Przedsiębiorstwa przykładają dużą wagę do kreowania zewnętrznego wizerunku i komunikacji z inwestorami i klientami – na ten cel przeznaczają wysokie kwoty. Jednocześnie szwankuje komunikacja z pracownikami. Z badania emplo wynika, że choć blisko połowa (46 proc.) ankietowanych czuje się dostatecznie poinformowana o działaniach prowadzonych przez pracodawcę, to odmienne zdanie ma 28 proc. Tymczasem jak wskazuje ekspertka, komunikacja wewnętrzna, choć niedoceniana, ma duże znaczenie dla firmy.
– Komunikacja wewnętrzna jest bardzo istotna w funkcjonowaniu firm z jednego podstawowego powodu: bez skutecznej komunikacji pracownicy nie wiedzą, jakie cele mają realizować, jak te cele przekładają się na efekty i wyniki osiągane przez cały biznes, w jakim kierunku mają iść, słowem – jaki jest sens codziennego przychodzenia do pracy – tłumaczy dyrektor marketingu w emplo.
Ekspert dodaje, że w takich działaniach firmy może wesprzeć technologia. Odpowiednie narzędzia do komunikacji wewnętrznej umożliwiają pracownikowi sprawdzenie, jak jego działanie przekłada się na konkretny rezultat.
– Takie narzędzia wspierają komunikację również w tym sensie, że pracownik może się dowiedzieć, o czym dyskutują pracownicy innych działów, sprawdzić kluczowe projekty w organizacji, ma wiedzę na temat tego, co dzieje się w firmie i może zabrać głos na temat tego, jak funkcjonuje organizacja. Chęć zgłoszenia własnego pomysłu była bardzo często wskazywana przez pracowników. Co ciekawe, wskazywały na to osoby w różnym wieku, nie tylko 20–30–latkowie, ale też osoby powyżej 50 roku życia – wskazuje ekspertka.
Komunikacja wewnętrzna to nie tylko przekazywanie informacji, lecz także pozwolenie pracownikom na kreowanie środowiska pracy, przekazanie im narzędzi, dzięki którym będą mieć realny wpływ na firmę. To także pobudzanie lokalnych inicjatyw. W większości firm informacje przekazywane są zaś w sposób kaskadowy, co szczebel niżej. Dobrym pomysłem mogłoby być zaś budowanie komunikacji na podobnych zasadach, na jakich funkcjonują media społecznościowe.
– Firmy stoją przed wyzwaniem, aby coraz bardziej otwierać się na oddolny głos pracowników, aby włączać ich w różne procesy. Zamiast decydować o istotnych sprawach firmy na samej górze, włączać pracowników w procesy decyzyjne, bo to oni współtworzą firmę, jej sukces biznesowy i finansowy. Jeżeli pracownik ma poczucie, że wie, jak jego jednostkowa praca przekłada się na sukces firmy i firma pielęgnuje tę komunikację, wzmacnia pracowników w ich roli, to zwiększa się szansa, że taka firma osiągnie dobre wyniki biznesowe – przekonuje Anita Wojtaś-Jakubowska.