Miliony ludzi w całej Europie kupują w ALDI

2021-07-19 | 09:00

W ostatnich latach dyskonty umacniały swoją pozycję nad hipermarketami, a lockdown spowodowany pandemią jeszcze bardziej utrwalił tę przewagę. Wśród czynników, które miały na to największy wpływ Tomasz Gawlik, szef ekspansji ALDI, wymienia bliskość i łatwość dotarcia do sklepu bezpośrednio z domu oraz kwestie związane z bezpieczeństwem – mniej ludzi w jednym pomieszczeniu oraz sama przestrzeń. W najbliższych miesiącach ALDI wykorzysta tą przewagę otwierając do końca roku jeszcze 35 sklepów.

Sklepy spożywcze to jedna z tych branży, która z niewielkimi ograniczeniami mogła funkcjonować przez cały okres trwania pandemii koronawirusa. Jak ocenia Pan ten ostatni rok działalności sieci ALDI?

Miniony rok był bardzo wymagający. Zawrotna dynamika wprowadzanych zmian i regulacji dla handlu w związku z pandemią, jedne procesy przyspieszyła np. rozwój e-commerce i rozwiązań technologicznych, inne zaś spowolniła lub zmieniła. Konieczność przystosowywania się do nich w krótkim czasie jeszcze bardziej podkreśliła wartość zasobów ludzkich - zgrane i sprawnie działające zespoły były podstawą skutecznie prowadzonych działań. Wielu przedsiębiorców, w tym także ALDI, wdrożyło rotacyjny system pracy oraz pracę zdalną. Bardziej niż zwykle znaczenia nabrała dbałość o zdrowie i higienę, zarówno klientów, jak i samych pracowników. Stabilność zatrudnienia, ale także osobiste bezpieczeństwo i zdrowie pracowników stały się kluczowe. ALDI podjęło szereg inicjatyw w tym obszarze. Niewątpliwie zaangażowani pracownicy, jasno określona strategia, umiejętność szybkiego i elastycznego podejścia do zmiennych warunków to podstawy determinujące sukces i przetrwanie.

Z jakimi największymi przeszkodami wynikającymi z pandemii się Państwo spotkali?

Wspomniana przeze mnie konieczność przystosowania się do dynamicznie wprowadzanych regulacji dla całej branży, w tym szczególnie ograniczenia liczby klientów przebywających w tym samym czasie w sklepie i konieczność wdrożenia skutecznego systemu kontrolowania tych limitów. Dodatkowym utrudnieniem była również kwestia braku możliwości bezpośrednich spotkań w gronie współpracowników firmy jak i współpracy pomiędzy naszymi partnerami - ale dzięki wykorzystaniu najnowszych technologii multimedialnych również i z tym problemem sobie poradziliśmy.  

W jaki sposób pandemia koronawirusa wpłynęła na odwiedzalność i sprzedaż w sieci ALDI?

Ograniczenia i obostrzenia na pewno wpłynęły na dynamikę sprzedaży, ale również na nieprzewidywalność jej zmian. Pojawiły się nowe trendy i szanse, które dobrze zostały przez nas zdefiniowane i odpowiednio zareagowaliśmy na nowe potrzeby konsumentów.

Według Cushman&Wakefield klienci w ostatnich miesiącach częściej odwiedzali dyskonty niż np. hipermarkety. Jak Pan myśli, dlaczego?

Rzeczywiście, wiele mówi się ostatnio na ten temat w przestrzeni publicznej i trudno nie zgodzić się z dotychczasowymi komentarzami. Dyskonty w ostatnich latach umacniały swoją pozycję nad  hipermarketami, a lockdown spowodowany pandemią jeszcze bardziej utrwalił tę przewagę. Wśród czynników, które miały na to największy wpływ z pewnością należy wymienić bliskość i łatwość dotarcia do dyskontów bezpośrednio z domu oraz kwestie związane z bezpieczeństwem – mniej ludzi w jednym pomieszczeniu oraz sama przestrzeń. Niewątpliwie też w przypadku sklepów takich jak ALDI olbrzymie znaczenie ma stosunek jakości do ceny kupowanych produktów.

