Auchan świętuje 25 lat obecności w Polsce spoglądając w przyszłość

2021-04-26 | 13:00

Auchan Retail Polska obchodzi 25-lecie obecności na polskim rynku. Podsumowując dotychczasowe lata działalności firma zapowiada kolejne inwestycje w rozwój ścieżek  zakupowych, integrację różnych kanałów sprzedaży i dalszą digitalizację. Sieć potwierdza swoją strategię jako firma nowoczesna i odpowiedzialna, która  realnie poprawia jakość życia mieszkańców - promując to co dobre, zdrowe i lokalne potwierdzając jednocześnie swoją pozycję najtańszej sieci w Polsce. Badanie przeprowadzone na zlecenie firmy wśród 25-latków – tych dzisiejszych i tych sprzed 25 lat – potwierdza zbieżność przyjętych przez Auchan celów z postawami i oczekiwaniami konsumentów. 

Sieć wielokanałowa 

W ciągu 25 lat Auchan stało się graczem wielokanałowym, łącząc różne ścieżki zakupowe i doświadczenia klientów. Na bieżąco śledzi trendy, skupia się na zmianach postaw konsumentów - tak, by skutecznie i z wyprzedzeniem reagować na ich potrzeby.

Dziś Auchan Retail Polska to 116 punktów sprzedaży – hipermarketów, supermarketów, sklepów osiedlowych (Moje Auchan) i typu convenience store (Easy Auchan na stacjach bp)  oraz sprzedaż e-commerce Auchan Direct.pl. Poza dalszą digitalizacją sprzedaży ambitne plany sieci zakładają zdecydowany rozwój sklepów franczyzowych – w ciągu najbliższych 5 lat otwartych zostanie łącznie 300 sklepów we franczyzie.

25-lecie działalności na polskim rynku Auchan w liczbach:

  • ponad 8 miliardów złotych – to łączna wartość inwestycji w Polsce, nie tylko w centra handlowe, ale również w lokalne drogi i wiadukty
  • 20 tysięcy miejsc pracy - bezpośrednio i drugie tyle pośrednio w firmach obsługujących centra handlowe
  • 150 milionów paragonów w roku  
  • 2 200 dostawców produktów – w tym 960 polskich dostawców 
  • 2 000 dostawców usług
  • ponad 64 milionów złotych przeznaczonych na darowizny
  • 95% pracowników to akcjonariusze przedsiębiorstwa 

W centrum naszej działalności zawsze stawiamy ludzi, a nasi współpracownicy to  największa wartość naszej firmy. Zwłaszcza w tym trudnym, bezprecedensowym czasie pandemii, zawsze są na pierwszej linii w naszych sklepach i w logistyce, zapewniając codzienne zaopatrzenie sklepów i doskonałą obsługę klientów. To oni są prawdziwymi cichymi bohaterami, którym należy się ogromne uznanie, szacunek i wdzięczność z naszej strony

– mówi Gérard Gallet, dyrektor generalny Auchan Retail Polska.

Wśród blisko 20 tysięcy współpracowników 90% spośród nich jest zatrudnionych na umowę o pracę na czas nieokreślony, a ponad 80% ma umowy na pełen etat. Ponad 60% managerów firmy to kobiety!

25-latkowie – Auchan i konsumenci 

Auchan to firma, w której DNA wpisany jest ciągły rozwój. Motorem napędowym zmian są pojawiające się trendy, zmieniające się oczekiwania konsumentów, a także inne zmiany o charakterze gospodarczym, technologicznym oraz społecznym. 

25 lat temu, gdy otwieraliśmy nasz pierwszy sklep w Piasecznie wiedzieliśmy, że rynek polski ma ogromny potencjał. Kluczem do jego zrozumienia od zawsze byli konsumenci – klienci naszych sklepów. Właśnie dlatego badanie, które zdecydowaliśmy się teraz zlecić przeprowadzone zostało przez firmę badawczą Maison&Partners wśród konsumentów - dwóch różnych grup. Pierwsza to rówieśnicy Auchan w Polsce, czyli dzisiejsi 25-latkowie, przedstawiciele Generacji Z. Druga, to ich rodzice, czyli ci, którzy w chwili naszego wejścia na rynek mieli po 25-lat. Można powiedzieć, że razem z Auchan przemierzyli ten czas wielu rynkowych zmian i ewolucji trendów konsumenckich. Ciekawi byliśmy, jak bardzo, patrząc w przyszłość, każdej z tych grup jest „po drodze” z Auchan. Cieszy nas, że (pomimo oczywistych różnic) obie te grupy okazały się być otwarte na przyjęte przez nas strategiczne kierunki rozwoju i wysoko cenią sobie proponowane przez nas już dziś rozwiązania. W dużej mierze podzielają także wartości, którymi kieruje się Auchan w swoich działaniach - ważna jest dla nich troska o środowisko naturalne i wrażliwość społeczna okazywana przez firmę*

– mówi Małgorzata Piekarska, dyrektor Marki/Klienta/ Data/Digital/IT/Projektów Auchan Retail Polska. 

