Już blisko 40% Polaków kupujących online to smart shopperzy

2023-06-02 | 15:33

Jak wynika z najnowszego raportu “Customer Journey 2023. Poszukiwanie i zakup produktów online” przygotowanego przez agencję badawczą Minds&Roses przy współpracy z Allegro, Polacy kupujący online coraz rozważniej podchodzą do zakupów - już co trzecia osoba podczas zakupów w Internecie poszukuje równowagi między odpowiednią jakością a atrakcyjną ceną, porównuje oferty w różnych miejscach i jest w stanie świadomie wybrać moment zakupu produktu. Między innymi takie działania wpisują się w koncepcję smart shoppingu i pokazują dojrzałość konsumentów. Są również odpowiedzią na postępującą inflację.

Jak można zdefiniować smart shoppera? Smart shopper to osoba, która podczas zakupów szuka równowagi między odpowiednią jakością a atrakcyjną ceną. Porównuje parametry ofert w różnych miejscach, a także świadomie podejmuje decyzję o momencie zakupu. Preferuje również jak najszybsze przejście od zaistnienia potrzeby zakupowej do momentu samego zakupu. Mówiąc o smart shoppingu, warto spojrzeć na dane z raportu “Customer Journey 2023. Poszukiwanie i zakup produktów online”:

  •  96% kupujących smart zazwyczaj szuka dobrego produktu w atrakcyjnej cenie,
  •  79% smart shopperów dokonałaby zakupu w miejscu, z którym nie ma wcześniejszych doświadczeń zakupowych, gdyby tylko zaoferowano im atrakcyjny rabat. Co jednak ważne: ci badani nadal deklarowali lojalność wobec sklepów, z których korzystają na co dzień,
  •  71% smart konsumentów jest w stanie poczekać z zakupem na czas atrakcyjnych promocji,
  •  Ponad połowa (53%) chcąc znaleźć atrakcyjne rabaty, porównuje ceny tego samego produktu na różnych urządzeniach, w tym na laptopie i na aplikacji w smartfonie.

Bycie smart: świadoma postawa czy konieczność?

Sytuację związaną z trendem smart shoppingu wyjaśnia analityk danych, ekonomista oraz ekspert Minds&Roses, Jacek Grzeszak, który wskazuje między innymi na kontekst związany z sytuacją ekonomiczną w kraju:

Od około roku średnie podwyżki wynagrodzeń na polskim rynku pracy mają niższą wartość od średniego wzrostu cen towarów i usług. Tym samym spada nasz realny dochód. Większość polskich rodzin odczuwa skutki inflacji, jednak nie widzimy oznak typowego kryzysu gospodarczego. Bezrobocie jest znikome, odsetek Polaków aktywnych zawodowo rekordowo wysoki, a wiele firm zgłasza wakaty. Głównym problemem staje się zatem nie brak środków do życia, a opłacenie z posiadanego budżetu miesięcznych wydatków i zobowiązań, w tym rosnących rat kredytów – tłumaczy Jacek Grzeszak: ekonomista, analityk danych, ekspert w Minds&Roses. I dodaje: Większość badanych deklaruje, że stara się obecnie więcej oszczędzać i odkładać większe wydatki na inny czas. Ale istnieje też inna grupa konsumentów - ok. 1/3 podkreśla, że właśnie teraz kupuje różne produkty i usługi, obawiając się wzrostu ich cen w kolejnych miesiącach.

Chęć bycia smart kieruje nas do Internetu

Jak wynika z omawianego raportu, decydując się na zakupy online, nasze pierwsze kroki najczęściej kierujemy na platformy handlowe (marketplace) – robi tak 38% badanych. W pierwszej kolejności stawiamy na Allegro (lider wśród platform sprzedażowych), odwiedzamy też Google, porównywarki cenowe, sklepy internetowe marek, a także multibrandowe sklepy online. Powyższe traktujemy nie tylko jako miejsca zakupowe, ale też dostarczające kluczowych informacji niezbędnych podczas dokonywania wyboru ostatecznego produktu. Co wpływa na to, że decydujemy się na nabycie produktu w sieci? Przede wszystkim atrakcyjne ceny, szybka dostawa oraz łatwość zakupów. Pierwszą trójkę platform sprzedażowych wskazywanych przez kupujących jako stałe miejsce zakupów (wśród osób kupujących na marketplace’ach) otwiera Allegro, dalej Empik i Vinted.

Jak zachowujemy się podczas zakupów online? Przede wszystkim szukamy dobrego produktu w atrakcyjnej cenie (84%) i sprawdzamy aktualne promocje (70%). 64% kupujących przyznaje również, że zdarzyło im się podjąć błyskawiczną decyzję o zakupie pod wpływem promocji, a 60% jest w stanie poczekać na zakup do chwili, gdy produkt będzie kosztował mniej.

W online’ie cenimy opinie, stacjonarnie – możliwość kontaktu z produktem

Zakupy online mają dla kupujących (nie tylko tych w duchu smart) szereg zalet. Polacy na pierwszym miejscu wymienili możliwość zapoznania się z opiniami innych użytkowników produktu – 73%. Niezwykle istotne są dla nas również dobre opisy towarów (72%), atrakcyjniejsze niż stacjonarnie ceny (70%) oraz większa możliwość porównywania produktów (70%). W przeciwieństwie do zakupów stacjonarnych, w zakupach online dostrzegamy również przewagę w zakresie większej liczby metod płatności (66%), dostępności sklepów dla osób ze specjalnymi potrzebami oraz większego niż stacjonarnie asortymentu.

Wśród kupujących stacjonarnie, w pierwszej trójce zalet pojawia się możliwość kontaktu z produktem, możliwość konsultacji ze sprzedawcą w czasie zakupów, a także świeżość wybranych towarów spożywczych.

 

Tagi: E-commerce / Omnichanel Raport Minds&Roses Jacek Grzeszak
Oceń artykuł:

Źródło: Minds&Roses

Już blisko 40% Polaków kupujących online to smart shopperzy

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.