Na całym świecie 5000, a w Polsce do końca roku ma być 200 sklepów ALDI. Jakich lokalizacji Państwo poszukują? 

Do początku 2020 roku sklepy ALDI obecne były głównie w miastach południowej, centralnej i zachodniej Polski. Do końca grudnia 2020 roku pojawiły się 24 nowe sklepy. Aktualnie sieć posiada 173 markety i planuje jeszcze do końca tego roku otworzyć kolejne 35 z 45 zaplanowanych na 2021 rok. Pod koniec tego roku, będziemy posiadać sklepy w każdym województwie. To wskazuje jak dynamicznie rozwijamy się w Polsce. Chcemy być obecni jak najbliżej naszych klientów, dlatego poszukujemy dobrze skomunikowanych lokalizacji, blisko osiedli - domów mieszkalnych, ale i główne centra zakupowe i biurowe są uwzględniane w naszej strategii. Interesują nas nieruchomości o powierzchni powyżej 3000 m2 (kupno), lokali o powierzchni od 800 m2 (najem, kupno). Osoby zainteresowane zapraszamy do kontaktu poprzez kontakt mailowy: nieruchomosci@aldi.pl

ALDI planuje wzmocnić swoją obecność w strategicznych regionach i dotrzeć do obszarów, w których jeszcze nie jest obecny. Które z rynków są dla firmy najbardziej chłonne i jakie elementy mają na to wpływ?

Mogę tylko powiedzieć, że spółki Grupy systematycznie badają potencjał rozwoju.

Misją ALDI jest oferowanie konsumentom najwyższej jakości produktów, w możliwie najniższych cenach. W jaki sposób udaje się realizować te założenia?

Miliony ludzi w całej Europie kupują w ALDI, korzystając z codziennej oferty artykułów spożywczych, które są świeże, wysokiej jakości i w przystępnej cenie. Ułatwiamy naszym klientom zakupy jak to tylko możliwe. Oznacza to dla nas upraszczanie codziennych zadań za pomocą wiarygodności, jasnej oferty i łatwej orientacji. Podstawą naszego sukcesu są efektywne procesy i siła międzynarodowego przedsiębiorstwa. Nasze podejście jest spójne i konsekwentne, potencjał leży w połączeniu odwagi z mądrością. Bycie liderem niekoniecznie zakłada dominację na każdym rynku - silna pozycja na rynku osiągania jest dzięki strategii cenowej i kosztowej w połączeniu z elementami wywołującymi zachwyt klientów. 

Sieci handlowe wykorzystują różne sposoby, aby zapewnić klientom jak najbardziej atrakcyjne ceny. Niektóre zrezygnowały z gazetek z produktami, czy akcji marketingowych, inne ograniczyły elementy wystroju i standardowe półki z produktami, a zakupy można zrobić bezpośrednio z palet i kartonów. Z jakich rozwiązań korzysta ALDI, by maksymalnie obniżyć ceny produktów?

W każdej biznesowej decyzji, którą podejmujemy staramy się mieć na uwadze dobro klienta. Nadal wydajemy gazetki z produktami, rozwijamy stronę internetową oraz newsletter konsumencki. By zwiększyć świadomość marki, lojalność i zaangażowanie klientów oraz dotrzeć do nowych konsumentów uruchomiliśmy pierwszą w historii ALDI w Polsce Wielką Loterię. Szczególną dbałość przykładamy do koncepcji wnętrz naszych sklepów – to, co nas wyróżnia to szerokie alejki między półkami, wyjątkowe marki własne, po które chętnie się wraca oraz wysoka jakość produktów przy relatywnie niskiej cenie.

Sprzedaż internetowa artykułów spożywczych to obecnie ok. 1% udziału w całej sprzedaży rynku FMCG (Cushman & Wakefield). Jak Pan myśli, dlaczego Polacy nie są przekonani do robienia zakupów spożywczych online?

