Każdy nowy Klient to kolejny etap rozwoju

2018-05-24 | 09:00

Posiadają wachlarz kompetencji, którymi można obdzielić kilka agencji. Tworzą zespół przyjaciół i profesjonalistów o podobnej historii zawodowej, doświadczeniu w realizacji dużych przedsięwzięć i kreatywnym podejściu do realizacji zadań. Dlatego występując z propozycją marketingowej obsługi, oferują profesjonalny team strategiczny, różnorodność pomysłów, speców od event marketingu, social mediów czy PR. O skuteczności działań agencji reklamowej, przyszłości rynku i marketingu centrów handlowych rozmawiamy z Witoldem Bacią, szefem Działu Strategii i Dyrektorem Zarządzającym RedComm.

RedComm to agencja reklamowa z wieloletnim doświadczeniem w różnych branżach. Pracowali Państwo dla władz lokalnych, rynku sportowego, a obecnie obsługujecie sektor retail.

To prawda. Nieustannie zbieramy doświadczenia, pracując dla Klientów z różnych branż. Każdy zrealizowany projekt, każdy nowy Klient to dla agencji kolejny etap rozwoju. Kilkanaście lat temu postanowiłem opuścić korporacyjne szeregi i wraz z kilkoma podobnymi sobie zapaleńcami założyłem RedComm. W ten sposób powstał zespół przyjaciół i profesjonalistów o podobnej historii zawodowej, który swój pierwszy duży projekt zrealizował właśnie dla branży retail – była to organizacja gali otwarcia Centrum Handlowego Arkadia. O wyborze naszej oferty zdecydowały dwa czynniki: doświadczenie zespołu w realizacji dużych przedsięwzięć i kreatywne podejście do realizacji zadania. I właśnie to bogate doświadczenie jest tym czynnikiem, który ma dla nas kluczowe znaczenie w pracy z klientami „z retaila”. Oferując marketingową obsługę, musimy mieć wszechstronny zespół strategiczny, masę pomysłów, zaprawionych w bojach speców od event marketingu, social mediów czy PR. Takim wachlarzem kompetencji można by obdzielić kilka agencji.

Jak w kontekście Pańskich doświadczeń wygląda obsługa centrów handlowych na tle innych branż?

Praca z obiektami retail lub sieciami handlowymi wymaga od nas kompleksowego podejścia do tematu. I to charakteryzuje tę współpracę: potrzeba szerokiego spojrzenia, a jednocześnie szybkości i skuteczności – od tworzenia strategii komunikacji po reagowanie na reakcje Klientów w czasie rzeczywistym.

A tak nie jest?

Obiekty handlowe pracujące z wieloma agencjami tracą sporo czasu na koordynację zadań. Jest tak w sytuacji, kiedy jedna agencja dba o kreację, inna organizuje eventy, kolejna zapewnia media buying, a inna opiekuje się SM i PR. Często spotykamy się z sytuacją, że Klienci tracą sporo czasu i środków, pilnując, by na każdym etapie realizacji wszyscy uczestnicy projektu mieli dostęp do kluczowych informacji i pilnowali terminów. Brakuje wtedy czasu na ewaluację strategii, bo każdy z podmiotów skupiony jest na realizacji swojego zadania. Jeśli dołożymy do tego konieczność szybkiego reagowania np. na niespodziewane zmiany w przepisach, zachowania konsumentów, to przepis na kłopoty jest gotowy.

Jak tego uniknąć?

Warto zastanowić się nad powierzeniem wsparcia marketingowego większej agencji, dysponującej zorganizowanym i wszechstronnym zespołem. To pozwala uniknąć kryzysów. Inną ważną z perspektywy Klienta kwestią jest dostępność agencji. Umiejętność błyskawicznego reagowania nawet bezpośrednio na terenie obiektu, pomoc w najbardziej prozaicznych sytuacjach czy wsparcie w kryzysach w social mediach. Wiemy, jak ważne jest to z punktu widzenia osoby zarządzającej obiektem handlowym i staramy się być zawsze do dyspozycji.

Rynek centrów handlowych nieustannie dostosowuje się do swoich Klientów, przy czym dynamika zmian staje się coraz większa. Z jakimi wyzwaniami muszą mierzyć się obecnie agencje reklamowe pracujące dla centrów handlowych?

