Ważna jest jakość, design i DNA marki

2021-05-24 | 09:00

Praca w branży mody to ich pasja. I to właśnie z pasji do mody i biznesu sześć lat temu powstała agencja WAW FASHION. O potencjale tkwiącym w markach premium, ich przewadze rynkowej oraz pandemii koronawirusa, a także jej wpływie na działalność firmy i branżę odzieżową rozmawiamy z Agnieszką Przybylską i Magdaleną Szaniawską założycielkami i współwłaścicielkami agencji WAW FASHION.

[WAW]Fashion MUTIBRAND SALES AGENCY to agencja sprzedażowa o międzynarodowym zasięgu. Jaka jest Państwa specjalizacja i kto może skorzystać z Państwa oferty?

Agnieszka Przybylska: Nasz działalność polega na wprowadzaniu marek zagranicznych z segmentu PREMIUM oraz LUXURY do butików multibrandowych, sieci handlowych oraz sklepów online na podlegających nam rynkach: polskim, czeskim i słowackim. Jesteśmy oficjalnym i wyłącznym agentem marek z portfolia firmy. Współpracujemy bezpośrednio z markami – realizując ich politykę sprzedażową na danym terytorium, niejednokrotnie sami proponujemy rozwiązania – doskonale znając nasz rynek. Jesteśmy wyspecjalizowanym outsourcingowym biurem handlowym marek z Wielkiej Brytanii, Danii, Francji, Włoch, Grecji, USA a nawet Australii, a dodatkowo wspieramy je działaniami PR-owymi.

Na które aspekty i oferowane korzyści potencjalny klient powinien przede wszystkim zwrócić uwagę, rozważając opcję współpracy biznesowej?

Magdalena Szaniawska: Niewątpliwą korzyścią współpracy z nami jest konsolidacja usług w jednym biurze w Polsce, oznacza to w praktyce, iż klient wprowadzający nasze marki do swojego butiku ze wszelkimi kwestiami zamówień, odbiorów towaru, przesyłania faktur, dostarczenia pakietów marketingowych, czy ewentualnych reklamacji – kontaktuje się z nami. Wszelkie pytania – odnośnie wymian towaru, negocjacji handlowych warunków współpracy – trafiają do nas, a my mając na celu dobro naszych klientów – walczymy o jak najlepsze możliwe rozwiązania, kontaktując się bezpośrednio z centralą. Na pewno we współpracy z agencją - ważna jest dla nas relacja zbudowana na wzajemnym zrozumieniu. Bardzo cenimy naszych klientów, szanujemy ich czas i możliwości w budowaniu własnego biznesu. Budując długofalowe cele z naszymi partnerami handlowymi na każdym etapie współpracy staramy się doradzić i zareagować z korzyścią dla klienta. Serwis to dla nas 80% sukcesu.

Państwa Agencja posiada wieloletnie doświadczenie w branży modowej. Jak oceniacie Państwo rozwój tego sektora w Polsce?

MS: Rozwój sektora dóbr luksusowych w branży modowej w naszym przekonaniu nie jest zagrożone. Oczywiście skala ilościowa jest nieporównywalnie mniejsza, ale sam rynek wykazuje się stabilnością, nawet w pandemii i co nasz cieszy – ciągłym rozwojem. 
AP: Myślę, że wpływ na to ma podejście klienta detalicznego do samych marek premium. Niejednokrotnie charakateryzują się lepszą jakością, designem, produkują w duchu mody zrównoważonej i nie są to produkty masowe, szczególnie przy markach mniejszych, ale i przy samym gigancie marce Karl Lagerfeld i markach dziecięcych – produkcja odbywa się na podstawie zamówień, nadprodukcja jest bardzo mocno ograniczona. Mało się o tym mówi, ale to właśnie jest ekologiczne podejście do mody. 
MS: Ponadto marki premium przy wszechobecnym i znaczącym trendzie odsprzedaży odzieży, czy akcesoriów po zakupie detalicznym przez klienta – łatwiej i szybciej jest sprzedać. Cieszy nas fakt, iż również dla konsumentów zaczyna liczyć się jakość, a nie ilość, co ma odzwierciedlenie w zakupach marek premium.

Jakim zainteresowaniem na polskim rynku cieszą się marki przez Państwa wpierane?