Może to wynikać ze stosunkowo łatwej dostępności dyskontów - znajdują się one na tyle blisko i na wyciągnięcie ręki, że zawsze i w każdej chwili najpotrzebniejsze zakupy można zrobić osobiście, po drodze, przy okazji. Z pewnością jednak jest to też kwestia wypracowania pewnych nawyków i wprowadzenie do użytku popularnej i wygodnej w obsłudze aplikacji, która nie będzie substytutem codziennych zakupów, a równorzędnym i komplementarnym ich uzupełnieniem.

ALDI posiada swoją markę własną. Czym ona się charakteryzuje? Ile produktów ma w swojej ofercie?

Marki własne są prawdziwą siłą ALDI. Są to produkty, po które chętnie się wraca w myśl naszego hasła „Raz ALDI, zawsze ALDI”. Obecnie w sklepach ALDI w Polsce znajdują się 102 brandy marek własnych, w  obrębie których klienci znajdą bogaty asortyment produktów z kategorii chemii domowej (Akuta), nabiału (Mleczna Rzeka), włoskie specjały (oliwy, sosy, przystawki) będące domeną marki Casa Morando, warzywa i owoce ŚwieżeJesz, starannie wyselekcjonowane produkty ekologiczne pod marką Gut Bio, słodycze, wędliny, produkty do grilla (BBQ), kosmetyki Biocura i masę innych. Wspólnym mianownikiem tych produktów jest gwarancja jakości często na równi z markami premium  oraz unikalność. Przeprowadzone testy i ich wyniki są dla nas kolejnym potwierdzeniem, że oferujemy produkt, który realizuje naszą misję, czyli dostarczanie wysokiej jakości produktów w najniższej możliwej cenie.

Nowoczesne technologie towarzyszą nam już właściwie w każdej dziedzinie życia. W jaki sposób ALDI wykorzystuje inteligentne rozwiązania w swoich sklepach?

ALDI nieustannie pracuje nad wdrażaniem nowych technologii w kolejne obszary funkcjonowania sklepów, przez wewnętrzne rozwiązania informatyczne, po komunikację marki i rozwiązania stosowane w sklepach – jak inwestycje w zieloną energię. Wszystkie nowo otwierane sklepy posiadają technologie przyjazne środowisku. Już teraz dzięki wdrożonym rozwiązaniom w szczególności instalacji fotowoltaicznej montowanej na dachach sklepów sieci w całej grupie ALDI Nord wytwarzanych jest 52 400 mwh energii elektrycznej – czyli tyle, ile wystarczy, aby zaspokoić roczne zapotrzebowanie na elektryczność 13 000 gospodarstw domowych. W Polsce również planujemy szerszy rozwój tego typu rozwiązań. Do końca 2021 cała Grupa Przedsiębiorstw ALDI Nord ograniczy także o 40% emisję gazów cieplarnianych w porównaniu z rokiem 2015. Wszystkie nowe sklepy będą posiadały technologie odzyskujące ciepło z systemów chłodniczych. W latach 2018 i 2019 Grupa ALDI Nord zredukowała emisję związaną ze stratami środków chłodniczych o około 8%. Świadomość ekologiczna i dbałość o środowisko naturalne jest dla ALDI bardzo ważną sprawą. 

Sytuacja związana z COVID-19 na zawsze zmieni rynek i konsumenta. Koronawirus wykreował nowe trendy i przyśpieszył wzrost znaczenia innych, w tym e-commerce. Jakie prawidłowości w tym zakresie Państwo zauważają?

W ALDI z uwagą obserwujemy trendy i śledzimy prognozy - na tej podstawie sukcesywnie rozwijamy swoją sieć sklepów i ofertę dla klientów. W ubiegłym roku pandemia spowodowała wiele zmian, m.in. zwrot ku oszczędzaniu, zmianę zwyczajów zakupowych klienta, a w konsekwencji jego oczekiwania wobec rynku retail. Widzimy, że nasz koncept oparty na oferowaniu produktów wysokiej jakości w przystępnych cenach jeszcze mocniej wpisuje się w dzisiejszą rzeczywistość, na to konsumenci zwracają przede wszystkim uwagę. Istotne stały się skład i wpływ produktu na zdrowie, ale również na środowisko.

