E-commerce napędza metaverse. Czy cyfrowy świat zrewolucjonizuje handel?

2022-10-01 | 13:51

Według ostatniego raportu McKinsey metaverse ma potencjał, aby do 2030 r. osiągnąć wartość 5 bln dolarów. Co ciekawe, największą siłą gospodarki wirtualnego świata jest handel elektroniczny (2,6 bln USD), który wyprzedza takie sektory jak wirtualna nauka (270 mld USD), reklama (206 mld USD) i gry (125 mld USD).

Zakupy online wciąż ewoluują, a najwięksi rynkowi gracze otwierają się na NTF i metaświat. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy od otwarcia Nikeland w 2021 r. ten cyfrowy sklep Nike odwiedziło ponad 7 mln osób na całym świecie. Mark Zuckerberg ogłosił niedawno, że Meta uruchamia swój sklep z awatarami na Facebooku, Instagramie i Messengerze. Co więcej, Meta i Jio Platforms uruchomiły w aplikacji WhatsApp funkcje e-commerce, dzięki którym mieszkańcy Indii mogą kupować artykuły z internetowego sklepu spożywczego. Jak stwierdził Eric Hazan, partner zarządzający McKinsey Marketing & Sales, metawersum stanowi strategiczny punkt zwrotny dla firm i stwarza znaczną możliwość oddziaływania na sposób, w jaki ludzie żyją, łączą się, uczą, wprowadzają innowacje i współpracują ze sobą.  

– Wszyscy mówią dziś o metawersum, a wiele przedsiębiorstw wykazuje ogromne zainteresowanie tym konceptem. Meta już od ubiegłego roku promuje metaświat, a inne firmy technologiczne również intensywnie inwestują we własne rozwiązania. W sektorze handlowym także już widać cyfryzację. Wirtualne przymierzalnie stają się powszechną praktyką sklepów modowych, a w metaświecie można już kupić wirtualne ubrania takich marek jak Prada czy Balenciaga. Dlatego nie dziwi to, że sektor e-commerce, który stale się rozwija, nawet pomimo gospodarczego załamania, może okazać się największą siłą gospodarczą w metawersji – tłumaczy Tomasz Cincio, prezes Droplo, globalnej platformy B2B dla sprzedawców online i hurtowni oraz producentów, która umożliwia szybkie nawiązanie współpracy poprzez dostęp sprzedawców do bazy zintegrowanych dostawców i blisko miliona produktów gotowych do sprzedaży w Internecie.

Jakie korzyści daje handlowcom metaverse?

Handel elektroniczny przeszedł długą drogę od czasu swojego powstania. Jednak mimo że w ostatnich latach odnotował ogromny wzrost, jego działanie w pewnym sensie ogranicza się do poszczególnych platform i rynków internetowych. To w rezultacie limituje zasięg sprzedawców i kupujących, a także ogólną funkcjonalność sklepów. Kolejnym ograniczeniem handlu elektronicznego jest brak interakcji społecznych. W przeciwieństwie do tradycyjnego handlu detalicznego kupujący i sprzedający na takich platformach nie mają możliwości wzajemnej interakcji. Jakkolwiek firmy wprowadzają innowacyjne rozwiązania, by personalizować doświadczenia klientów, m.in. za pomocą wirtualnych asystentów, zakupy te są nadal w pewnym sensie bezosobowe.

Metaverse oferuje rozwiązanie obu tych ograniczeń. Po pierwsze, zapewnia jedną, zunifikowaną platformę handlu elektronicznego, która jest dostępna dla wszystkich, co eliminuje to potrzebę tworzenia odrębnych rynków. Ponadto wbudowane w metaverse funkcje społeczne zachęcają do interakcji i zaufania między kupującymi i sprzedającymi. Stwarza to bardziej pozytywne doświadczenie zakupowe dla wszystkich zainteresowanych i może prowadzić do zwiększenia sprzedaży i przychodów. A co z bezpieczeństwem? Dzięki technologii blockchain wszystkie transakcje są rejestrowane. Eliminuje ona potrzebę korzystania z zewnętrznych firm przetwarzających płatności, które generują dodatkowe koszty i mogą być atakiem oszustów.

