Zawsze wsłuchujemy się w potrzeby naszych klientów

2022-09-12 | 08:00

Primark, oferujący m.in. odzież i artykuły codziennego użytku dostępny jest na 14 rynkach, a w Polsce posiada aktualnie dwa sklepy, przygotowując się jednocześnie do otwarcia kolejnych czterech salonów sprzedaży oraz ekspansji w kolejnych krajach. O planach rozwoju marki, jej pozycji rynkowej i ofercie produktowej, która począwszy od 1969 r. stale ewoluuje rozmawiamy z Maciejem Podwojskim, Head of Sales CEE w Primark.


Primark oferuje klientom najnowsze produkty z branży fashion, a także kosmetyki i artykuły wyposażenia domu. Dlaczego zdecydowaliście się na połączenie akurat tych dwóch segmentów?

Nasz sukces zbudowany jest na znajomości tego, czego chcą i co kochają nasi klienci w Primark, tj. świetne artykuły codziennego użytku i kluczowe trendy sezonowe we wszystkich kategoriach asortymentu, w atrakcyjnych cenach oraz odpowiadaniu na te potrzeby. Połączenie tych produktów oznacza, że mogą oni dostać wszystko, czego potrzebują dla całej rodziny w jednym miejscu. Mogą kupić ubrania zgodne z najnowszymi trendami dla każdego członka rodziny, stworzyć wspaniałą przestrzeń w domu przy wykorzystaniu naszych produktów do wyposażenia wnętrz lub znaleźć nowe i ekscytujące produkty kosmetyczne w cenie, na którą każdy może sobie pozwolić. Zdajemy sobie sprawę, że nasi klienci są zróżnicowani i dlatego nieustannie pracujemy nad innowacyjnością oferty Primark, uwzględniając potrzeby wynikające z ich stylu życia. Na przykład w zeszłym roku wprowadziliśmy naszą pierwszą kolekcję, która miała na celu wsparcie pacjentek chorych na raka piersi. Przystępna cena zawsze była podstawowym założeniem naszej działalności w ramach wszystkich linii produktów i to się nigdy nie zmieni.

Które produkty w ofercie marki cieszą się aktualnie największym zainteresowaniem?

Nasi klienci uwielbiają rzeczy służące im na co dzień, takie jak dopasowane marynarki, dżinsy, proste koszule i bluzki, a także wysokiej jakości asortyment z linii basic, jak np. t-shirty. Są to rodzaje produktów, które stanowią podstawę garderoby i które można założyć zarówno do pracy, jak i podczas wiosennego czy letniego weekendu. Ponadto wysoką popularnością cieszą się nasze dżinsowe kolekcje i zdajemy sobie sprawę z tego, iż po pierwszym wypróbowaniu tych produktów przez klientów, stają się oni stałymi bywalcami działu Primark Denim. Polscy klienci często sięgają także po kolekcje licencyjne Primark, z motywami z Disneya, NBA czy Harry’ego Pottera. Jesteśmy więc dumni z naszej szerokiej oferty licencyjnej i nadal poszerzamy asortyment dostępny w jej ramach w naszych sklepach, ponieważ dążymy do tego, aby stać się numerem jeden wśród sklepów oferujących tego typu odzież przy głównych ulicach miast.

Firma powstała ponad pół wieku temu w Irlandii. Jak na przestrzeni tego czasu ewoluowało Państwa przedsiębiorstwo i marka?