A jakie zmiany zaszły w oczekiwaniach klientów?

Dzisiaj konsument jest bardziej wyedukowany, świadomy, coraz więcej wymaga nie tylko od produktu, ale również od sprzedawcy. Oczekuje dowodów, że firma prowadzi działalność odpowiedzialnie. Dlatego w ALDI nieustannie wzmacniamy obecność marek własnych, które łączą w sobie te cechy: jakość, dostępność i korzystną cenę. Klienci chcą mieć jak najwięcej usług w jednym miejscu by oszczędzać nie tylko pieniądze, ale i czas – dlatego m.in. ALDI sukcesywnie przy swoich sklepach stawia paczkomaty. Te zjawiska w połączeniu z troską o zdrowie i koniecznością zachowania dystansu społecznego mogą pociągnąć za sobą zmianę modelu zakupów z częstych i spontanicznych, na rzadsze i zaplanowane, co z kolei wpłynie na komunikację marketingową marek.

ALDI to sieć handlowa bardzo zaangażowana społecznie. Jedną z Państwa ostatnich inicjatyw jest m.in. ochrona pszczół w miastach czy oznaczenia ułatwiające segregację śmieci dostępna na opakowaniach marek własnych. Skąd pomysł na tego typu działanie?

Ponad 80% zasobów żywnościowych na świecie to artykuły spożywcze pochodzenia roślinnego, z czego większość nigdy by nie powstała, gdyby nie praca pszczół. Oprócz sadzenia łąk kwietnych sieć wraz z Klubem Gaja postawi pasiekę edukacyjną. Pojawiła się ona na terenie powstającego Tajemniczego Ogrodu przy ul. Cieszyńskiej w Bielsko-Białej, a jej celem jest podnoszenie świadomości i uwrażliwienie konsumentów na rolę pszczół w naszym życiu. 

Dlaczego CSR jest dla Państwa tak ważny?

Działania z zakresu odpowiedzialności społecznej są dziś koniecznością dla każdego dojrzałego przedsiębiorcy w codziennym funkcjonowaniu biznesu. W ALDI ta praktyka jest nierozerwalnie związana z tożsamością firmy i rozwijana w sposób naturalny. W DNA naszej marki wpisana jest odpowiedzialność społeczna rozwijana od lat, dzięki której sieć wprowadziła kompleksowy zbiór regulacji w obrębie całego łańcucha dostaw i liczne polityki zakupowe firmy regulujące kwestie ekologiczne i społeczne, w tym międzynarodową politykę dobrostanu zwierząt. Pozostajemy także w stałym dialogu z wieloma organizacjami, które za cel postawiły sobie poprawę dobrostanu zwierząt i dbałość o klimat. 

Jakie inne działania podejmuje ALDI w duchu zrównoważonego rozwoju?

W ALDI odpowiedzialnie podchodzimy do tematu gospodarowania odpadami i stawiamy na optymalizację procesu, której efektem jest zmniejszenie marnotrawstwa i maksymalizacja recyklingu. Wiemy, że sortowanie śmieci, to proces żmudny i w Polsce ciągle uczymy się go. Tylko 2/3 Polaków segreguje śmieci z czego tylko 15% robi to dobrze. By zwiększyć poziom świadomości społecznej w tym zakresie i ułatwić klientom segregacje, wprowadziliśmy na opakowaniach marek własnych oznaczenia, które pozwolą na łatwą identyfikację tego do jakiego pojemnika powinien trafić odpad, by mógł w łatwy sposób zostać poddany obróbce.

W tegorocznym raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2020. Dobre praktyki” przygotowanego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu znalazło się aż 21 praktyk ALDI. Które z inicjatyw zasługują na szczególne wyróżnienie i dlaczego?

