DEKADA to sieć galerii i centrów handlowych typu convenience, funkcjonująca z powodzeniem na rynku nieruchomości komercyjnych od 2011 roku. Przez ten czas firma zrealizowała 10 projektów handlowych zlokalizowanych w różnych miastach Polski, a prace nad kolejnymi inwestycjami są już na zaawansowanym etapie. Marka i jej charakterystyczne logo stały się bardzo dobrze rozpoznawalne - dziś DEKADA cieszy się sporym zaufaniem najemców i rosnącym gronem klientów. O koncepcie convenience shopping center, pomyśle na zintegrowane centra handlowo-komunikacyjne i planach na kolejne lata działalności opowiada Aleksander Walczak, Prezes DEKADA SA.
Grupa Dekada obecna jest na polskim rynku nieruchomości komercyjnych już od 2011 roku. Jak mogą Państwo podsumować swoją dotychczasową działalność?
W ciągu 5 lat otworzyliśmy 10 obiektów, które dobrze prosperują, a w najbliższych latach planujemy kolejne inwestycje. Wśród tych obiektów są trzy centra komunikacyjno-handlowe, w których oferta handlowa skierowana jest m.in. do ludzi podróżujących.
Niewątpliwie naszym sukcesem jest dobry odbiór realizowanych przez nas centrów przez społeczność lokalną i najemców. W każdym z obiektów obserwujemy coroczny przyrost odwiedzalności i obrotów najemców. Nasze obiekty skomercjalizowane są w prawie w 100%. A w takich lokalizacjach jak Nowy Targ, Myślenice, Brodnica czy Olsztyn – pełną komercjalizację uzyskaliśmy zaledwie w kilka miesięcy po otwarciu centrum.
Udało się nam także połączyć biznes z kulturą wyższą poprzez promocję nowoczesnej sztuki w przestrzeni publicznej. W ramach projektu „Dziesięć figur Dekady” we wszystkich centrach handlowych Dekada znajdują się rzeźby z brązu autorstwa prof. Adama Myjaka - rzeźbiarza i rektora warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
W skład portfolio Grupy Dekada wchodzą centra handlowe zlokalizowane w całej Polsce. Co jest wspólnym mianownikiem, cechą łączącą wszystkie te obiekty?
Nasze obiekty mają charakter convenience shopping center i znajdują się w centralnych lokalizacjach mniejszych miejscowości lub osiedli dużych miast. Są przeznaczone do szybkich i wygodnych zakupów, stąd tenant-mix skonstruowany jest tak, by odpowiadać na najpilniejsze potrzeby konsumenckie. Centra convenience to także łatwy dostęp dla klientów. Posiadają zawsze wygodny parking dla zmotoryzowanych. Z powodu bliskiej lokalizacji, część naszych klientów po najpilniejsze zakupy przychodzi pieszo, albo podjeżdża kilka przystanków autobusem.
Cechą wyróżniającą Państwa firmę jest specjalizacja w budowaniu centrów handlowo-komunikacyjnych przy dworcach autobusowych i kolejowych. Jak sprawdza się ten koncept?
Pierwszym zrealizowanym przez nas zintegrowanym centrum handlowo-komunikacyjnym była Dekada Myślenice, która jest połączona z dworcem autobusowym. Obiekt bardzo szybko osiągnął pełen poziom komercjalizacji i od samego początku swojego funkcjonowania notuje wysokie wyniki odwiedzalności, na poziomie 150 tys. osób miesięcznie. Podobne obiekty zrealizowaliśmy także w Nowym Targu i Brodnicy, przygotowujemy się do rozpoczęcia budowy takiego obiektu w Ciechanowie. Podpisaliśmy również umowę z PKP na budowę zintegrowanego centrum handlowo-komunikacyjnego w Mińsku Mazowieckim oraz w Koninie.
Zalety obiektów handlowych połączonych z dworcem autobusowym lub kolejowym dostrzegają także najemcy. Dworzec w naturalny sposób generuje obecność dodatkowych klientów – podróżnych, którzy oczekując na przejazd, mogą skorzystać z bogatej oferty handlowo – usługowej. Dodatkową korzyścią dla najemcy jest fakt, że dworce to często najlepsze lokalizacje dla handlu, położone przy kluczowych trasach czy w ścisłym centrum miasta, w miejscu o tradycyjnie dużym natężeniu ruchu pieszego czy samochodowego.
Centra handlowe Dekada zlokalizowane są w takich miastach jak Sieradz, Myślenice, Olsztyn czy Kraków. W jaki sposób wybierają Państwo lokalizacje pod nowe inwestycje? Co jest dla Państwa ważne w tym zakresie?
Nasze centra handlowe lokujemy w obszarze oddziaływania co najmniej 100 tys. mieszkańców - są to przeważnie mniejsze miejscowości lub osiedla dużych miast. Wybieramy śródmiejskie lokalizacje wychodząc z założenia, że handel przez wieki był i w dalszym ciągu jest bardzo ważnym czynnikiem rozwoju miast i powinien być skupiony w centrum miasta, o ile są dostępne takie lokalizacje. Budowanie centrów handlowych poza miastem niszczy funkcjonowanie historycznego śródmieścia, poprzez wysysanie klientów poza miasto i czyniąc z lokalizacji na obrzeżach nowe centrum życia miasta. Wybrane przez nas śródmiejskie lokalizacje zapewniają wówczas łatwy dostęp zarówno dla zmotoryzowanych jak i pieszych klientów, również tych korzystających z komunikacji zbiorowej.