Z punktu widzenia stratega przyszłość, jak pokazują ostatnie poświęcone tej tematyce globalne konferencje, to coraz większa obecność w naszej pracy narzędzi analitycznych i umiejętność agregowania danych. Big data stanie się wkrótce się czynnikiem wpływającym na decyzje dotyczące funkcjonowania centrów handlowych. Maszyny pozwolą nam również sprawniej zaserwować i taniej dostarczyć komunikat. Ciągle jednak to ludzie i ich pomysły będą sednem budowania doświadczeń Klientów z centrum handlowym. Doświadczenie to słowo klucz. Obiekty handlowe poszerzają swoją ofertę, wychodząc coraz dalej poza klasyczną definicję handlu. Coraz częściej słyszymy o pozycjonowaniu opartym na strategii „galerii społecznościowej”. I to jest wielkie wyzwanie. Jak centra handlowe wychodzą „poza ramy” definicji czysto handlowej, tak i agencja reklamowa, idąc ręka w rękę, powinna wyjść poza ramy komunikacji reklamowej. Dlatego rozwijamy kompetencje związane z marketingiem relacji i interakcji z Klientami. Nie bez przyczyny nazwę naszej agencji lubimy rozwijać w konkretny sposób: Real Experience Driven COMMunication.

Od marca obowiązuje ustawa związana z zakazem handlu w niedzielę. Jakie zmiany nastąpią w strategiach marketingowych obiektów handlowych w związku z tym?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Każdy obiekt ma swoją specyfikę, każdy różnie odczuje skutki nowych przepisów. Dla naszych Klientów przygotowywaliśmy wiele wariantów strategicznych. Na pewno punktem wspólnym jest ostrożność w podejmowaniu zbyt daleko idących zmian w strategii obiektu. Nasi Klienci na początek stawiają na czytelną komunikację dotyczącą nowego czasu pracy galerii. Część postawiła na dodatkowe akcje, zaprojektowane z myślą o tych grupach najemców, które na ograniczeniu handlu w niedzielę mogą stracić najwięcej. Zauważalne jest też ostrożniejsze niż w ubiegłych latach podejście do aktywowania weekendów. Jednak dopiero analiza wyników pierwszych miesięcy działania nowej ustawy pozwoli podjąć strategiczne decyzje dotyczące dalszych kroków.

Pomimo ograniczenia handlu w niedzielę niektóre centra nadal pozostają czynne, a otwarte w tym czasie sieci gastronomiczne wprowadzają dodatkowe animacje i atrakcje dla Klientów. Czy uważa Pan, że poza ograniczeniami ustawa zrodzi nowe możliwości dla agencji reklamowych?

Jako niepoprawny optymista przede wszystkim dostrzegam tę połowę szklanki, która jest pełna. Wbrew pozorom tworzy się tu pole do działania na płaszczyźnie aktywacji lojalizujących. Aktywne sterowanie przepływem Klientów, akcje sprzedażowe motywujące do odwiedzin w ciągu tygodnia – to wszystko stanowi realny cel, który może być osiągnięty przy współpracy z doświadczoną agencją, która rzetelnie wspiera swojego Klienta.

Jak zatem obiekt handlowy może w dzisiejszych czasach wyróżnić się na tle konkurencji? Jakie pomysły warto wdrażać?

Aby mieć dobry pomysł, trzeba być kreatywnym, ale przede wszystkim mieć doświadczenie. Oznacza to, że należy bazować na sprawdzonych rozwiązaniach, przy równoczesnym poszukiwaniu atrakcyjnych, nowych, własnych, wynikających ze wspomnianego doświadczenia idei. Chodzi o umiejętne połączenie świeżości pomysłu z konsekwentną realizacją obowiązującej lub zaplanowanej strategii. W praktyce oznacza to, że nie istnieje coś takiego jak uniwersalny wzorzec na pomysł. Ze względu na m.in. kontekst działania danej galerii handlowej, jej otoczenie konkurencyjne, bieżące potrzeby, każdy pomysł rozpatrujemy indywidualnie. Nie ma gotowych recept. Poza tym pomysł powinien być dopasowany do potencjału i dotychczasowej praktyki Klienta. Nasze doświadczenie nie załatwi sprawy, ale z pewnością daje umiejętność rzetelnej analizy dopasowanej do wyzwania projektowego w o wiele szerszym zakresie aniżeli „zwykłej” agencji bez doświadczenia w retail.

Tagi: RedComm Witold Bacia
Oceń artykuł:

Źródło: RedComm

Zobacz także

Każdy nowy Klient to kolejny etap rozwoju

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.