Wciąż podejmujemy nowe wyzwania odpowiadając na potrzeby zmieniających się czasów, a miniony rok był tego doskonałym przykładem. Dlatego poza szesnastoma długoletnimi programami w tegorocznym raporcie przygotowanym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu znalazło się aż pięć nowych praktyk. Jak informowali twórcy raportu aż o 40% wzrosły praktyki zgłaszane w tym roku po raz pierwszy, co ich zdaniem wynika z faktu, że firmy podejmowały inicjatywy z zakresu CSR na nowych polach, często wymuszone wyzwaniami czasu pandemii. W tym obszarze ALDI wyróżniło się programem „Doceniam, Dziękuję”, którego celem było wsparcie pracowników służb publicznych poprzez sprzedaż w sklepach specjalnych naklejek, z których dochód został przekazany Fundacji SiePomaga. Naklejki zaprojektowane były przez znanych polskich rysowników. W tym zakresie mieszczą się także działania ALDI na rzecz szpitali, seniorów, czy schronisk dla zwierząt oraz kampania edukacyjna o niemarnowaniu żywności. Z kolei w obszarze zielone miasto doceniono współpracę ALDI z Klubem Gaja, w ramach której powstał antysmogowy zielony mural w Bielsku-Białej. Przez ponad 10 lat ma on zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza tak, jak robiłby to las o powierzchni ponad 100 m kw., z kilkoma tysiącami drzew. 

Modernizacja zabytkowych budynków dawnej ujeżdżalni koni w Toruniu, którego inwestorem była sieć ALDI została nominowana w tegorocznej edycji ogólnopolskiego konkursu „Modernizacja Roku & Budowa XXI w”, który odbywa się pod patronatem min. Ministerstwa Infrastruktury. Co było inspiracją do przeprowadzenia tego projektu rewitalizacji?

W każdym ze sklepów staramy się odnaleźć jakiś element lokalności, który podkreśli unikatowość miejsca, wpisze się w lokalny rys architektoniczny. Budynek po dawnej ujeżdżalni koni w Toruniu to wyjątkowa lokalizacja zarówno pod względem funkcjonalnym jak i zabytkowym, którą z przyjemnością otoczyliśmy szczególną opieką. Było to możliwe dzięki wzorcowej współpracy z Urzędem Miasta i lokalnym Konserwatorem Zabytków oraz partnerami – lokalnymi firmami, z którymi wspólnie pracowaliśmy. Cieszymy się, że dzięki ALDI udało się ocalić ten historyczny obiekt i tchnąć w niego nowe życie. Budowa sklepu ALDI w zabytkowych budynkach ujeżdżalni pozwoliła nam poznać bliżej historię miasta oraz nawiązać relacje z miejscowymi instytucjami i mieszkańcami. Poszanowanie tradycji jest dla nas bardzo ważne, dlatego starannie dbamy o to, by nasze sklepy wpisywały się w architektoniczną strukturę miasta.

Jak w Państwa ocenie będzie wyglądał rynek sieci sklepów spożywczych w perspektywie kolejnych kilku lat?

Biorąc pod uwagę wydarzenia pandemiczne z ostatniego półtora roku, trudno jednoznacznie przewidzieć dynamikę i kierunek zmian. Z pewnością będziemy nadal obserwowali wzrost znaczenia dyskontów, jako tych najbardziej spełniających oczekiwania klientów. W kontekście ekspansji, za którą odpowiadam, kluczowe wydają się procesy urbanizacyjne w miastach i rozrastanie się przedmieść oraz tworzenie parków handlowych - to olbrzymi potencjał dla rozwoju sieci. Należy się także spodziewać wzrostu popularności marek własnych oraz większego wykorzystania nowych technologii w codziennym funkcjonowaniu sklepów.

Tagi: ALDI Tomasz Gawlik
Oceń artykuł:

Źródło: ALDI

Zobacz także

Miliony ludzi w całej Europie kupują w ALDI

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.