Marka Nike stworzyła Circularity: Guiding the Future of Design, w którym dzieli się swoimi rozwiązaniami w dziedzinie odpowiedzialnego tworzenia mody. To podręcznik, który ma pomóc projektantom i całej branży odzieżowej wypracować wspólny język niezbędny do projektowania mody w obiegu zamkniętym.
Podręcznik powstał we współpracy ze studentami i wykładowcami Central Saint Martins, University of the Arts London, a inspiracją do jego stworzenia była działalność organizacji non-profit Global Fashion Agenda. Podstawą opracowania jest założenie, że przyszłość projektowania to kwestia jednej szansy. To przekonanie jest kluczowe dla etosu projektowania marki Nike, któremu przyświeca także inny zasadniczy cel − tworzenie przyszłości sportu.
Z biegiem lat, w centrum zainteresowania Nike przestał być sam sportowiec i produkt, a stało się holistyczne postrzeganie problemów ekologii i sportu. To moment, w którym kwestia zrównoważonego myślenia o modzie zyskała na znaczeniu.
Jednym ze sposobów zrównoważonego projektowania w Nike jest poszerzanie palety wykorzystywanych surowców – udowadniając tym samym, że zrównoważony rozwój nie jest ograniczeniem, ale motorem innowacji. Materiał Flyleather składający się w co najmniej 50 proc. ze skórzanych włókien z recyklingu to przykład rozwiązania, które ma mniejszy wpływ na środowisko, a jednocześnie jest trwalsze od tradycyjnych materiałów.
To tylko jeden z przykładów na to, jak dzięki nowym technologiom marki mogą dostarczać nowatorskie i odpowiedzialne rozwiązania. Chociaż podejście to promuje to produkty, które na starcie mają przewagę, zawsze istnieje możliwość stworzenia czegoś jeszcze lepszego. Celem jest tworzenie produktów, które promują ideę obiegu zamkniętego - takich, które są trwalsze i zaprojektowane z myślą o konkretnym przeznaczeniu.
Naszym obowiązkiem jest brać pod uwagę kompletne rozwiązanie projektowe, w tym sposób pozyskiwania surowców, wykonania produktów, ich wykorzystania, zwrotu, a także ponownego użycia − mówi John Hoke, główny projektant Nike.
Circularity: Guiding the Future of Design opiera się na 10 zasadach: