Przez ostatnie 10 lat swojej działalności, Wyjątkowy Prezent spełnił ponad pół miliona marzeń. Za swój cel stawia sobie jednak przede wszystkim uświadamianie Polaków, że warto mieć pasje i je rozwijać. Jednocześnie chce przekonać rodaków, by wyjątkowymi prezentami inspirowali swoich bliskich do szukania ciekawych i nowych doświadczeń w życiu, których nie da im prezent materialny. O drodze, którą chce podążać firma rozmawiamy z Jakubem Matuszewskim, współwłaścicielem i Dyrektorem Zarządzającym sieci Wyjątkowy Prezent.
Na rynku dostępna jest pierwsza książka Wyjątkowego Prezentu. Czy może Pan przybliżyć szczegóły tego projektu?
Koncepcją, wokół której powstała książka Polska Pełna Przeżyć, było stworzenie przewodnika po Polsce dla wszystkich aktywnych osób. Już w listopadzie ubiegłego roku razem z National Geographic Traveler przygotowaliśmy przewodnik po przeżyciach w całym kraju. Oczywiście nie zabrakło w nim naszych flagowych produktów, które cieszą się dużą popularnością wśród osób, które szukają niestandardowych emocji. Książka dodatkowo jest pięknie ilustrowana zdjęciami, które wybraliśmy spośród zgłoszeń do naszego wakacyjnego konkursu fotograficznego.
W jaki sposób można stać się właścicielem tej książki?
Obecnie książkę dołączamy do Pakietów Przeżyć dostępnych w naszych sklepach oraz wyspach handlowych. Ze względu na bardzo duże zainteresowanie naszą publikacją, nie wykluczamy, że pojawi się ona w księgarniach.
Rynek kart podarunkowych dynamicznie się rozwija, a zwłaszcza segment, jakim są prezenty w formie przeżyć.
To prawda. Dynamiczny rozwój rynku kart podarunkowych nie dziwi, ponieważ cała polska gospodarka w ostatnich latach jest bardzo rozpędzona. Niskie bezrobocie oraz rosnące zarobki Polaków powodują, że społeczeństwo może pozwolić sobie na zwiększoną konsumpcję. Następuje widoczna zmiana sposobu spędzania czasu wolnego - tym samym, coraz więcej osób stać na to, aby spełniać pasje swoje i swoich bliskich oraz inwestować w przeżycia.
Czy w Państwa ocenie na rynku jest miejsce dla nowych graczy?
Sytuacja konkurencyjna na rynku jest dość ustabilizowana i jeśli miałoby dojść do wejścia nowego gracza to raczej poprzez fuzje lub przejęcia, niż budowanie od zera swojej pozycji, bazy partnerów wykonawczych czy kanałów sprzedaży. Z punktu widzenia Partnera podjęcie współpracy z kolejną firmą pośredniczącą w sprzedaży jego usług może mieć sens tylko ze względu na jej dużą skalę operacji liczoną sprzedażą i zasięgiem marketingowym, a taką dają tylko 4 firmy, które kontrolują 90% rynku prezentów w formie przeżyć. Wyjątkowy Prezent ma w tym swój ok. 50 proc. udział.
Co takiego wyróżnia Państwa markę na tle konkurencji?
Wyjątkowy Prezent bez wątpienia jest marką wyznaczającą trendy i to inne firmy starają się nas naśladować. Jako pierwsi wprowadziliśmy do Polski produkt, który daje możliwość realizacji ciekawych przeżyć. Wdrożyliśmy autorskie projekty, takie jak Kolacja w Ciemności, Symulator F-16 czy Walk In The Sky. Jeszcze w tym roku wejdziemy na rynek z nowymi pomysłami na spędzanie wolnego czasu, których w naszych kraju jeszcze nikt nie oferował.
Inwestują Państwo również w rozbudowę kanałów sprzedaży.
