Zjawisko hejtu należy zwalczać i mu przeciwdziałać

2020-01-02 | 09:00

Zjawisko hejtu nie jest niczym nowym. Tego typu krytyka istnieje praktycznie od zawsze, jednak wraz z pojawieniem się w naszym życiu Internetu zmieniła ona swoją nazwę, charakter, a przede wszystkim skalę. Hejt jest wszechobecny i niestety stał się swoistym trendem, w którym krytyka, nawet ta bezpodstawna i niejednokrotnie wulgarna, nadal jest aprobowana - zauważa Ewelina Rozpara, Rzecznik prasowy Grupy VIVE.

Zjawisko hejtu należy zwalczać i mu przeciwdziałać. Nie powinno być przyzwolenia na bezwzględną krytykę. Niestety, pomimo edukacyjnych kampanii społecznych da się zauważyć tendencję wzrostową liczby hejterów w Polsce. Nie oszczędzają oni ani polityki, ani kościoła, ani osób publicznych, a nawet wydarzeń sportowych czy kulturalnych. Im bardziej popularny i kontrowersyjny temat, tym więcej złego można o nim przeczytać.

Hejt to krytyka wystosowana przez konkretną osobę i wynika ona bezpośrednio z jej usposobienia, charakteru, przeżyć, relacji z innymi osobami, z jej emocji i innych czynników. Dotyczy to również większych grup osób, które łączy na przykład podobny pogląd na dany temat. Taka publiczna zniewaga to najczęściej upust frustracji danej osoby. W mojej opinii wynika ona z poczucia anonimowości i braku konsekwencji w przeciwdziałaniu takim praktykom. Tym samym pozwala to osobom hejtującycm na bezkarne, bezpardonowe i często agresywne wyrażanie osobistej frustracji. Bywa również stosowana dla żartu, jednak to, co w założeniu jest zabawne dla hejtującego, może być krzywdzące dla ofiary tego typu krytyki. Źródła takich zachowań są bardzo różnorodne, tak jak różnorodny jest pełen sprzeczności Internet.

Konstruktywna, podparta rzetelnymi argumentami krytyka jest bardzo istotnym elementem zarządzania firmą. Pozwala ona spojrzeć na przedsiębiorstwo z zewnątrz i dostrzec problemy, które umykają w codziennej pracy. Tego rodzaju wypowiedzi traktujemy z należną im uwagą, analizujemy i wyciągamy wnioski, po to, by udoskonalać świadczone usługi i oferowane produkty. Inaczej jest jednak z hejtem skierowanym pod adresem konkretnych osób, spółek, produktów lub usług, które oferujemy. VIVE Group stosuje politykę braku tolerancji wobec wszelkich objawów hejtu. Z jednej strony staramy się zrozumieć położenie krytyka i odnosić się do jego słów w sposób kulturalny. Tego oczekujemy również od osób wyrażających swoją opinię na temat firmy oraz jej produktów i usług. Każdy przypadek jest przy tym rozpatrywany odrębnie. Z jednej strony, potrafimy zrozumieć, że czasami kimś mogą kierować emocje, a Internet pozwala na większą anonimowość. Z drugiej strony, przyzwolenie na hejt, które w sieci widzimy na każdym kroku, nie sprawi, że będzie go mniej. VIVE Group jest więc w tej kwestii stanowcze, rozumie globalny problem i mu przeciwdziała. Firma jest konsekwentna w swoich działaniach przeciw hejterom i stawia im wyraźną granicę, do wyciągania konsekwencji prawnych włącznie.

Strategia dotycząca komunikacji z hejterami powinna opierać na rzetelnej ocenie, czy z krytykiem możliwa jest dalsza dyskusja i czy jej kontynuowanie nie będzie prowadzić do kolejnego hejtu. W drugim przypadku warto rozważyć rozwiązanie problemu hejtera w komunikacji prywatnej – jeśli oczywiście takowy problem występuje, a sama krytyka nie jest „sztuką dla sztuki”. Rozżalona osoba zazwyczaj doceni, że zwróciliśmy na nią uwagę, a eskalacja hejtu na forum publicznym nie będzie kontynuowana. Niezbędne jest tu wyczucie i spokój. Nie możemy dać się ponieść emocjom. Naturalną reakcją na atak u większości ludzi jest obrona i kontratak, a takie podejście w komunikacji z hejterami jest nieskuteczne. Podsumowując, w przypadku publicznej krytyki podstawą jest zachowanie spokoju, próba zrozumienia położenia hejtera i jak najbardziej kulturalna, rzeczowa odpowiedź na jego krytykę. Powinniśmy przy tym pamiętać o braku tolerancji dla wyjątkowo agresywnego hejtu.

Niezwykle ważną rolę w walce z hejtem mają do spełnienia mass-media. Dziś kontrowersyjne komentarze i niecenzuralne treści podnoszą oglądalność i czytelnictwo. Nie zmienimy natury ludzkiej, kierującej się emocjami. Możemy jednak poszukać rozwiązań na drodze komunikacji ograniczających anonimowość i poczucie bezkarności.

Tagi: Ewelina Rozpara VIVE Profit
Oceń artykuł:

Źródło: VIVE Profit

Zjawisko hejtu należy zwalczać i mu przeciwdziałać

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.