Przyspieszona digitalizacja

Jednym z obszarów, któremu poświęcone zostało badanie jest digitalizacja zakupów. Auchan już 10 lat temu, jako jedna z pierwszych sieci w Polsce, wprowadziło usługę zakupów online - poprzez platformę Auchan Direct.pl, z dostawą do domów klientów. Od tego czasu firma nieustannie inwestuje w rozwiązania e-commerce i rozszerza swoje usługi. 

Rok 2020 był przełomowy dla rozwoju Auchan w obszarze e-commerce. Wielu klientów dokonało swoich pierwszych zakupów online w efekcie pandemii, a biorąc pod uwagę wygodę  tego kanału, można się spodziewać, że nadal chętnie będą go wybierać. Sprzedaż przez Internet jest obecnie jednym z kluczowych elementów naszej strategii rozwoju. W nadchodzącym okresie chcemy skupić się na doskonaleniu strony operacyjnej naszych usług,  m.in. skróceniu czasu dostaw od momentu zamówienia oraz zwiększeniu dostępności oferowanych produktów

– mówi Małgorzata Piekarska, dyrektorka Marki/Klienta/Data/Digital/ IT/Projektów Auchan Retail Polska.

W ostatnich miesiącach Auchan znacząco rozszerzyło zasięg wprowadzonej w lipcu ubiegłego roku usługi Click&Collect (zamówienia online, z odbiorem w sklepie) -  dziś objętych nią jest już 63 punktów sieci oraz 33 punkty zewnętrzne tzw.: lodówkomaty Dynamicznie rozwija się także podjęta w sierpniu 2020 r. współpraca z Glovo – możliwość składania dzięki niej zamówień z dostawą do domu dostępna jest już w 64 sklepach Auchan. Cały czas poszerzana jest też dostępność produktów przemysłowych z oferty Auchan na platformie Allegro.

Jak wynika z przeprowadzonego badania, 55% przedstawicieli Generacji Z i 60% ich rodziców zmieniło za sprawą pandemii Covid-19 sposób robienia zakupów spożywczych. Znacznie wzrosła popularność zakupów przez Internet. 21% młodszych osób oraz 15% ich rodziców zadeklarowało, że częściej niż poprzednio korzystają z aplikacji zakupowych a także z zakupów online z dostawą do domu (m: 19%, s: 16%) lub samodzielnym odbiorem (m: 16% i s: 11%). 

Zrównoważona i unikalna oferta dopasowana do potrzeb 

Jednym z głównych założeń projektu Auchan 2022 jest promowanie tego co dobre, zdrowe i lokalne. Wpisuje się to w obserwowane trendy  konsumenckie, w tym zmiany stylu życia i nawyków żywieniowych. 

Jak wynika z przeprowadzonego  badania, zarówno osoby z Generacji Z, jak i ich rodzice oczekują od sklepu, by oferta była szeroka i urozmaicona (GenZ: 87%, rodzice: 94%) oraz aby zawierała produkty ekologiczne (GenZ: 74%, rodzice: 82%). Respondenci zwracają także uwagę na współpracę z lokalnymi dostawcami (GenZ: 84%, rodzice: 95%) oraz traktowanie ich w sposób uczciwy i etyczny (GenZ: 87%, rodzice: 98%). Około trzy czwarte respondentów oczekuje od sklepu działań na rzecz dobrostanu zwierząt (GenZ: 71%, rodzice: 73%).  

Odpowiedzią na nowe trendy i oczekiwania konsumentów było m.in. wprowadzenie przez sieć marki własnej „Pewni Dobrego”. Jej oferta produktowa oparta jest na odpowiedzialnym partnerstwie współpracy ze starannie wybranymi lokalnymi producentami żywności, łączącymi tradycyjne metody hodowli i upraw z innowacyjnymi rozwiązaniami. „Pewni Dobrego” to obecnie ponad 250 produktów z doskonałym składem, a wśród nich pozycje unikatowe na skalę krajową i europejską, jak np. łosoś jurajski. Wszystkie produkty pod szyldem marki wytwarzane są w trosce o dobrostan zwierząt hodowlanych. Sieć pracuje także nad tym aby wszystkie opakowania marki nadawały się do recyklingu. 

