Producenci dóbr konsumpcyjnych walczą o wzrost sprzedaży - digitalizacja i ESG kluczowe dla sukcesu

2024-03-01 | 17:16

Wysoka inflacja miała negatywny wpływ na działalność ośmiu na dziesięć firm produkujących dobra konsumpcyjne w 2023 roku, a ponad połowa z nich odczuła skutki ograniczania wydatków przez konsumentów, wynika z analiz Bain & Company. Priorytetem dla firm jest dziś zwiększenie wolumenu sprzedaży i obniżka kosztów. Istotnymi czynnikami dla poprawy efektywności pozostają digitalizacja i zrównoważony rozwój.

 

W 2023 sektor dóbr konsumpcyjnych kolejny rok z rzędu odnotował mocny, blisko 10-procentowy wzrost wartości sprzedaży na świecie, jednak trzy czwarte tego wzrostu było zasługą podwyżek cen produktów, a nie wzrostu samego wolumenu. Jak pokazało badanie Bain przeprowadzone wśród menedżerów firm z całego świata produkujących dobra konsumpcyjne, wysoka inflacja miała wpływ na działalność 82 proc. przedsiębiorstw z sektora, a 54 proc. odczuło spadek popytu na swoje produkty. Z powodu rosnących cen, konsumenci chętniej kupowali marki własne lub innowacyjne produkty premium, które w ich odczuciu oferowały większą wartość. Klienci często odkładali też decyzje zakupowe, czekając na promocje. 

– Priorytetem dla producentów staje się dziś zwiększenie wolumenu sprzedaży i poprawa efektywności. Z naszych analiz wynika, że zrównoważony wzrost jest możliwy dzięki optymalizacji współpracy między poszczególnymi działami firmy w ramach zintegrowanego planowania sprzedaży i operacji mówi Patryk Rudnicki, partner w Bain & Company. Najczęściej program wzrostu opiera się na priorytetowym potraktowaniu najszybciej rozwijających się i najbardziej rentownych grup konsumenckich, kanałów sprzedaży czy rynków. Ten proces najłatwiej przeprowadzić firmom dysponującym dobrą bazą informacji i nowoczesnymi narzędziami analitycznymi. 

Zdaniem ekspertów Bain kryzys powiększył lukę między firmami, które wcześniej inwestowały w digitalizację, a tymi, które odłożyły tę decyzję w czasie. Producenci dysponujący narzędziami opartymi o AI, służącymi do analizy danych, wspierającymi m. in. zarządzanie i planowanie produkcji, mają obecnie przewagę w walce o poprawę efektywności wynikającą z wczesnego wdrożenia. Z analiz Bain wynika, że w takich aktywnościach jak generowanie treści marketingowych, potencjał poprawy efektywności może wynieść do 40 proc. Tymczasem, jak pokazuje badanie, digitalizacja jest priorytetem zaledwie dla 35 proc. firm na 2024 rok. 

Dalej w hierarchii ważności znalazły się również cele związane ze zrównoważonym rozwojem. Choć dwie trzecie firm produkujących dobra konsumpcyjne chce dotrzymać swoich długofalowych zobowiązań związanych ze zrównoważonym rozwojem, tylko dla 20 proc. ankietowanych działania związane z ESG będą priorytetem w 2024 roku.

– Dla wielu producentów dóbr konsumpcyjnych sprawa zrównoważonego rozwoju odeszła chwilowo na dalszy plan, ale oczekiwania klientów związane z ekologiczną produkcją i presja otoczenia rośnie mówi Katarzyna Wal, senior manager w Bain & Company. Prawdopodobnie największym wyzwaniem na ten rok w sektorze będzie znalezienie równowagi między rozwiązywaniem problemów bieżących a strategiczną inwestycją w przyszłość. 

Badanie Bain pokazuje, że z roku na rok rośnie świadomość konsumencka związana z poszanowaniem klimatu, co przekłada się na to, jakie produkty klienci częściej wybierają w sklepach. Już dla połowy konsumentów kwestia zrównoważonego rozwoju jest jednym z kluczowych czynników przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Są oni gotowi zapłacić około 10 proc. więcej za produkty wytworzone w sposób przyjazny dla środowiska. Większą wagę do sprzedaży produktów zrównoważonych przywiązują także same sieci handlowe, które w coraz szerszym zakresie zobowiązane są do raportowania wpływu swojej działalności na środowisko i szukają sposobów na zmniejszenie emisji własnych i generowanych przez swoich dostawców.

Tagi: Bain & Company Katarzyna Wal Patryk Rudnicki Raport
Oceń artykuł:

Źródło: Bain & Company

Producenci dóbr konsumpcyjnych walczą o wzrost sprzedaży - digitalizacja i ESG kluczowe dla sukcesu

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.