Dziś handel potrzebuje nowego renesansu

2021-06-10 | 09:00

Ponowne otwarcie centrów handlowych po kolejnym (miejmy nadzieję ostatnim w tym roku) lockdownie to dobry moment dla galerii, jak i najemców, by rozważyć, jakie oczekiwania konsumentów powinno się spełnić, by chętniej nas odwiedzali zarówno w czasie trwającej ciągle pandemii, jak też i po niej - mówi dla Magazynu Galerie Handlowe Jerzy Osika, CEO Promedia, szkoleniowiec, wykładowca i doradca.

Wszak już Leonardo Da Vinci twierdził, że „kto nie patrzy w przyszłość, jest z góry przegrany”, stąd pewnie wiele jego wynalazków wyprzedziło epokę, w której tworzył. Dziś handel potrzebuje nowego renesansu, a innowacyjność powinna mu w tym pomóc.

Według danych Polskiej Rady Centrów Handlowych, dotyczących spadku obrotów w poszczególnych kategoriach produktów, który miał miejsce w minionym roku, największe spadki odnotowały usługi (o ok 2/3), rozrywka (o prawie 60 proc.), gastronomia (o ok. 1/3). W dalszej kolejności handel, na czele z modą (spadek o nieco ponad 30 proc.). Myśląc o przyszłości galerii handlowych warto więc wziąć pod uwagę nie tylko handel, ale także najemców, których największa aktywność dotyczy stref wspólnych.

Z badania, przeprowadzonego przez Inquiry w okresie 15 marca – 4 kwietnia 2021, wynika, czego najbardziej brakuje Polakom w wyniku ograniczeń spowodowanych pandemią. Wśród jedenastu pozycji w rankingu, na trzecim miejscu, zaraz po przemieszczaniu się bez maseczki oraz podróżach i wycieczkach, znalazły się spotkania za znajomymi. Galeria jako miejsce spotkań to najlepsza odpowiedź na aktualne potrzeby konsumentów. Wyjścia do restauracji, kawiarni, pubów znalazły się na 5. pozycji w rankingu potrzeb, następnie spotkania z rodziną (6), chodzenie do kina i teatru (7), swobodne korzystanie z galerii handlowych (8), imprezy okolicznościowe (9), uprawianie sportu w siłowniach, na basenie, itd. (10), koncerty na żywo (11). Większość powyższych oczekiwań mogą i powinny spełniać galerie handlowe. 

Poczucie bezpieczeństwa i łatwość korzystania z galerii handlowych to dziś dominujące potrzeby konsumentów, które coraz częściej realizowane są również w strefach wspólnych, głównie dzięki przestrzeganiu zasady dystansu i dezynfekcji. Coraz częściej z pomocą przychodzi technologia, jak np. aplikacje i zamówienia online, a odbiór na miejscu (np. oferty food courtów), samoobsługowe systemy pozyskiwania informacji, zamawiania i płatności (dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, w tym rozpoznawania twarzy, w Chinach możliwe jest już płacenie za posiłek „uśmiechem”). Digitalizacja, w tym coraz popularniejsze interaktywne ekrany, mają służyć zarówno bezpieczeństwu, jak i ułatwianiu życia konsumentom. Technologia to także rozrywka, jak coraz bardziej popularny gaming, który coraz śmielej wkracza z urządzeniami do gier nie tylko w strefy wspólne w galeriach, ale też do sklepów tymczasowych (jak np. Adidas EQT Gaming Room w Barcelonie), których w centrach handlowych będzie przybywać. Rozwój e-commerce to również odpowiedź na potrzebę bezpieczeństwa i wygody, dlatego coraz bardziej popularne staną się zarówno wspólne strefy odbioru zakupów realizowanych online, jak też strefy zwrotów.

Im szybciej będziemy wychodzić z pandemii (m.in. dzięki postępującemu procesowi szczepień) tym mocniej będziemy chcieli realizować inne potrzeby, niż tylko poczucie bezpieczeństwa. Będziemy chcieli nadrobić utracony czas i bardziej korzystać z radości życia, które musieliśmy ograniczać. Ze spadkiem odwiedzalności centrów handlowych mieliśmy do czynienia jeszcze przed pandemią, która tylko wzmocniła ten proces. Chcąc spełniać zmieniające się oczekiwania klientów, jeszcze szybciej sami musimy się zmieniać. Warto też przyglądać się trendom handlowym w innych krajach, bo wiele z nich ma już lub może mieć miejsce także u nas. Wyniki badań przeprowadzonych w USA i Kanadzie, z którymi możemy zapoznać się w raporcie Deloitte pt. „The future of the mall) wskazują na rosnącą rolę doświadczeń konsumenckich, showroomów, pop-upów i innych, innowacyjnych formatów. Zapowiadają więcej technologii, która wpłynie pozytywnie na poczucie bezpieczeństwa, jak i na angażujące doświadczenia, prognozują też rosnącą rolę food courtów, a malejącą sklepów z modą. W projektowaniu centrów handlowych coraz bardziej liczyć się będzie ich wielofunkcyjność (biura, apartamenty, kultura), przez co staną się miejscem życia, pracy, zabawy i posiłków. Centra będą mniej handlowe, a bardziej rozrywkowe. Czyż nie brzmi to dla nas znajomo?

Tagi: Jerzy Osika Promedia
Oceń artykuł:

Źródło: Promedia

Zobacz także

Dziś handel potrzebuje nowego renesansu

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.