AP: Możemy śmiało stwierdzić, iż każda z naszych marek, gdyż jesteśmy butikową agencją – cieszy się popularnością wśród naszych klientów i ich klientów detalicznych. Oczywiście największy wolumen sprzedaży osiąga marka Karl Lagerfeld, zarówno w linii dorosłych – odzieży damskiej, obuwia damskiego męskiego, jak i linii dziecięcej. Kolejną marką, która natomiast odznacza się najlepszym sell out wśród klientów butikowych jest duńska marka MOS MOSH. Marka charakteryzuje się wręcz doskonałą jakością, oferuje bardzo pro-klientowskie warunki współpracy, jak nawet odroczenia płatności, wymiany kolekcji oraz pracuje z klientami na doskonale opracowanym systemie B2B. Szczególnie mniejsze – lokalne butiki wygrywają w sprzedaży kolekcji tej marki. Nie bez znaczenia dla klientów jest, iż jest ona najbliżej wartości pro-ekologicznych. Natomiast marki takie, jak For Love and Lemons (USA), IXIAH (Australia), KAT MACONIE (Wielka Brytania), czy Elina Linardaki – to marki bardzo modowe, charakterystyczne, nowoczesne – one bazują na kliencie szukającym specyficznego i nadzwyczajnego produktu i kolekcji.  

Oferują Państwo konsumentom projekty światowych Domów Mody. Do jakiego rodzaju odbiorcy kierowana jest oferta?

AP: Zdecydowanie do dwóch rodzajów klientów. Z jednej strony do klienta mocno wyedukowanego w trendach, doceniającego design, trend „ecofriendly”, bawiącego się modą, kochającego modę, z drugiej strony do klienta „aspirującego”, czyli takiego który wchodzi w ten świat i ceni go za jakość, indywidualność projektów, opierającego swoje wybory na rozsądku w kształtowaniu swojej „szafy” – „less is more”, co oznacza również, iż liczy się jakość i możliwość „ułatwionego” wejścia w drugi obieg z daną rzeczą, a nie przypadkowe zakupy w sieciówkach. 

Jakimi kryteriami kierują się Państwo przy wyborze kolejnych brandów do współpracy?

MS: Mając już ponad 15-letnie doświadczenie w branży i posiadając ogromna wiedzę na temat specyfiki podległych nam rynków - z sezonu na sezon - te wybory są już dużo łatwiejsze. Marka musi być spójna, prezentująca bardzo wysoką jakość. Ogromnie ważne są tkaniny, konstrukcja kolekcji, dbałość o detal. Doskonałym przykładem jest nasza australijska marka IXIAH, gdzie nad niektórymi projektami założycielka firmy pracowała 3 lata. Perfekcja na każdym etapie od modelu po tkaninę. Nie ograniczamy się już tylko do Europy - sięgamy dalej. Oczywiście dużo łatwiej wprowadzić markę na rynek, która jest rozpoznawalna poza granicami - posiada „logo”. Niemniej tych brandów jest już coraz mniej i nie zawsze oznaczają sukces sprzedażowy. 

Na jakich założeniach opiera się dziś nowoczesny multibrand?

MS: Nowoczesny multibrand to połączenie ciekawej oferty odzieży i akcesoriów, a także bardzo mocna praca nad stroną wizualną butiku. Tak samo jak zmieniają się trendy w designie właściciele butików muszą pamiętać o aktualizacji wystroju. Wprowadzanie od kilku sezonów do oferty mutlibrandów niszowych perfum, świec, albumów -  to bardzo trafny kierunek. Tak się tworzą nowoczesne „Concept Stores”. Pokazuje to również klientowi detalicznemu, iż takie miejsce prowadzone z pomysłem w sposób twórczy i nowatorski. Nowoczesny multibrand to także dbałość o social media. Aktualna strona internetowa, najczęściej już z prowadzonym sklepem online, spójny instagram i FB to w obecnych czasach nie są nadprogramowe działania. To konieczność. I zawsze serwis. Na tym opiera się każdy handel.

W Państwa portfolio znajduje się wiele międzynarodowych marek, z ofertą nie tylko dla dorosłych, ale i dla dzieci. Jak kształtuje się popyt właśnie na produkty dla najmłodszych?

AP: Popyt na odzież dziecięcą premium to stale rosnący trend. Nie bez znaczenia jest tutaj również ułatwiona odsprzedaż – czyli wspomniany „drugi obieg rzeczy”, jednak zdecydowanie wartością jest również design i duża świadomość marek, nawet dla dzieci, co już mocno widoczne jest przy 10-latkach, czy nastolatkach. Same kolekcje dedykowane są dla dzieci i młodzieży od 0 do 16. roku życia. Konstrukcje marek są wykonane z myślą o młodych ludziach, a same projekty rezygnują z bardzo dziecięcych i naiwnych motywów, na rzecz elementów powtarzających się również w kolekcjach dla dorosłych. Oczywiście są marki, jak np. Billieblush – bardzo mocno promowana przez zwyciężczynie Eurowizji dla dzieci – Valentinę, której motywy przewodnie to gwiazdki, wszechobecny róż, tęcza i jednorożce, ale już w kolekcjach Timberland, Hugo Boss, Kenzo, DKNY – motywy przewodnie to odzwierciedlenie elementów charakterystycznych dla lini dorosłych w okrojonej kolorystyce.

