Alibaba Group Holding Limited, Auchan Retail S.A. oraz Ruentex Group ogłaszają zawarcie strategicznego partnerstwa, które pozwoli im połączyć doświadczenia w zakresie handlu tradycyjnego (offline) oraz cyfrowego (online) i budować formułę sprzedaży phygital handlu spożywczego na rynku chińskim.
W ramach tej strategicznej współpracy Alibaba Group zainwestuje 22,4 mld HK$ (czyli ok 2,88 mld USD), obejmując bezpośrednio lub pośrednio 36,16% kapitału grupy Sun Art Retail Group Limited (kod na giełdzie w Hongkongu: 6808, „Sun Art”), w formie akcji, które uprzednio należały do Ruentexu. Jednocześnie także Auchan Retail zwiększa swoje udziały w Sun Art.
Po tej transakcji Auchan Retail, Alibaba Group i Ruentex będą posiadać odpowiednio 36,18%, 36,16% i 4,67% kapitału Sun Art. Auchan. Po zakończeniu operacji Auchan Retail utrzyma konsolidację spółki zależnej Sun Art w swych księgach.
Sun Art jest jednym z liderów wieloformatowego handlu spożywczego na rynku chińskim. Wg danych z 30 czerwca 2017 r., grupa zarządza całkowitą powierzchnią wynoszącą około 12 mln m2. Sun Art posiada 446 hipermarkety o maksymalnej powierzchni do 17 tys. m2 działających pod szyldami „RT-Mart” (大润发) i „Auchan” (欧尚) w 29 prowincjach, regionach autonomicznych i gminach na terenie całego kraju. Do grupy należą również sklepy typu superstore oraz sklepy phygital w formacie convenience pod szyldem „Auchan Minute”.
Nowe partnerstwo odzwierciedla wizję „New Retail” grupy Alibaba: korzystać z doświadczenia w dziedzinie e-commerce i nowych technologii, jednocześnie ściśle współpracując z partnerami handlowymi, by móc sprostać oczekiwaniom coraz bardziej wymagających chińskich klientów. Jest ono również spójne z Wizją 2025 „Auchan zmienia życie”. Nowa współpraca czerpie z mocnych stron wszystkich partnerów, by w efekcie zaproponować chińskim konsumentom – grupie liczącej już ponad 1,3 mld osób – całkiem nowe doświadczenia zakupowe, doświadczenia w pełni phygital.
W Grupie Alibaba jesteśmy zachwyceni tym, że możemy budować wizję handlu przyszłości dzięki transformacji cyfrowej. Tradycyjne sklepy są niezbędnym elementem ścieżki zakupowej naszych klientów. Jednak w epoce cyfrowej ich doświadczenia zakupowe muszą być wzbogacone o spersonalizowane usługi, jakie możemy świadczyć dzięki nowym technologiom przetwarzania danych. Łącząc kanały online i offline – nasze i naszych partnerów – możemy zaoferować chińskim klientom nowe, przyjemne i oryginalne doświadczenia zakupowe
– podkreśla Daniel Zhang, CEO Alibaba Group.
Wilhelm Hubner, CEO Auchan Retail: „Współpracę z grupą Alibaba ułatwił fakt, że nasze wizje dotyczące przyszłości chińskiego rynku się pokrywają. Połączenie sił głównych światowych partnerów handlowych, liderów chińskiego handlu tradycyjnego oraz handlu cyfrowego, pozwoli zaoferować setkom milionów chińskich konsumentów spójne i wysokiej jakości doświadczenia zakupowe”.
„Przez ostatnie lata wymogi klientów uległy znaczącym zmianom dzięki rozwojowi Internetu moblinego, zaś Sun Art łączy wymiar online z działalnością offline” – wyjaśnia Peter Huang, wiceprezes Ruentex Group. „Grupę Ruentex niezmiernie cieszy perspektywa owocnej współpracy grup Sun Art i Alibaba. Nowa synergia światów online i offline zmieni życie konsumentów, oferując im lepsze produkty i bardziej wydajne usługi”.
Dzięki partnerskiej kombinacji atutów trzech przedsiębiorstw działalność grupy Sun Art będzie mogła w pełni korzystać z cyfrowego ekosystemu, jakim dysponuje Alibaba. Digitalizacja wzbogaci sklepy Sun Art (RT-Mart oraz Auchan) o rozwiązania phygital, takie jak idealne wykonanie usługi i coraz większa indywidualizacja zakupów.