Raport Dotykacka - Polska branża gastronomiczna w 2022 roku

2023-03-09 | 18:57

Przeciętna polska firma gastronomiczna zanotowała w 2022 roku solidne wzrosty sprzedaży, nie tylko pozostawiając za sobą koszmar spadków z lat 2020-2021, ale również osiągając przychody aż o ponad 33% wyższe w porównaniu z rokiem 2019. Niestety, te nominalnie wysokie przychody są w dużej mierze wynikiem stale rosnących cen, kompensujących dwucyfrową inflację oraz dramatycznie szybko rosnące koszty produktów, energii, transportu i pracy. W porównaniu z rokiem 2021, liczba transakcji wzrosła o zaledwie 10%, zaś przeciętna wartość zamówienia wzrosła o 18-20%.

Analitycy Dotykačka — dostawcy niezawodnego systemu POS nowej generacji — ponownie przeanalizowali dane statystyczne firm z sektora HoReCa, aby sprawdzić, jak firmy działające w branży gastronomicznej odzyskują sprawność biznesową po trudnym okresie pandemii, jednocześnie funkcjonując w sytuacji wysokiej inflacji oraz pogarszającej się kondycji ekonomicznej.

Świetne statystyki za sprawą restauracji i cukierni

Statystycznie polska firma gastronomiczna mogła się pochwalić dosyć udanym rokiem – pod względem wysokości przychodów oraz liczby klientów. Przyjmując za punkt odniesienia dane z roku 2019, możemy mówić o wzroście przychodów o ponad 33%, zaś w porównaniu z rokiem 2021, wzrost ten wyniósł 25%. Liczba transakcji nie tylko powróciła do stanu z czasów przedpandemicznych, ale  nawet osiągnęła wzrost o 10%, w porównaniu z 2021 rokiem. W praktyce jest to jednak bardziej efektem adaptacji modelu sprzedaży z dostawą niż tłoku w samych lokalach. Świadczy o tym fakt, że statystyki ciągnęły ku górze głównie restauracje, w których wzrosty przychodów wynosiły ponad 60% oraz kawiarnie i cukiernie, ze wzrostami ponad 40%.

W przypadku pubów i barów sytuacja wygląda gorzej. Dla nich zeszły rok – mimo relatywnie dużych wzrostów po okresie pandemii – był tylko o 15-20% lepszy niż rok 2019. Odblokowanie sektora turystycznego poprawiło sytuację barów i restauracji hotelowych – tutaj wzrosty w 2022 roku wyniosły ponad 40% w porównaniu do roku 2019.

— Umiejętność radzenia sobie z trudną sytuacją rynkową jest między innymi uzależniona od zrozumienia przez przedsiębiorców, jak duże znaczenie ma dla nich dostęp do danych opisujących faktyczny stan prowadzonego biznesu oraz od możliwości i umiejętności ich poprawnej analizy. Spełnienie tych warunków przekłada się na zdolność do szybkiej i skutecznej reakcji na gwałtowne zmiany zachodzące na rynku, a nawet do wyprzedzania niektórych trendów mówi Jerzy Łochowski, Country Manager w firmie Dotykačka. - Tutaj właśnie przychodzi z pomocą nowoczesny system POS — taki jak Dotykačka — który gromadzi i udostępnia w zrozumiałej i łatwej do przeanalizowania formie szerokie spektrum danych sprzedażowych. Nasze statystyki wykazują, że użycie przez naszych klientów funkcjonalności analitycznych systemu Dotykačka i Chmury Dotykačka wrosło w ciągu ostatnich trzech lat o kilkaset procent. Bardzo nas to cieszy, ponieważ wskazuje to na wzrost świadomości biznesowej oraz rosnącą adaptację innowacyjnych instrumentów business inteligence – dodaje Jerzy Łochowski.

Mniej transakcji, a wyższe rachunki

Przeciętny biznes gastronomiczny zarejestrował w 2022 roku niespełna 10% więcej transakcji niż rok wcześniej. Jest to zapowiedź bardzo groźnego trendu dla całej branży, czyli spadku liczby klientów w lokalach gastronomicznych. Wysoka inflacja i nienadążający za nią wzrost wynagrodzeń i świadczeń sprawiają, że konsumenci redukują wydatki na pozycje, które nie są niezbędne — między innymi rzadziej jadają na mieście oraz rzadziej zamawiają jedzenie do domu lub biura.

Skoro osłabła dynamika wzrostu liczby transakcji, skąd wzięły się tak znaczące wzrosty przychodów? W 2021 roku przeciętna wartość rachunku klienta odwiedzającego lokal lub zamawiającego jedzenie z dostawą wynosiła 39,43 zł. W 2022 roku rachunek ten opiewał już na 46,64 zł. Był więc większy o ponad 18%. Rekordowy był grudzień zeszłego roku, gdy średnia wartość rachunku wyniosła 53,50 zł, jednak głównie za sprawą licznych świątecznych uroczystości i spotkań firmowych.

Pogarszająca się sytuacja ekonomiczna oraz wysoka inflacja oznaczają dla branży gastronomicznej konieczność funkcjonowania przez najbliższe kwartały, a może i lata, w sytuacji permanentnej dekoniunktury. Właściciele i managerowie firm gastronomicznych zaczynają doceniać możliwość szybkiej analizy danych sprzedażowych — nie tylko w kontekście kosztów i zysków, ale także w kontekście fluktuacji klientów, zmiany ich preferencji i zasobności portfeli czy nawet sposobów płatności wyjaśnia Marcin Marciniuk, Product & Support Manager w firmie Dotykačka. — Dla przedsiębiorcy przejście na nowoczesny i wszechstronny system POS — taki jak Dotykačka — oznacza zyskanie przewagi konkurencyjnej. Tylko w oparciu o rzetelne i czytelnie zaprezentowane dane można podejmować trafne i skuteczne decyzje biznesowe. Zwykła kasa fiskalna lub nawet archaiczny POS nie poradzą sobie z tym wyzwaniem dodaje Marcin Marciniuk.

Płaskowyż rosnących cen

Wzrosty cen surowców oraz kosztów energii, transportu i zatrudnienia, w połączeniu z dwucyfrową inflacją, odcisnęły swoje piętno również na cenach w menu. Właściciele biznesów gastronomicznych zaczęli zmieniać cenniki już na przełomie trzeciego i czwartego kwartału 2021 roku, gdy podwyżek cen praktycznie wszystkiego nie dało się dłużej bagatelizować.

W grudniu 2021 roku średnie ceny jedzenia w lokalach gastronomicznych wzrosły o 11%, w porównaniu z cenami sprzed roku. W przypadku napojów bezalkoholowych wzrost wyniósł wówczas 13%, a ceny napojów alkoholowych wzrosły nawet o 18%. Już miesiąc później ceny zaczęły się wspinać coraz wyżej, by na przełomie maja i czerwca 2022 roku osiągnąć — w porównaniu do cen sprzed roku — poziom wzrostów 19-20% w przypadku jedzenia, 17-18% w przypadku napojów bezalkoholowych oraz 16-17% w przypadku napojów alkoholowych. Od połowy 2022 roku dynamika wzrostów cen — liczonych rok do roku — utrzymuje się na stałym poziomie i nie widać znaczących zmian trendów.

Tagi: Raport Dotykačka Marcin Marciniuk
Oceń artykuł:

Źródło: Dotykacka

Raport Dotykacka - Polska branża gastronomiczna w 2022 roku

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.