Widoczny jest spadek zainteresowania inwestycjami w nowe obiekty handlowe

2019-10-03 | 09:00

Zważywszy na tempo zmian obserwowanych przez ostatnie dwie dekady rynek centrów handlowych w Polsce zbliża się do poziomu nasycenia porównywanego do państw Europy Zachodniej. Wyjątkiem jest tu aglomeracja warszawska, która to znaczący wzrost oddanej do użytku nowej powierzchni handlowej odnotowała dopiero w ostatnich dwóch latach, po blisko dziesięcioletniej przerwie, czyli od otwarcia Złotych Tarasów w Śródmieściu - zauważa Sylwia Wiszowata-Łazarz, Associate Director, Poland, Asset Services EMEA, Cushman&Wakefield Polska Sp. z o.o.

Głównymi determinantami, skupiającymi uwagę inwestorów na Polsce, są: stabilna sytuacja gospodarcza, stały wzrost wynagrodzeń oraz niski wskaźnik inflacji. Dobre nastroje warunkuje także wysoka konsumpcja sektora prywatnego (gospodarstwa domowe). Polacy wydają nie tylko na zakupy, ale także na szeroko pojętą rozrywkę poza domem oraz jeszcze na poziomie akceptowanym przez strony biznesu na koszty operacyjne utrzymania obiektów handlowych. W roku 2018 Polska plasowała się na trzecim miejscu pod względem aktywności deweloperskiej, oddając w pierwszym półroczu do użytku blisko 125 tys. m kw. nowej powierzchni handlowej. W drugiej połowie roku pozostawało ok. 444 tys. m kw. powierzchni w budowie, która to oddana do użytku ma być do końca roku 2019. Inwestycje skupiają się wokół dużych centrów handlowo-rozrywkowych w przypadku największych aglomeracji miejskich oraz na centrach typu convenience i retail parkach w mniejszych miejscowościach. Oceniając funkcjonowanie obiektów handlowych przez pryzmat inwestycji na rynkach Europy Zachodniej, zaobserwować można zmieniające się zwyczaje zakupowe klientów, rozwój serwisów e-commerce oraz modernizację i rozbudowę istniejących już nieruchomości. Widoczny jest spadek zainteresowania inwestycjami w nowe obiekty handlowe. Większość centrów po ponad 20 latach działalności operacyjnej poddawana jest modernizacji i rekomercjalizacji. Warto zaznaczyć, że zapotrzebowanie na nową powierzchnię handlową w Europie determinuje także sytuacja makroekonomiczna. O ile w Polsce nastroje są dobre, gdyż gospodarka jest silna, o tyle na innych rynkach, szczególnie Europy Wschodniej, aktywność deweloperska spowolniła.

Centra handlowe, przechodzące proces modernizacji, mają na celu odświeżenie wizerunku poprzez modyfikację części wspólnych, tj. małej architektury, zieleni, stref wypoczynku, a także rewitalizacji strefy food court, która to ma budzić pozytywne skojarzenia oraz wzmagać miłą percepcję na styku doświadczeń klienta z marką. Szczególnie, gdy mowa o funkcji socjalnej centrum handlowego, która to coraz częściej wskazywana jest przez klientów jako element kluczowy wizyty – centrum handlowe jako miejsce spotkań. Część projektów skupia się także na zwiększeniu dostępnego GLA, co pozwala na uatrakcyjnienie oferty z naciskiem na zwiększenie dostępności przydatnych serwisów oraz ich komplementarność. Sprzężenie tych zmian z odpowiednio dostosowanym do potrzeb klientów systemem wayfindingu wzmagają powstanie pozytywnych konotacji powiązanych z czasem spędzonym w danym obiekcie – wygodnie i intuicyjnie. Zdecydowanie wyciągamy ręce po najnowsze rozwiązania technologiczne dla branży retail. Modernizując obiekty, wprowadzamy narzędzia analizujące ścieżkę klienta, tak by wsparcie różnych sektorów najemców odbywało się spójnie z zaobserwowanymi preferencjami klientów w zakresie wyboru sklepów.

Tagi: Cushman & Wakefield Sylwia Wiszowata-Łazarz
Oceń artykuł:

Źródło: Cushman&Wakefield

Widoczny jest spadek zainteresowania inwestycjami w nowe obiekty handlowe

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.