Społeczności czy to lokalnie, czy w szerszym ujęciu coraz bardziej skupione są wokół zagadnień związanych ze środowiskiem naturalnym. Towarzyszą temu zmiany legislacyjne, duża uwaga mediów i zupełnie nowe oczekiwania coraz szerszej grupy konsumentw, dla której działania marki czy całego centrum handlowego na rzecz środowiska są ważnym argumentem w decyzjach zakupowych. Do tego dochodzą też nadal odczuwalne napięcia spowodowane pandemią. Wszystkie wymienione czynniki spowodowały widoczne i realne zmiany w centrach handlowych. Sektor ten w dużej mierze zmienił, a raczej wzbogacił swoje cele organizacyjne. Obecnie dużo większy nacisk kładziony jest na pozytywne oddziaływanie na lokalne otoczenie, w którym centra funkcjonują. W ostatnich kilkunastu miesiącach wzrosły inwestycje w zrównoważony rozwój i inicjatywy ESG (Environmental, Social and Corporate Governance). Najłatwiej zmiany wprowadziły te obiekty, które były w trakcie modernizacji lub rozbudowy. Dobrym przykładem są Designer Outlet Warszawa i Sosnowiec.
- Już na etapie planowania budowy zaangażowanie naszego centrum w inicjatywy wspierające zieloną transformację stało się w sposób oczywisty ważnym punktem zmian w Designer Outlet Warszawa. To była niepowtarzalna okazja, by zareagować z wyprzedzeniem na skokowy wręcz wzrost świadomości ekologicznej klientów. Byliśmy pewni, że dla handlu to zjawisko nieuniknione i zmieniające oblicze branży
– mówi Agnieszka Kuś, Senior Marketing Manager Designer Outlet Warszawa, ROS Retail Outlet Shopping.
Rzeczywiście jeszcze przed pandemią wiele marek modowych, które posiadają salony w galeriach chwaliło się i promowało kolekcje z „metką eco”. Co więcej, te szybko znalazły rzesze fanów. Tego sygnału nie można było zignorować. Centra handlowe w swojej polityce postawiły na rozwój strategii ESG.
– Funkcjonujemy w formacie outletowym i zrównoważony biznes z założenia jest podstawą naszej działalności – współpracy z najemcami, w większości przypadków dużymi międzynarodowymi markami. Ale chcieliśmy mieć większy wpływ na nasze lokalne otoczenie, dlatego wszystkie polskie centra Designer Outlet w pierwszej kolejności uzyskały certyfikat BREEAM z doskonałym wynikiem
– mówi Elżbieta Zygmunt, Marketing Manager Designer Outlet Sosnowiec, ROS Retail Outlet Shopping.
Certyfikacja wymagała wprowadzenia zmian w obszarze m.in. zarządzania odpadami, efektywnością energetyczną budynków, wykorzystaniem wód opadowych, światła słonecznego czy też dostosowania zaplecza konsumenckiego, np. dostępność ścieżek rowerowych czy stacji ładowania dla pojazdów EV.
– Te pojawiły się u nas przy okazji przebudowy otoczenia Designer Outlet Sosnowiec. Mamy 6 stacji ładowania pojazdów elektrycznych na parkingu przed centrum, a strefa wypoczynkowa dla klientów została zaprojektowana tak, by zapewnić nie tylko bioróżnorodność i wrażenia estetyczne. Zbudowaliśmy ścieżkę dydaktyczną, opisującą roślinność wokół zarybionego oczka wodnego, która daje możliwość poznania nowych gatunków drzew i krzewów podczas relaksującego spaceru. To piękny i bogaty ekosystem - wylicza Elżbieta Zygmunt.
Tereny zielone są ważne także w Warszawie i w Gdańsku. Łąki kwietne, stanowiska dla owadów zapylających i naturalne zielone rośliny we wnętrzach centrów Designer Outlet stanowią ważny element architektury obiektów.
Wymiana oświetlenia na energooszczędne, technologie oszczędzające wodę czy separowanie substancji ropopochodnych to tylko niektóre z działań, związanych z funkcjonowaniem i administrowaniem centrum.
- Ważne są też przedsięwzięcia pobudzające świadomość klientów. Stąd pojawiające się w obiektach informacje zachęcające do zachowań proekologicznych (korzystanie z toreb wielokrotnego użytku, wygodnego transportu miejskiego czy roweru), eventy dla całych rodzin promujące „slow lifestyle”. - Klienci mogą mieć realny wpływ na otoczenie i społeczność, w której żyjemy nie tylko przez zmianę nawyków. Możemy zrobić coś więcej. Jeszcze w tym miesiącu na terenie naszych obiektów pojawią się pojemniki na niepotrzebną odzież, którą współpracująca z nami Fundacja Eco Textil będzie przekazywać do recyklingu lub na sprzedaż. To świetna CSR-owa inicjatywa, ponieważ środki uzyskane dzięki tej aktywności wesprą lokalne placówki opiekujące się dziećmi z niepełnosprawnościami, zapewniając im niezbędny sprzęt rehabilitacyjny
– mówi Katarzyna Czapran Designer Outlet Gdańsk, ROS Retail Outlet Shopping.