Na przestrzeni 8 ostatnich lat, bo od tego czasu obserwuję rynek handlu i centrów handlowych bardzo uważnie w związku z obsługą mediową tej branży, wyraźnie widzę, jak bardzo się ona zmieniła i nadal zmienia - mówi Renata Zapalska, Starsza Konsultantka OOH, Jet Line Sp. z o.o. Sp. k.
To ewolucja w gigantycznym tempie, co jednak nie dziwi, jeśli spojrzymy na zmiany, jakie zachodzą w różnych dziedzinach życia: od roli i wpływu technologii, po zachowania konsumentów. Mam na myśli nie tylko zmiany pokoleniowe, ale także na przykład większą świadomość znaczenia różnorodnych czynników dodawanych do procesu zakupowego, którym jest jedynie „spędzenie czasu”. Na szczęście branża daje sobie z tym świetnie radę. Czasem jestem zdumiona, jak szybko reaguje na zmieniające się trendy, otoczenie obiektu i oczekiwania bardzo świadomych konsumentów.
Bardzo ważnym czynnikiem jest dynamika sektora e-commerce i inne, nowe formy korzystania ze sklepów stacjonarnych, które nadal bez wątpienia są bardzo ważne w kontaktach z kupującymi, ale muszą równie sprawnie się w tych zmianach zachowań konsumentów odnajdywać. Ostatnio zaś takim ważnym czynnikiem, wpływającym na kształt rynku, było ograniczenie handlu w niedziele. Od lat zmiany pokoleniowe mają szczególny wpływ na kształt rynku, nie tylko sektora handlu i nieruchomości handlowych, ale właśnie ten rynek w dużej mierze jest dla nich kreowany. Młode pokolenie, chociaż również to nieco starsze, lubi identyfikować się z miejscem, lubi do niego wracać i traktuje je często jako miejsce spotkań towarzyskich, biznesowych albo po prostu jako punkt „0” dla spotkania i ustalenia dalszych wspólnych planów towarzyskich, przy czym czynnik zakupowy nie jest tu wcale pomijany, bo niewątpliwie świetnie robi się zakupy w miejscu, gdzie przy okazji miło można spędzić czas.
Czy zmienia się nasza rola? Tu akurat widzę stałość: zawsze byliśmy i jesteśmy ekspertami, służącymi naszą najlepszą wiedzą i zebranym przez ćwierć wieku doświadczeniem. Oczywiście modyfikujemy ofertę zgodnie z oczekiwaniami rynku, rozwijamy sektor Digital OOH w postaci platformy do zarządzania ekranami MyLED i uruchomiliśmy sieć Miejskich Okien REklamowych – cyfrowych witryn w Warszawie. Natomiast podstawa to niezmiennie jak najlepsza obsługa i oparte o wzajemne zaufanie relacje.