Joanna Cabaj-Bonicka, ARSS: Mimo kryzysu sieci franczyzowe powiększyły się o ok. 600 lokali

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2011-03-10 | 09:02
Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych podsumowała rok 2010. Sieci franczyzowe będą odgrywać coraz większą rolę na polskim rynku gastronomicznym, podobnie jak w Stanach Zjednoczonych czy krajach Europy Zachodniej. Zauważyć można, że coraz więcej osób zainteresowanych działalnością w gastronomii poszukuje możliwości działania pod znaną marką i skorzystania z cudzego sprawdzonego sposobu na biznes. Obecnie w naszym kraju funkcjonuje niewiele sieci, które mogą pochwalić się liczbą lokali rzędu 100 czy 200, a tym samym ogólnopolską skalą działania. Więcej informacji udzieliła Joanna Cabaj–Bonicka z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.

Na polskim rynku obecnych jest już ok. 130 marek gastronomicznych, których właściciele deklarują chęć rozwoju ich w ramach sieci franczyzowych. Przynajmniej jeden lokal na licencji posiada na razie ok. 80 z nich. W ramach tych sieci, które rozpoczęły już faktyczny rozwój poprzez franczyzę, działa 1950 barów i restauracji. Większość z nich należy do franczyzobiorców.
Tylko w ubiegłym roku sieci te powiększyły się o ok. 300 jednostek, w tym ok. 260 franczyzowych. To podobny wynik do tego osiągniętego w roku 2009. Największą popularnością cieszą się licencje na prowadzenie lokalu w segmencie kawiarni i cukierni. Jest to jednak przede wszystkim zasługa Fornetti, największej franczyzowej sieci gastronomicznej. O równie dużym zainteresowaniu, a do tego bardziej równomiernie podzielonym na wszystkich graczy, możemy mówić w segmencie fast food i pizzerii. Sieci, które dzięki franczyzie, osiągnęły do tej pory największą skalę działania, to Fornetti, McDonald′s, Da Grasso i Telepizza. Są to jednocześnie jedyne sieci franczyzowe, które mają już ponad 100 lokali w całym kraju.
Jest to również bezpośrednio związane z długą obecnością tych sieci na polskim rynku, wszystkie rozpoczęły rozwój w latach 90. minionego wieku. Długa obecność na rynku poparta licznymi sukcesami niewątpliwie budzi większe zaufanie wśród potencjalnych franczyzobiorców, co przekłada się na kolejne inwestycje w ramach tych sieci. Możliwości nawiązania współpracy cały czas są duże, gdyż każda z nich planuje dynamiczny rozwój. Fornetii zamierza w tym roku uruchomić kilkadziesiąt nowych punktów, pod szyldem McDonald′s może powstać ponad 20 nowych restauracji. Da Grasso i Telepizza zaplanowały na ten rok po ok. 30 otwarć. W przypadku Da Grasso będą one realizowane w ramach trzech konceptów: Da Grasso Sieć Pizzerii, Da Grasso Sieć Restauracji oraz Da Grasso Express.
Ambitne plany rozwoju ma także sieć z miejsca piątego – Sphinx – który ubiegły roku zakończył z liczbą ponad 90 lokali. Na ten rok właściciel sieci, spółka Sfinks Polska zapowiedziała ok. 40 otwarć w ramach dwóch marek: Sphinx i Wook. Czołówka największych sieci gastronomicznych rozwijających się poprzez franczyzę od lat pozostaje niezmienna. Na uwagę zasługuje fakt, że nadal nie ma wśród nich sieci SUBWAY, która w ubiegłym roku wyprzedziła McDonald’s, i obecnie jest największą siecią restauracji na świecie – komentuje Andrzej Krawczyk, Partner Zarządzający Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych. Szybką ekspansję zapowiadają także sieci spoza pierwszej piątki. Piwiarnie Warki chcą w ciągu 2 lat otworzyć ok. 60 lokali.
Sieć pizzerii Biesiadowo zaplanowała na ten rok ok. 20 otwarć. Ponad 20 nowych lokali może powstać w ramach nowej na rynku sieci Noodle w Pudle (obecnie 5 lokali) serwującej dania z woka na bazie makaronów. Po ok. 15 punktów może przybyć w takich sieciach jak: New York Hot Dog (ponad 40 punktów) oraz Subway (37 barów kanapkowych). Po ok. 10 lokali chcą uruchomić m.in. Multifood STP (obecnie 6 restauracji samoobsługowych z jedzeniem na wagę) oraz sieć kawiarni Cafe Club.
Dynamiczny rozwój zapowiada także międzynarodowa marka Carte d′OrCafe. Działa pod nią już 15 lokali powstałych w wyniku rebrandingu lodziarnio-kawiarni IceCafe. W ciągu 5 lat ma powstać ok. 80 takich lokali w następstwie nowych otwarć oraz nawiązywania współpracy z partnerami, którzy już teraz prowadzą niezależne punkty w tym segmencie rynku. Ekspansję w naszym kraju zapowiadają m.in. szwedzki Max Hamburger, brytyjski Southern FriedChicken, amerykańska Domino′s Pizza, belgijski Belfrit, włoskie Lamborghini Caffe czy Segafredo Zanetti Espresso, polskie sieci: Pizza Dominium, Hana Sushi, Olimp, Express Marché, Carpe Diem.
Tagi:
Oceń artykuł:

Joanna Cabaj-Bonicka, ARSS: Mimo kryzysu sieci franczyzowe powiększyły się o ok. 600 lokali

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.