Wielokanałowość to klucz do rozwoju sprzedaży

2022-05-23 | 08:00

Wielokanałowość. To słowo klucz, które opisuje wyzwanie stojące przed detalistami w dobie rewolucji technologii komunikacji i podążających za nią zmian w nawykach konsumenckich - podkreśla Dariusz Sinkiewicz, CEO Travel Essentials w spółce Lagardere Travel Retail Polska.


Wielokanałowość dotyczy wielu dróg dotarcia do konsumenta. W sklepach fizycznych, na witrynach internetowych, aplikacjach na urządzeniach mobilnych itd. Postawienie na wielokanałowość wskazuje również, iż jest i będzie miejsce na równoległy wzrost w sklepach tradycyjnych i zakupów on-line, pod warunkiem zrozumienia i podbicia walorów każdej z tych form sprzedaży.

Walorami stojącymi za zakupami on-line są możliwość zakupu tu i teraz, oszczędność czasu, szerokość oferty, łatwe porównanie cen i pewne wpisanie się w nową kulturę ‘wszystko w smartphonie’. Trudność rozwijania takiej formy sprzedaży wiąże się jednak z efektywnym dotarciem do konsumenta w gąszczu konkurencyjnych ofert. I tu dotykamy pozostałych kolejnych determinantów sukcesu tej formy biznesu.

Od prawie dwóch lat prowadzimy sklep on-line z perfumami i kosmetykami (www.aeliadutyfree.pl) i za jego sukcesem stoi, miedzy innymi, uwypuklenie w sferze wirtualnej autentycznych atutów które są tożsame z  brandem naszych sklepów fizycznych: wiarygodność pochodzenia produktu, wsparcie wyboru elementami doradztwa, luksusowe opakowania naszych przesyłek, atrakcyjne rabaty dla lojalnych klientów itd.

Zmierzam do tego, iż poza doskonałością technologiczną przebicie się do konsumenta w świecie wirtualnym nadal wymaga dostarczenia wartości, które są autentyczne dla konkretnego detalisty. W sklepach tradycyjnych kluczową rolę odgrywa oczywiście fizyczny kontakt ze sprzedawcą, produktem i jego otoczeniem. Zakupy online nie zapewniają możliwości dotknięcia produktu, poczucia zapachu i całej przyjemności ‚wybrania się na zakupy’, również w kontekście czysto socjalnym.

Tu wiec kluczową rolę odgrywają walory składające się na tzw shopping experience, czyli doświadczeń konsumenta w czasie wizyty w sklepie i przestrzeń do rozwoju branży handlowej w tym obszarze jest ogromna. Warto również zaznaczyć, że nie sprowadza się tylko do aspektów tradycyjnych, choć są ważne, jak dobry obsługa, jasna ekspozycja towaru itd, ale również do nowoczesnych rozwiązań technologicznych np. dotyczących łatwości dokonywania transakcji, czy przeglądu rozszerzonych ofert na ekranach LCD, itp.

Dodatkowo, niemniej ważnym elementem budowania doświadczeń jest nieprzypadkowy mix sklepów, usług w danym obiekcie celem dostarczenia konkretnej wartości: hubu ‚wszystko w jednym miejscu’ lub ‚oazy luksusu’ ,czy też strefy przekąskowej wraz z zakupami impulsowymi. Możliwości są wiec nieograniczone.

Jednym z narzędzi wspomnianej wielokanałowości są oczywiście aplikacje mobilne, pozwalające sieciom na bezpośredni i stały kontakt z klientem. W obliczu wielości i różnorodności programów lojalnościowych i mobilnych rozwiązań było dla nas ogromnym wyzwaniem znalezienie sposobu na wejście w dialog z konsumentem. Dlatego postawiliśmy na prosty mechanizm zwrotu pieniędzy za zakupy w naszych punktach i dodatkowo zachęcanie do ponownej wizyty poprzez zaadresowanie dopasowanej oferty po-transakcyjnej. To dopiero pierwsze tygodnie funkcjonowania naszego programu Kameleon, „uczymy się” naszych klientów, wierzymy jednak, że ponad wszystko kluczem do rozwoju naszego biznesu, zarówno na poziomie fizycznego sklepu, jak i aplikacji mobilnej, jest realny zysk i dobre doświadczenie konsumentów.

Konkludując porównanie sklepów tradycyjnych i online, pamiętajmy o wielokanałowości komunikacji z klientem jako kluczu do rozwoju obu form sprzedaży.

Tagi: Dariusz Sinkiewicz E-commerce / Omnichanel Lagardere Travel Retail Polska
Oceń artykuł:

Fot: Lagardere Travel Retail Polska Źródło: Lagardere Travel Retail Polska

Wielokanałowość to klucz do rozwoju sprzedaży

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.