Nasze obiekty powstają bardzo świadomie

2018-09-13 | 09:00

Właściwie w każdej pracy, a w pracy zarządcy przede wszystkim, najważniejsze i najbardziej wymagające jest budowanie relacji interpersonalnych. Z partnerami w biznesie, właścicielem, bankiem finansującym, pracownikami. Obowiązki zarządcy określone umową najmu, umową o pracę, uregulowane w prawie, mnogość „klientów”, na rzecz których wypełniane są zadania – to wszystko powoduje, że budowanie dobrych relacji, łączących interes najemcy, właściciela, banku i ostatecznie, lub przede wszystkim klienta centrum handlowego jest nie tylko arcyważne, ale i niezwykle trudne. Zapewnienie prawidłowego otoczenia w środowisku sprzedaży dla najemców i równoczesne zapewnienie satysfakcjonującego otoczenia pracy dla zespołu to dla Katarzyny Zdunek, Prezes Zarządu P.A.NOVA Management Sp. z o.o. absolutne priorytety.

PANOVA istnieje na rynku od ponad 30 lat. Kiedy w działalności firmy pojawiły się nieruchomości komercyjne? Jak to się wszystko zaczęło?
W zeszłym roku PANOVA obchodziła 30-lecie działalności na rynku oraz 10-lecie obecności na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Kompleksowa obsługa inwestycji budowlanych – od projektu po realizację – to wiodąca działalność firmy. Przygoda z branżą nieruchomości komercyjnych rozpoczęła się w roku 2002, kiedy nawiązaliśmy współpracę z sieciami handlowymi. Jako generalny wykonawca do dzisiaj realizujemy inwestycje dla sieci handlowych – wśród naszych klientów są m. in. IKEA, Aldi, Netto. Dzięki doświadczeniu, jakie szybko zdobyliśmy w tamtych latach postanowiliśmy wykorzystać nową szansę na rynku i w roku 2010 wybudowaliśmy naszą pierwszą galerię handlową w Przemyślu. Później przyszedł czas na nasze kolejne inwestycje – już nie tylko galerie, ale także parki handlowe.

Dziś PANOVA jest właścicielem kilkunastu obiektów komercyjnych, odpowiadając jednocześnie za samodzielne zarządzanie inwestycjami. Dlaczego nie zdecydowaliście się Państwo na powierzenie obsługi portfela firmom zewnętrznym?
Początkowo, gdy PANOVA była właścicielem tylko jednej galerii, korzystaliśmy z usług firmy zewnętrzej. W trakcie budowy galerii w Kędzierzynie-Koźlu i Kluczborku, powstała spółka dedykowana zarządzaniu wszystkimi nieruchomościami komercyjnymi P.A. NOVA Management Sp. z o.o. A dlaczego? Odpowiedź jest prosta: nikt tak dobrze nie będzie zarządzał portfelem własnych nieruchomości, jak sam właściciel. Mamy pełną wiedzę o tym, co dzieje się w galeriach, pełną kontrolę kosztów, działamy systemowo, optymalizujemy procesy zarządzania projektami. Pozwala nam to na efektywne zarządzanie, do czego wszyscy w tym biznesie dążymy. Jako firma zarządzająca, pozostająca w strukturach właściciela, mamy także więcej swobody w podejmowaniu decyzji w porównaniu z zewnętrznymi firmami zarządzającymi. Dzięki temu proces decyzyjny jest maksymalnie skrócony, co pozytywnie przekłada się choćby na kontakty z najemcami. Znacząco efektywność działań podnosi również udział spółki zarządzającej w procesie powstawania inwestycji już na etapie identyfikacji nieruchomości. Udział w procesie przygotowania business case'u, czynny proces komercjalizacji równoczesny z rekomendacją rozwiązań technologicznych w trakcie procesu budowy – wszystko to powoduje, że obiekt powstaje bardzo świadomie. Wymiana doświadczeń między architektem, project managerem, kierownikiem budowy i zarządcą obiektu to proces ciągły, optymalizujący, a możliwy dzięki posiadaniu wszystkich wymienionych jego uczestników w strukturze organizacji PANOVA.

