Relacja biznesowa powinna być oparta na partnerstwie. Być może to infantylne stwierdzenie, ale bez komunikacji problemów, otwartości na dialog nie ma szansy na owocną, długofalową współpracę - zaznacza Arkadiusz Szczepaniak, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych, Natura Sp. z o.o.
Bardzo ważna jest chęć słuchania i dążenia do wypracowywania jak największej liczby sytuacji typu „win-win”, co w biznesie jest trudne ze względu na wykluczające, przeciwstawne cele 2 stron, kupującego i sprzedającego, wynajmującego i najemcy itd. W biznesie nie zawsze chodzi o to, aby od razu obie strony zarobiły, czasami biznes oznacza, że jedna inwestuje, druga zarabia, ale zawsze w przypadku współpracy długookresowej inwestycja musi się zwrócić w z góry zakładanym czasie.
Największe zmiany na rynku retail związane są z zakazem handlu w niedzielę. Dotyczą obu stron: zarówno centrów, jak i sieci handlowych. Po pierwszych dość nerwowych ruchach, sytuacja wydaje się stabilna, choć z całą pewnością nie jest satysfakcjonująca. Bezpośrednio po ogłoszeniu pierwszych wolnych od handlu niedziel zarządcy centrów handlowych narzucali najemcom wydłużone godziny pracy w pozostałe dni tygodnia. Nie przyniosło to jednak zamierzonych efektów i większość wycofała się z tych oczekiwań. Mimo oczywistej utraty przychodów, czynsze najemców galerii handlowych nie zostały zmniejszone. Wydawać by się mogło, że powinno to być naturalną konsekwencją wprowadzonych zmian. Zakaz handlu w znaczący sposób wpłynął na wyniki finansowe firm prosperujących na terenie centrów handlowych. Niekorzystna zmiana regulacji prawnych, mocna rywalizacja cenowa i rosnące koszty utrzymania pracowników, ograniczone możliwości konkurowania sklepów stacjonarnych z internetowymi, wzrosty kosztów utrzymania firmy sprawiają, że wiele z nich nieustannie odczuwa niepokój.
Idealnie byłoby, gdyby 2 z 4 niedziel były pracujące, na to trudno liczyć. W związku z obecną sytuacją widzimy 2 drogi: pierwsza to optymalizacja kosztów funkcjonowania galerii handlowych i jednoczesna obniżka czynszów oraz zwiększanie udziału środków przeznaczanych przez nas na marketing w celu przyciągnięcia do galerii Klientów poza weekendami w oparciu o duże, skoordynowane akcje promocyjne na rynkach lokalnych.