Zważywszy na tempo zmian obserwowanych przez ostatnie dwie dekady rynek centrów handlowych w Polsce zbliża się do poziomu nasycenia porównywanego do państw Europy Zachodniej. Wyjątkiem jest tu aglomeracja warszawska, która to znaczący wzrost oddanej do użytku nowej powierzchni handlowej odnotowała dopiero w ostatnich dwóch latach, po blisko dziesięcioletniej przerwie, czyli od otwarcia Złotych Tarasów w Śródmieściu - zauważa Sylwia Wiszowata-Łazarz, Associate Director, Poland, Asset Services EMEA, Cushman&Wakefield Polska Sp. z o.o.
Głównymi determinantami, skupiającymi uwagę inwestorów na Polsce, są: stabilna sytuacja gospodarcza, stały wzrost wynagrodzeń oraz niski wskaźnik inflacji. Dobre nastroje warunkuje także wysoka konsumpcja sektora prywatnego (gospodarstwa domowe). Polacy wydają nie tylko na zakupy, ale także na szeroko pojętą rozrywkę poza domem oraz jeszcze na poziomie akceptowanym przez strony biznesu na koszty operacyjne utrzymania obiektów handlowych. W roku 2018 Polska plasowała się na trzecim miejscu pod względem aktywności deweloperskiej, oddając w pierwszym półroczu do użytku blisko 125 tys. m kw. nowej powierzchni handlowej. W drugiej połowie roku pozostawało ok. 444 tys. m kw. powierzchni w budowie, która to oddana do użytku ma być do końca roku 2019. Inwestycje skupiają się wokół dużych centrów handlowo-rozrywkowych w przypadku największych aglomeracji miejskich oraz na centrach typu convenience i retail parkach w mniejszych miejscowościach. Oceniając funkcjonowanie obiektów handlowych przez pryzmat inwestycji na rynkach Europy Zachodniej, zaobserwować można zmieniające się zwyczaje zakupowe klientów, rozwój serwisów e-commerce oraz modernizację i rozbudowę istniejących już nieruchomości. Widoczny jest spadek zainteresowania inwestycjami w nowe obiekty handlowe. Większość centrów po ponad 20 latach działalności operacyjnej poddawana jest modernizacji i rekomercjalizacji. Warto zaznaczyć, że zapotrzebowanie na nową powierzchnię handlową w Europie determinuje także sytuacja makroekonomiczna. O ile w Polsce nastroje są dobre, gdyż gospodarka jest silna, o tyle na innych rynkach, szczególnie Europy Wschodniej, aktywność deweloperska spowolniła.
Centra handlowe, przechodzące proces modernizacji, mają na celu odświeżenie wizerunku poprzez modyfikację części wspólnych, tj. małej architektury, zieleni, stref wypoczynku, a także rewitalizacji strefy food court, która to ma budzić pozytywne skojarzenia oraz wzmagać miłą percepcję na styku doświadczeń klienta z marką. Szczególnie, gdy mowa o funkcji socjalnej centrum handlowego, która to coraz częściej wskazywana jest przez klientów jako element kluczowy wizyty – centrum handlowe jako miejsce spotkań. Część projektów skupia się także na zwiększeniu dostępnego GLA, co pozwala na uatrakcyjnienie oferty z naciskiem na zwiększenie dostępności przydatnych serwisów oraz ich komplementarność. Sprzężenie tych zmian z odpowiednio dostosowanym do potrzeb klientów systemem wayfindingu wzmagają powstanie pozytywnych konotacji powiązanych z czasem spędzonym w danym obiekcie – wygodnie i intuicyjnie. Zdecydowanie wyciągamy ręce po najnowsze rozwiązania technologiczne dla branży retail. Modernizując obiekty, wprowadzamy narzędzia analizujące ścieżkę klienta, tak by wsparcie różnych sektorów najemców odbywało się spójnie z zaobserwowanymi preferencjami klientów w zakresie wyboru sklepów.