A w kontekście Pani pracy – który jej aspekt jest najbardziej wymagający?
Najważniejsze i najbardziej wymagające to budowanie relacji interpersonalnych. Z partnerami w biznesie, właścicielem, bankiem finansującym, pracownikami. Obowiązki zarządcy określone umową najmu, umową o pracę, uregulowane w prawie, mnogość „klientów”, na rzecz których wypełniamy nasze zadania – to wszystko powoduje, że budowanie dobrych relacji, łącząc interes najemcy, właściciela, banku i ostatecznie, lub przede wszystkim klienta, który odwiedza nasze centrum jest arcyważne, ale i niezwykle trudne. Zapewnienie prawidłowego otoczenia w środowisku sprzedaży dla naszych najemców i równoczesne zepewnienie satysfakcjonującego otoczenia pracy dla zespołu to moje absolutne priorytety. A odpoczywam przy Excelu.

W naszych rozmowach z najemcami, szczególnie sieciowymi, lokalizacja podawana jest jako jeden z najważniejszych czynników decydujących o ekspansji marki na danym terenie. Państwa centra handlowe zlokalizowane są przeważnie w miastach średniej wielkości. W jaki sposób dzisiaj tak zlokalizowane galerie mogą konkurować z obiektami znajdującymi się w sąsiadujących dużych miastach?
Nasza strategia zakłada budowanie obiektów w miastach średniej wielkości, gdzie nie wystepują inne obiekty handlowe tego formatu. Są to zazwyczaj bardzo dobre lokalizacje, które decydują o powodzeniu danego projektu. Niemniej jednak musimy konkurować z większymi galeriami znajdującymi się w sąsiednich większych miastach. Przede wszystkim dbamy o to, by oferta w naszych galeriach spełniała oczekiwania mieszkańców z danej strefy zasięgu. Oprócz marek sieciowych, współpracujemy z lokalnymi przedsiębiorcami, aby oferta w naszych galeriach wyróżniała się na rynku i przyciągała lokalną społeczność. Bardzo mocno działamy także marketingowo w zakresie współpracy z lokalną społecznością. W naszych galeriach organizujemy nie tylko akcje wspierające sprzedaż, ale także akcje charytatywne, imprezy kulturalne, współpracujemy z lokalnymi stowarzyszeniami, fundacjami, szkołami, firmami. W ten sposób budujemy relacje z naszymi klientami oparte nie tylko o transakcje kupna-sprzedaży. Dajemy naszym klientom przestrzeń, gdzie mogą zrobić zakupy, spędzić wolny czas, staramy się robić jak najwięcej, by nasze galerie były miejscem, w którym toczy się życie codzienne lokalnej społeczności.

Centra handlowa już dawno przestały być tylko destynacją zakupową. Nikt już nie patrzy na nie tylko przez pryzmat sklepów

Państwa kadrę stanowią wykwalifikowani specjaliści z wieloletnim doświadczeniem. Jakie kompetencje i umiejętności są dla Pani najważniejsze w budowaniu skutecznego zespołu?
Wiedza i doświadczenie to bardzo ważne zalety pracowników, bez których właściwie nie można mówić o profesjonalnym zespole. Niemniej jednak nie wyobrażam sobie budowania skutecznego zespołu z ludźmi pozbawionymi zaangażowania, czy z ludźmi, którzy nie lubią swojej pracy. Spędzamy w firmie sporo czasu, na co dzień spotykamy się z różnymi sytuacjami, często musimy w trybie pilnym rozwiązywać trudne problemy. Doskonale jest mieć wokół siebie współpracowników, którzy nie tylko będą wiedzieli, jak te problemy rozwiązać, ale także takich, z którymi rozwiązywanie tych problemów będzie ciekawym wyzwaniem, a nie dopustem bożym.

