie wglądu w to, co jest istotne oraz sprawniejsze reagowanie na zmiany oczekiwań co do asortymentu, aby być na krok przed konkurencją.

Tagi: e-commerce E-commerce / Omnichanel Ecommerce Expert Sławek Wilski TGM Research
Oceń artykuł:

Fot: TGM Research Źródło: TGM Research

Zobacz także

TGM Research: Wszystko to co jest jeszcze nowe, stanie się normalne

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.