Właśnie mija rok od momentu wybuchu pandemii koronawirusa w Polsce. Jak ten okres wpłynął na działalność Państwa firmy oraz obsługiwanych przez Państwa klientów? 

MS: Od początku pandemii bardzo ważne było dla nas realne wsparcie naszych partnerów handlowych w trudnym momencie a nasze działania były kilkukierunkowe. Cały zespół agencji miał jasno wytyczone cele do realizacji. Już od marca ubiegłego roku bardzo mocno wspierałyśmy klientów: byłyśmy w nieustannym kontakcie telefonicznym i mailowym. Proponowałyśmy konkretne i realne rozwiązanie pomocne w czasie pandemii. Co tydzień nasi klienci dostawali opracowane przez Nas newslettery, które zawierały szereg porad handlowych i PR. Jako Zarząd również prowadziłyśmy wiele rozmów bezpośrednio z Zarządami marek, aby wypracować jak najlepsze warunki handlowe dla wszystkich stron. Udało się wynegocjować dłuższe terminy płatności, wymiany towarów, rabaty od faktur. Wiedziałyśmy, iż tylko wspólnie działanie pozwoli na zminimalizowanie strat. Jednak od naszych klientów również wymagałyśmy działania. Chciałyśmy, aby byli skoncentrowani na rozwiązywaniu problemów. Musieliśmy razem się motywować i wierzyć, iż ciężka praca przyniesie efekty. Mamy fantastycznych partnerów handlowych i dzięki temu w czasie pandemii nie notujemy spadku obrotów, a wręcz odwrotnie.
AP: Ubolewamy nad jednym - dość ograniczonym rozszerzaniem, czy nawet oferowaniem pakietów pomocowych dla multibrandów znajdujących się w centrach handlowych. Klienci posiadający lokale tylko w galeriach mają zdecydowanie trudniej. Elastyczność galerii w negocjacji warunków wynajmu dla właścicieli butików jest często kluczowa w utrzymaniu biznesu i przejściu przez trudny czas pandemii. W naszym przekonaniu, również dla galerii, obecność znanych marek premium, powinna stanowić pewną wartość marketingową, jak i negocjacyjną przy zatrzymaniu butiku multibrandowego. Jesteśmy po wielu rozmowach z klientami i wiemy, iż nawet w obecnych czasach pandemii galerie dyktują bardzo wysokie stawki najmu lokali i nie rozumieją, iż bez najemców nie przetrwają.

Jak dziś zmieniają się preferencje konsumenckie?

MS: Preferencje klientów zmieniają się w ostatnich latach bardzo często. Oczywiście wybuch pandemii COVID -19  i dość trudna globalna sytuacja gospodarcza doprowadza konsumenta do bardziej rozsądnego wydatkowania i podejmowania przemyślanych decyzji zakupowych. Ważna jest jakość, design i DNA marki. Ogromne znaczenie ma zrównoważona produkcja oraz wszelkie eco-friendly produkty. Oczywiście marki premium zawsze interesowały świadomego konsumenta, który w pakiecie dostawał wszelkie odpowiedzi na swoje zapytania dotyczące jakości nabywanego produktu.

Drugie półrocze bieżącego roku póki co nie wnosi zbyt wiele optymizmu. Wszystko wskazuje na to, że nadal będziemy żyć w dużej niepewności. Jakie są Państwa plany na ten okres?

AP. Plany na najbliższe pół roku to niezmienne wspieranie naszych partnerów. Chcemy jak najwięcej czasu przeznaczyć na podróże, aby klienci czuli, iż zawsze jesteśmy przy nich. Sukcesywnie powiększamy także nasz zespół WAW FASHION, oraz nieustannie poszukujemy nowych brandów do portfolio agencji. Pomimo niezbyt optymistycznych prognoz wiemy, że obrany przez nas kierunek sprawdzi się również teraz.

Dziękujemy za rozmowę.
Również dziękuję.

Tagi: WAW Fashion Agnieszka Przybylska Magdalena Szaniawska
Oceń artykuł:

Źródło: WAW FASHION

Zobacz także

Ważna jest jakość, design i DNA marki

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.