Polskie produkty promowane są także w ramach akcji „Kupuj polskie”.  Obecnie oferta Auchan obejmuje około 20 000 takich produktów, pochodzących od 960 polskich producentów.  

Na rzecz Planety i lokalnych społeczności – różne wymiary  zaangażowania 

Zgodnie z wynikami badania, zarówno przedstawiciele Generacji Z, jak i ich rodzice oczekują, że sklep, w którym robią codzienne zakupy będzie troszczył się o środowisko naturalne i prowadził swoją działalność biznesową w sposób zrównoważony. Respondenci szczególną wagę przywiązują do niemarnowania żywności (GenZ: 80%, rodzice:  92%), ale także ograniczania zużycia plastiku, wody i energii.

Auchan wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom. Walkę z niemarnowaniem żywności firma prowadzi obecnie w ramach 3 projektów. W każdym ze sklepów sieci, w specjalnie oznakowanych strefach „Ratujemy – nie marnujemy”, w których produkty z krótkim terminem przydatności oferowane są z 50% rabatem. 

Od 2014 r. corocznie każdy ze sklepów przekazuje także żywność Federacji Polskich Banków Żywności.  W ramach tej współpracy w 2020 roku sklepy Auchan przekazały blisko 1 230 ton żywności, co przełożyło się na  2 miliony 460 tysięcy posiłków dla potrzebujących. 

Kolejną inicjatywą w tym obszarze jest partnerstwo sieci z aplikacją Too Good To Go, poprzez którą klienci mogą zamawiać specjalne paczki zawierające pełnowartościowe i atrakcyjne cenowo produkty o krótkich terminach przydatności. 

Wszystkie te działania w samym tylko roku 2020 pozwoliły firmie na ograniczenie strat żywności w stosunku do roku poprzedzającego aż o 474 tony!

Wśród zobowiązań Auchan Retail Polska podjętych do roku 2022 znalazły się: 

  • Promowanie dobrego jedzenia: 100% produktów marki własnej sieci oznaczonych będzie etykietą spożywczą Nutriscore; sukcesywnie wprowadzane będą też kolejne produkty marki „Pewni Dobrego”, wytwarzane z poszanowaniem warunków pracy, środowiska naturalnego oraz dobrostanu zwierząt
  • Walka z marnotrawstwem i użyciem plastiku: 100% opakowań marki własnej Auchan będzie się nadawało do recyklingu, ponownego użycia lub kompostowania; zniesione zostaną opakowania plastikowe działów: piekarnia, cukiernia, mięso, wędliny, sery, ryby oraz owoców i warzyw w samoobsłudze
  • Zmniejszenie śladu węglowego: 50% energii elektrycznej w sklepach pochodzić będzie ze źródeł odnawialnych; o 25% zmniejszona zostanie konsumpcja energii elektrycznej w sklepach; o 20% zredukowana zostanie emisja dwutlenku węgla związana z transportem towarów

Włączając się w życie lokalnych społeczności, Auchan realizuje społeczne projekty poprzez Fundację Auchan na rzecz młodzieży. Jej misją jest dawanie dzieciom i młodzieży środków do tego, by żyć lepiej, cieszyć się lepszym zdrowiem, być aktywnym, zdrowo się odżywiać i dbać o siebie. Fundacja współpracuje z lokalnymi stowarzyszeniami i fundacjami, z którymi od początku swojego działania zrealizowała prawie 100 projektów o różnym zasięgu. Wszystkie zostały zainicjowane przez pracowników Auchan. Stała współpraca prowadzona jest między innymi ze Stowarzyszeniem SOS Wioski Dziecięce, PCK czy PAH.

Współpracownicy Auchan są także wolontariuszami w prowadzonych od 2012 r. akcjach rejestrowania potencjalnych dawców szpiku do bazy Fundacji DKMS czy zbiórkach żywności dla Banków Żywności.

Tagi: Auchan Auchan Retail Polska Gerard Gallet Małgorzata Piekarska
Oceń artykuł:

Źródło: Auchan

Auchan świętuje 25 lat obecności w Polsce spoglądając w przyszłość

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.