Zarządzają Państwo obiektami handlowymi o różnej wielkości i położeniu. Jak wygląda strategia doboru najemców w posiadanych przez Państwa lokalizacjach handlowych?
Mix najemców do każdego projektu to kwestia bardzo indywidualna. Najpierw przeprowadzamy analizę rynku, badamy obszar oddziaływania projektu, poziom siły nabywczej, przeprowadzamy badania marketingowe, z których dowiadujemy się, jakie marki są najbardziej porządane przez mieszkańców na danym terenie. Na podstawie tych informacji tworzymy grupę najemców dla danego projektu. Oprócz marek sieciowych dbamy zawsze o to, by do grona najemców dołączali także lokalni przedsiębiorcy, którzy bardzo korzystnie uzupełniają ofertę obiektów. Duże marki mają siłę przyciągania, te mniej znane zazwyczaj przy współpracy z naszymi lokalnymi administracjami są w stanie tworzyć ofertę bardziej skrojoną na miarę lokalnych przyzwyczajeń i oczekiwań. Te dwie strategie pod jednym dachem budują lojalność naszych odbiorców.

Jak przebiega Państwa współpraca z najemcami?
Istotą współpracy z najemcami jest dialog. Nie jest istotne, czy jest to przedstawiciel sieci handlowej, czy prywatny przedsiębiorca. W obu tych przypadkach prowadzimy transparentną politykę zarządzania obiektami, która pozwala drugiej stronie zrozumieć podejmowane przez nas decyzje. Bardzo chętnie słuchamy także uwag i sugestii od naszych najemców. Tylko współpraca oparta na wzajemnym szacunku, jasnych regułach i respektowaniu przyjętych zasad pozwala osiągnąć założone cele biznesowe.

A na jakie różnice warto wskazać we współpracy z najemcami sieciowymi i prywatnymi przedsiębiorcami?
Porównując najemców, można wskazać pewne różnice, ponieważ w przeciwnieństwie do najemcy sieciowego, prywatny przedsiębiorca czasami dopiero uczy się z klientami rozwiązania technologiczne odgrywają coraz bardziej znaczącą rolę.

W jaki sposób nowoczesna technologia przekłada się na efektywność Państwa działań?
To prawda, w ostatnich kilku latach nastąpiły kolosalne zmiany w formie komunikacji z klientami. Aby być z nimi w stałym kontakcie, trzeba uważnie obserwować pojawiające się trendy. Trudno dziś sobie wyobrazić centrum handlowe bez responsywnej strony internetowej, czy bez obecności w mediach społecznościowych. Klienci spędzają coraz więcej czasu w świecie wirtualnym – nas w związku z tym też nie może tam zabraknąć. Wymaga to od nas większego zaangażowania i większej uwagi, ale współczesna komunikacja z klientami jest znacznie bardziej efektywna, niż ta sprzed kilku lat. Obecnie docieramy do klientów z informacją szybciej, a co najważniejsze – mamy także funkcjonowania w branży nieruchomości komercyjnych. Z drugiej jednak strony – nowa sytuacja jest dla niego prawdziwym wyzwaniem i dzięki temu jego zaangażowanie jest czasami niewspółmiernie większe, niż u obecnych od wielu lat najemców sieciowych. Jednym słowem: wszystko zależy od ludzi – nie współpracujemy z firmami – współpracujemy z ludźmi i to od nich i nas samych zależą wzajemne relacje.

Czego oczekują Państwo od swoich partnerów (najemców) w relacjach biznesowych?
Lubimy współpracować z najemcami świadomymi – takimi, którzy mają swoje cele, mają świadomość oferowanych przez siebie produktów lub usług, zdają sobie sprawę z tego, że znajomość rynku i klientów jest w dzisiejszych czasach bardzo ważna. Istotna jest także odpowiedzialność za podejmowanie decyzji biznesowych oraz uczciwość. Rozpoczynając współpracę z danym najemcą wyczerpująco omawiamy kwestie współpracy i zasady obowiązujące w naszych obiektach. Oczekujemy, że potencjalny najemca zapozna się z całą tą wiedzą i jeśli ma wątpliwości, wolelibyśmy je omówić przed podpisaniem umowy. I na szczęście w większości przypadków tak się dzieje, choć nadal zdarzają się wyjątki.

Tagi: Katarzyna Zdunek PANOVA
Oceń artykuł:

Źródło: PANOVA

Nasze obiekty powstają bardzo świadomie

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.