Zgadza się. Jednak do silnej pozycji omnichannelowej docieramy w odwrotny sposób niż większość firm. Najpierw stworzyliśmy silny kanał online, potem zbudowaliśmy własną sieć retail 48 sklepów, teraz pracujemy nad rozbudową sprzedaży w partnerskich sieciach detalicznych. Wierzymy, że zwiększenie dostępności i ujednolicenie we wszystkich kanałach “dobrego doświadczenia zakupowego” przyniesie efekt synergii i pozwoli na wzrosty sprzedaży we wszystkich kanałach.
Jako lider nie tylko chcą być Państwo na bieżąco z trendami, ale przede wszystkim je wyznaczać. W jakim kontekście będą zatem ewoluowały oczekiwania klientów?
W obszarze obsługi klienta - unikalności doświadczenia zakupowego oraz w obszarze ofertowej nowości.
Czyli?
Nasz produkt jest postrzegany jako nowoczesny i oryginalny. Robimy wszystko, by pozostałe elementy procesu zakupowego były z tym spójne. Doradcy profesjonalnie doradzają w wyborze prezentu ale proces zakupu ma przebiegać w luźnej przyjaznej atmosferze. Jeśli jest potrzeba - działamy szybko. Sklepy są wyposażone w nowoczesne systemy przeglądania oferty i aktywacji. Pracujemy nad większą automatyzacją naszego procesu zakupowego i naszym celem jest, aby osoby chcące spełnić swoje marzenia mogły to zrobić jeszcze szybciej i przede wszystkim w pełni intuicyjnie.
A w zakresie oferty?
Chcemy bawić Polaków różnorodnością i cieszyć się wraz z nimi, gdy odkrywają nowe przeżycia, o których wcześniej nie słyszeli. Dla klientów szukających bardziej stonowanych przeżyć rozwijamy mocno kategorię degustacji i kulinariów oraz krótkich wypadów poza miasto. Doskonałym przykładem jest stworzony przez nas ogólnopolski projekt Kolacji w Ciemności. Najświeższe zmiany w projekcie to rozpoczęcie realizacji już w siódmej lokalizacji w Polsce, wprowadzenie nowych wersji Kolacji z muzyką na żywo oraz prowadzenia tego kulinarnego spektaklu w języku angielskim.
Czego mogą się z kolei spodziewać ci, którzy szukają bardziej emocjonalnych przeżyć?
Spodziewamy się, że klienci szukający przeżyć z adrenaliną będą szukać coraz bardziej wymagających wyzwań, dlatego wprowadzamy co roku jakieś nowości, szczególnie takie, których jeszcze nikt w Polsce nie miał okazji spróbować. Przykładem jest nasz autorski projekt Walk in The Sky, którego realizacja będzie możliwa od tego sezonu już w 3 miastach Polski.
Zapowiadali Państwo, że w 2018 roku Wyjątkowy Prezent nadal będzie stawiać na rozwój nietypowych, nowoczesnych konceptów sprzedażowych. Czym więc zaskoczą Państwo swoich Klientów?
Tych projektów jest wiele. Po otwarciu w Galerii Północnej w Warszawie nowego konceptu w naszej branży czyli “experience shop”, gdzie oprócz zakupu prezentu można zrealizować lot w symulatorze F-16, wiemy, że taki kierunek rozwoju ma sens dla budowania naszej marki, rentowności i wyników sprzedaży. Jednocześnie jest to bardzo pożądane rozwiązanie dla naszego Partnera, czyli zarządcy centrum handlowego, bo dostarczamy wszystkim klientom dodatkowej ciekawej atrakcji. Dlatego planujemy otwieranie nowych konceptów takich sklepów i jednocześnie miejsc realizacji przeżyć.
Czy jest coś jeszcze?
Tak. Innym przykładem działań jest praca nad prototypem automatycznego kiosku sprzedażowego. Na razie Klient nie jest gotowy na kupowanie naszych prezentów z automatu w naszym sklepie, przejściu podziemnym czy na stacji metra, ale pewnie będzie to jakieś rozwiązanie na przyszłość.