– Niewątpliwie zaletą metaverse jest to, że pozwala on użytkownikom na interakcję i bezpośrednie prowadzenie interesów. Jest zbudowany na technologii, która zapewnia bezpieczeństwo i przejrzystość. Dzięki temu metaverse doskonale nadaje się do transakcji e-commerce. W metaświecie sprzedawcy będą mogli bezpośrednio kontaktować się z klientami, poznając ich potrzeby na poziomie osobistym. Kupujący z kolei będą wchodzić w realną interakcję z produktami i innymi klientami. Dzięki temu doświadczenie zakupowe może być bardziej wciągające, co w rezultacie wpłynie na zaangażowanie i lojalność klientów

– zauważa Tomasz Cincio, prezes Droplo.

Jak konsumenci i firmy angażują się w metaverse?

BigCommerce, notowana na giełdzie w USA platforma e-commerce, która oferuje sprzedawcom detalicznym usługi SaaS, w swoim najnowszym raporcie „Global Consumer Report: Current and Future Shopping Trends” podała na podstawie danych z Google Trends, że od października 2021 r. na całym świecie gwałtownie wzrosła liczba wyszukiwań na temat metawersum. Twórcy raportu postanowili odpowiedzieć na pytanie, czy konsumenci rozumieją i są gotowi na zakupy w metaświecie. Wynik? 26 proc. respondentów z różnych krajów stwierdziło, że dobrze rozumie metaverse, a kolejne 25 proc. zadeklarowało jego podstawowe zrozumienie. Zoomerzy i millenialsi mają większą wiedzę niż pokolenie X i baby boomers i, co ciekawe, także konsumenci o dochodach 100 tys. dol. rocznie, podczas gdy ci, którzy zarabiają mniej niż 25 tys. dolarów rocznie, rozumieją cyfrowy świat słabo lub wcale.

Z raportu wynika zatem, że tematyką metaświata interesują się ludzie młodzi i bogaci, z czego ci drudzy chętnie łożą pieniądze w wirtualny świat. Czerwcowy raport McKinsey wykazał, że tylko w 2022 r. firmy i organizacje zainwestowały w metaverse ponad 120 mld dolarów. Kwota ta jest ponad dwukrotnie wyższa od 57 mld dol. włożonego kapitału w ubiegłym roku. Eksperci tłumaczą, że entuzjazm inwestorów napędzają takie czynniki jak postęp technologiczny w zakresie infrastruktury metawersum, rosnąca gotowość rynku, korzystne trendy demograficzne czy marketing i zaangażowanie marek w promocję. A na jakie rodzaje aktywności stawiają użytkownicy? Na podium znalazły się zakupy – kupowanie dóbr fizycznych lub wirtualnych (79 proc. ), uczestniczenie w wirtualnych spotkaniach towarzyskich lub granie w gry towarzyskie (78 proc.), a także ćwiczenia fizyczne z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości (76 proc.). Co więcej, prawie sześciu na dziesięciu (59 proc.) konsumentów woli przynajmniej jedno doświadczenie z metawersum od jego fizycznej alternatywy.

– Metaverse prowadzi nas w kolejną falę cyfrowego przełomu. Zakupy w metaświecie są może jeszcze w powijakach, ale stanowią przyszłość e-handlu. Dla branży e-commerce ta przyszłość to przede wszystkim jeszcze lepszy kontakt z klientem, a także bardziej dostępna i społeczna platforma do kupowania i sprzedawania, co może prowadzić do zwiększenia sprzedaży i przychodów. Dlatego zarówno handlowcy, jak i kupujący powinni już teraz zacząć przygotowywać się do ery metaverse w handlu elektronicznym, aby móc skorzystać z jej benefitów w przyszłości – kończy Tomasz Cincio, prezes Droplo.

Tagi: Droplo E-commerce / Omnichanel Raport Tomasz Cincio
Oceń artykuł:

Źródło: Droplo

E-commerce napędza metaverse. Czy cyfrowy świat zrewolucjonizuje handel?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.