Primark został założony przez Arthura Ryana w 1969 r. jako Penneys, początkowo z jedną lokalizacją przy ul. Mary Street w Dublinie, z zamiarem wprowadzenia do Irlandii odzieży w przystępnych cenach. Dziś nadal opieramy się na tych samych fundamentach. W ponad 400 sklepach Primark zlokalizowanych na terenie 14 krajów, każdy znajdzie coś dla siebie – od wysokiej jakości artykułów pierwszej potrzeby po wyróżniającą się stylem odzież damską, męską i dziecięcą, a także kosmetyki, artykuły gospodarstwa domowego i akcesoria. Podczas gdy nasza firma stale się rozwija i ewoluuje, to, co nie zmieniło się od lat, to nasze przywiązanie do wartości – utrzymywanie niskich cen bez uszczerbku dla jakości czy standardów w łańcuchu dostaw. Zawsze działaliśmy inaczej niż pozostali detaliści. Bez wielkich reklam w telewizji oraz billboardów, sprzedając nasze produkty wyłącznie w sklepach stacjonarnych, a więc nie prowadząc tym samym zakupów przez Internet czy sieci dostaw. Zawsze ponadto oszczędzaliśmy na mniejszych rzeczach, m.in. wykorzystując proste wieszaki i metki, aby utrzymać niskie koszty, także dla naszych klientów. Obecnie nasza misja ewoluowała w kierunku oferowania bardziej zrównoważonych wyborów, dostępnych dla każdego. Uważamy bowiem, że zrównoważony rozwój nie powinien wiązać się z wysokimi cenami na metkach. Dlatego też, w zeszłym roku znacznie przyspieszyliśmy realizację naszych ambicji i ogłosiliśmy strategię zrównoważonego rozwoju – Primark Cares, by zaoferować naszym klientom bardziej zrównoważoną odzież w przystępnych cenach, jednocześnie bazując na pracy, którą wykonywaliśmy przez ostatnią dekadę. Pracuję w Primark od 15 lat i miałem możliwość poznania tego biznesu także poza Polską, dlatego bardzo się cieszę, że tak śmiało rozwijamy się w tej części Europy. Kluczową częścią naszej działalności jest ekspansja na istniejących rynkach, ale także wchodzenie na nowe rynki i umożliwianie coraz większej liczbie osób zaznajomienia się z naszymi świetnymi produktami. Jestem dumny także z faktu, że mimo ciągłego rozwoju i ewolucji pozostajemy wierni naszym wartościom.

Kim jest klient Primark i jak zmieniały się jego preferencje zakupowe na przestrzeni minionych lat? Co wynika z Państwa obserwacji?

W ciągu ostatnich kilku lat z pewnością doszło do transformacji tego, w jaki sposób i co kupują klienci. W trakcie pandemii  poszukiwali oni większego komfortu i wygody przy okazji wyboru ubrań i do tej pory nie doszło do odwrócenia tego trendu. Ponad połowa odzieży, którą obecnie sprzedajemy to ubrania codziennego użytku, takie jak t-shirty, dżinsy, bielizna i piżamy i wiemy również, że te produkty są istotne dla naszych klientów. Jesteśmy także świadomi, że chcą oni i oczekują od nas oferowania bardziej zrównoważonych wyborów, dlatego przyspieszamy nasze starania celem oferowania im bardziej zrównoważonej mody w przystępnych cenach. W ramach naszej wizji Primark Cares podjęliśmy ambitne zobowiązania, by zrównoważony rozwój znalazł się w centrum naszej działalności, ponieważ wiemy, że jest to ważne zarówno dla naszych klientów, jak i dla nas.

Jaki wpływ na strategię rozwoju Państwa marki wywarła trudna sytuacja rynkowa powodowana wcześniej pandemią, a obecnie konfliktem Rosji z Ukrainą?

Podobnie jak dla wielu innych firm, dwa lata pandemii były dla nas niezwykle wymagające, jednak naszym priorytetem było zawsze zapewnienie bezpiecznej przestrzeni dla naszych pracowników i klientów. Pomimo tego, że COVID-19 opóźnił otwarcie nowych sklepów na niektórych rynkach, i tak pozostaliśmy wierni naszym ambicjom rozwoju i kontynuowaliśmy zawieranie nowych umów najmu oraz ekspansję w Europie i Stanach Zjednoczonych. Zawsze wiedzieliśmy, że chcemy się rozwijać w Europie Środkowo-Wschodniej, a pandemia i obecny konflikt w Ukrainie tego nie zmieniły. Oczywiście bardzo uważnie monitorujemy sytuację, ale jednocześnie pozostajemy zaangażowani na rynku CEE. Niedawno ogłosiliśmy także, że 15. rynkiem, na którym się pojawimy, będzie Rumunia, a następnie nasza marka wejdzie do Słowacji. Cieszymy się również na dalszy rozwój działalności w Polsce. Do końca 2023 r. planujemy tutaj zwiększyć liczbę sklepów Primark do sześciu.

Jakimi metodami warto budować dziś pozycję rynkową przedsiębiorstwa w handlu detalicznym?

