Aktywne zbieranie feedbacku od klientów pozwala na szybkie dostosowanie strategii do ich oczekiwań

2024-06-03 | 08:00

Monitorowanie i zrozumienie zmieniających się preferencji i zachowań klientów to kluczowy element sukcesu dla centrów handlowych i sieci handlowych. Przedsiębiorstwa powinny skutecznie monitorować zachowania konsumenckie, a także rozumieć swoich klientów. W tym celu mogą korzystać z szerokiego wachlarza narzędzi marketingowych - podkreśla Maciej Ptaszyński, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Handlu.

Pierwszą z opcji są regularne badania rynkowe, przeprowadzane za pomocą ankiet, wywiadów czy analiz demograficznych, które pozwala na zrozumienie trendów, preferencji i oczekiwań klientów. Analiza danych zakupowych pozwala natomiast na gromadzenie i analizę danych zakupowych, pomagając zidentyfikować popularne produkty, preferowane marki i trendy zakupowe. Aktywne monitorowanie mediów społecznościowych może służyć śledzeniu opinii klientów, reakcji na nowe produkty lub usługi oraz identyfikację trendów społecznościowych. Analiza zawartości koszyka zakupowego klientów pomaga zrozumieć, jakie produkty są często kupowane razem, co może prowadzić do skuteczniejszego układania ofert promocyjnych. Wykorzystanie technologii, takich jak kamerki, czujniki ruchu i systemy lokalizacyjne, pozwala na monitorowanie ruchu klientów jeszcze w sklepie, co może dostarczyć cennych informacji dotyczących popularnych obszarów i produktów. Aktywne zbieranie feedbacku od klientów, zarówno pozytywnego, jak i negatywnego, pozwala na szybkie dostosowanie strategii biznesowej do oczekiwań konsumentów. Wprowadzenie programów lojalnościowych jest świetnym sposobem, nie tylko na zachęcenie klientów do częstszych zakupów, lecz także na zbieranie danych o ich zakupach i preferencjach. Cennych wskazówek dotyczących zmian na rynku oraz nowych preferencji klientów może dostarczyć także obserwacja strategii i działań konkurencji. Ciekawymi rozwiązaniami może być również wykorzystywanie nowoczesnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, analiza big data i internet rzeczy. Podejmowanie tych kroków pozwoli centrą i sieciom handlowym na lepsze zrozumienie swoich klientów i skuteczne dostosowanie oferty do zmieniających się preferencji konsumentów.

Dostosowywanie się do rosnącej roli zakupów online i cyfrowych trendów konsumenckich wymaga implementacji nowoczesnych technologii i innowacji. Warto rozważyć wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz analizy danych. Użycie sztucznej inteligencji daje szerokie możliwości personalizacji doświadczeń zakupowych, która jest dzisiaj wyjątkowo istotna, zaś analiza danych pozwala lepiej zrozumieć preferencje i zachowania klientów. Innymi ciekawymi rozwiązaniami dostępnymi dziś na rynku są: rozszerzona rozszerzona rzeczywistość (AR) i wirtualna rzeczywistość (VR), chatboty i automatyzacja obsługi klienta czy wprowadzenie różnych systemów płatności cyfrowej (również tych pozwalających na dokonanie płatności w kryptowalutach). Ze względu na dynamiczny rozwój social mediów rozwiązaniem wartym uwagi staje się również integracja funkcji zakupów bezpośrednio na platformach społecznościowych. Z perspektywy klientów korzystających ze sklepów e-commerce niezwykle ważne jest również bezpieczeństwo danych, dlatego sieci powinny skupić się na zabezpieczeniach danych klientów i transakcji online, aby budować zaufanie konsumentów.

Nowe technologie mogą również okazać się niezwykle pomocne w organizacji sprzedaży i logistyce. Technologia blockchain służy zwiększeniu przejrzystości w łańcuchu dostaw i zapewnienia autentyczności produktów. Zastosowanie Internetu Rzeczy (IoT) w monitorowaniu i zarządzaniu zapasami może prowadzić do bardziej efektywnego zarządzania magazynem, natomiast rozwijanie innowacyjnych rozwiązań dostaw, takich jak drony czy autonomiczne pojazdy, może realnie skrócić czas dostawy zamówionego towaru. Pomocne w procesie logistycznym będzie również monitorowanie w czasie rzeczywistym przesyłek za pomocą technologii GPS. Wprowadzenie tych technologii może pomóc firmom dostosować się do zmieniających się trendów konsumenckich i zapewnić bardziej konkurencyjne i innowacyjne doświadczenia zakupowe online.

Dzisiejsza strategia marketingowa powinna uwzględniać szereg czynników, aby lepiej odpowiadać na różnorodne potrzeby odwiedzających. Powinna uwzględniać personalizację, służącą dopasowaniu oferty i komunikatów do indywidualnych preferencji i zachowań zakupowych. Duże znaczenie ma wielokanałowość, czyli używanie różnych kanałów komunikacji, takich jak e-mail, media społecznościowe, strona internetowa, czy aplikacje mobilne. Pozwala bowiem na dotarcie do różnych grup konsumentów. Marketer powinien skoncentrować się na tworzeniu pozytywnego doświadczenia użytkownika na stronie internetowej, w aplikacji mobilnej i w sklepie stacjonarnym i umieszczać w nim zróżnicowane treści. Innymi rozwiązaniami technologicznymi wartymi uwagi są również: real-time marketing, analiza danych, mobilność, wirtualna rzeczywistość (VR) i rzeczywistość rozszerzona (AR), lokalizacja i geotargeting, elitarna obsługa klienta. Nie zapominajmy o społecznej odpowiedzialności i wartości marki. Klienci są coraz bardziej świadomi społecznie i zwracają uwagę na wartości, jakie reprezentuje marka. Wprowadzenie strategii społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) i aktywnie zaangażowanie się w sprawy społeczne wpłynie więc na ich lojalność.

Łącząc te elementy, firma może lepiej dostosować się do różnorodnych potrzeb i oczekiwań klientów, co przyczyni się do budowy trwałych relacji z klientami oraz zwiększenia lojalności do marki.

Tagi: Maciej Ptaszyński Polska Izba Handlu
Oceń artykuł:

Fot: Polska Izba Handlu Źródło: Polska Izba Handlu

Aktywne zbieranie feedbacku od klientów pozwala na szybkie dostosowanie strategii do ich oczekiwań

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.