Zawsze wsłuchujemy się w potrzeby naszych klientów i odpowiednio na nie reagujemy. Wiemy na przykład, że uwielbiają oni przychodzić do naszych sklepów. Pokazała nam to m.in. reakcja na ponowne otwarcie salonów Primark po zniesieniu restrykcji spowodowanych COVID-19. Klienci lubią robić u nas zakupy, dlatego chcemy się rozwijać i otwierać nowe lokalizacje na całym świecie. Planowane otwarcie czterech nowych sklepów w Polsce jest właśnie odpowiedzią na naprawdę wspaniałe przyjęcie przez klientów sklepów Primark w Warszawie, a następnie w Poznaniu. Aby umilić im wizytę w salonach Primark stale pracujemy nad poprawą oferowanych doświadczeń zakupowych. Działamy również w kierunku ulepszenia procesu zakupów i chcemy jeszcze w tym roku uruchomić naszą nową stronę internetową. Została ona stworzona w taki sposób, by lepiej połączyć drogę między wyszukiwaniem asortymentu online a zakupami w sklepie i będzie obejmowała tysiące produktów z najlepiej sprzedających się linii Primark. Dodatkowo zyska świeży wygląd, ulepszoną nawigację oraz nową funkcję, która pozwoli klientom sprawdzić dostępność konkretnych produktów w lokalnych sklepach w Polsce.

W jaki sposób podchodzicie Państwo do tematu społecznej odpowiedzialności biznesu w kontekście działań proekologicznych. Jakiego typu inicjatywy są wspierane przez Państwa brand i jakie aktywności temu towarzyszą?

Wszyscy musimy podejmować wzmożone działania w celu ochrony naszej planety i jako biznes także chcemy zrobić wszystko, co w naszej mocy, by zmniejszyć wpływ naszej działalności na środowisko. W ubiegłym roku przyspieszyliśmy realizację naszych ambicji, ogłaszając wspomnianą strategię zrównoważonego rozwoju – Primark Cares, obejmującą szeroko zakrojone zobowiązania dotyczące zrównoważonego rozwoju, które fundamentalnie zmienią sposób, w jaki projektujemy, produkujemy i pozyskujemy naszą odzież. W ramach tego postawiliśmy sobie ambitne cele, polegające m.in. na zapewnieniu, że 100% naszych ubrań będzie produkowanych przy użyciu materiałów pochodzących z recyklingu lub bardziej zrównoważonych źródeł do 2030 r., że nasza odzież w całości będzie nadawała się do recyklingu oraz że będzie mogła być noszona jeszcze dłużej. Obecnie już 39% naszych ubrań jest produkowanych z takich właśnie materiałów, w tym z bawełny uprawianej przez rolników przeszkolonych w ramach Programu Zrównoważonej Bawełny Primark, największego tego typu programu w branży mody. Dzięki udziałowi w Programie zyskują oni praktyczne wskazówki z zakresu wykorzystania mniejszej ilości chemicznych pestycydów i nawozów oraz ograniczania zużycia wody, co pozwala obniżyć koszty produkcji i zwiększa ich zyski. W ostatnim czasie ogłosiliśmy ponadto jego rozszerzenie, które oznacza, że kolejne 125 tys. drobnych rolników z Indii, Bangladeszu i Pakistanu skorzysta z takich szkoleń, a ich łączna liczba do końca 2023 r. wzrośnie do ponad 275 tys. W ten sposób program zwiększy się o ponad 80%, a ilość zrównoważonej bawełny dostępnej dla produktów Primark zostanie podniesiona o 60%. Wiemy, że prawdziwej zmiany możemy dokonać tylko wspólnymi siłami, dlatego też jesteśmy sygnatariuszami wiodących inicjatyw branżowych, w tym Fundacji Ellen MacArthur, inicjatywy Textiles 2030 – projektu WRAP, a także ACT (Action Collaboration Transformation), ETI (Ethical Trading Initiative) oraz programu Międzynarodowej Organizacji Pracy – Better Work Programme. Wszystkie te działania muszą być dodatkowo transparentne i poparte silnymi podstawami oraz zobowiązaniami wobec pracowników naszego łańcucha dostaw, które zostały przedstawione w Kodeksie Postępowania Primark. Mamy specjalny zespół ds. etycznego handlu, składający się ze 130 ekspertów działających na naszych rynkach zaopatrzenia, którzy przeprowadzają rocznie 3 tys. audytów w fabrykach dostawców Primark, aby upewnić się, że godziny pracy, płace i prawa pracowników są chronione zgodnie z wdrożonym przez nas Kodeksem. Zobowiązaliśmy się także do składania corocznych sprawozdań z postępów w tym zakresie. Wiemy, że aby można było nam zaufać, musimy mówić o naszych działaniach w przejrzysty sposób. Chciałbym podkreślić też, że jesteśmy świadomi, iż aby wprowadzić rzeczywiste zmiany, będziemy musieli pracować zarówno razem jako branża, jak i indywidualnie – jesteśmy gotowi i chętni, aby odegrać swoją rolę w tym procesie.

Na czym powinien dziś polegać efektywny marketing i komunikacja z klientami? Jakiego typu działania przekładają się na zwiększenie koszyka zakupowego w Państwa sklepie?

Ważna jest dla nas znajomość potrzeb klientów, a relacje z nimi budujemy nie tylko dzięki doskonałej obsłudze w sklepie, ale także poprzez interakcje poza nim. W naszych mediach społecznościowych posiadamy 19 milionów zaangażowanych obserwatorów, których nieustannie zapraszamy do wspólnej aktywności. Istotne pozostaje dla nas również to, by utrzymywać powiązania między sklepem fizycznym a światem wirtualnym, dlatego na profilach social media Primark, a także na naszej stronie internetowej, udostępniamy zapowiedzi najnowszych kolekcji marki. Jesteśmy także bardzo zadowoleni z uruchomienia jeszcze w tym roku naszej nowej strony internetowej w Polsce, co da nam więcej możliwości kontaktu z klientami i zaprezentowania im niesamowitej oferty Primark za jej pośrednictwem.

W Polsce lokalizujecie Państwo swoje punkty sprzedaży w dużych i rozpoznawalnych centrach handlowych? Co decyduje o atrakcyjności wspomnianych lokalizacji? Jakie kryteria musi spełniać obiekt handlowy, chcąc być atrakcyjnym dla Państwa marki?

Wybór lokalu zazwyczaj trwa dużo czasu i jest złożonym procesem, ponieważ trzeba wziąć tutaj pod uwagę wiele aspektów. Nasze sklepy zajmują przeważnie bardzo dużą powierzchnię handlową, często mieszczą się na dwóch piętrach, a nie każda galeria handlowa oferuje obiekty o powierzchni powyżej 3 tys. mkw. Podczas wyboru nowego salonu, zwracamy uwagę również na jego lokalizację. Kierujemy się zasadą, że miejsca, które wybieramy, powinny być atrakcyjne dla klientów Primark i dodatkowo cenimy sobie lokalizacje w centrach miast, dzięki którym jesteśmy blisko zawsze gdy nas potrzebują. Z drugiej strony, nasze podejście co do wielkości lokalu może być elastyczne – najważniejsze jest jednak znalezienie odpowiedniej lokalizacji, tak abyśmy byli dostępni dla naszych klientów.

Jakie są dalsze plany rozwoju marki Primark w Polsce i na rynku Europy Środkowo-Wschodniej?

Unikalna formuła Primark trafia do polskich klientów, a my mamy znaczące plany dotyczące zwiększenia naszej obecności na tym rynku. Po udanym otwarciu sklepów w Warszawie i Poznaniu ogłosiliśmy zamiar rozszerzenia działalności także w innych pięknych miastach w całej Polsce, w tym w Krakowie i Katowicach, gdzie planujemy otwarcia w Bonarka City Center pod koniec tego roku i Silesia City Center w połowie przyszłego roku. Na początku 2022 r. potwierdziliśmy również podpisanie umów najmu pod dwa kolejne lokale – w Magnolia Park we Wrocławiu i w Manufakturze w Łodzi, co oznacza, że do końca 2023 r. liczba sklepów Primark w Polsce wzrośnie do sześciu. Niedawno ogłosiliśmy również wejście Primark na rynek rumuński, zapowiadając otwarcie nowego sklepu w Bukareszcie jeszcze w 2022 r. Ponadto, na początku przyszłego roku planujemy otwarcie sklepu na Słowacji, która będzie 16. rynkiem działalności marki. Nowe umowy, o których wspomniałem, stanowią więc odzwierciedlenie planów naszej firmy co do ekspansji na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej. Osobiście nie mogę się doczekać otwarcia nowych sklepów i wprowadzenia naszej oferty bardziej zrównoważonej mody w przystępnych cenach na nowe rynki i zwiększenia jej dostępności na tych obecnych.

Dziękujemy za rozmowę.
Dziękuję również.

Tagi: Maciej Podwojski Primark
Oceń artykuł:

Fot: Primark Źródło: Primark

Zawsze wsłuchujemy się w potrzeby naszych klientów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.