Rzeczą, która uległa diametralnej zmianie jest świat Klienta

2021-06-04 | 09:00

Analizując nasze projekty, w tym badania jakościowe – z jednej strony możemy powiedzieć: nic się nie zmieniło! Klienci oczekują tego, czego oczekiwali – czyli nie tylko komfortu, ale przede wszystkim przyjaznej przestrzeni i wielu atrakcyjnych, w tym angażujących i inspirujących doświadczeń - mówi dla Magazynu Galerie Handlowe Katarzyna Konkel, CEO Omnisense.

Z drugiej strony: ZMIENIŁO SIĘ WSZYSTKO – kiedyś, mimo ubogiej oferty dodatkowej centra handlowe były szturmowane przez konsumentów. Dziś – delikatnie rzecz ujmując  -  ich aktywność spadła. Przed pandemią, zarządzający obiektami handlowymi mogli inwestować w dodatkowe doświadczenia konsumenckie, ale nie musieli. W naszej ocenie, obecnie bez inwestycji i bardzo poważnych re-modelingów, klienci do wielu miejsc nie powrócą – bo nie będą mieli powodu, by to robić. To szalenie trudne, aby po największym kryzysie znaleźć siły i środki na inwestycje, ale uczciwa odpowiedź jest taka, że bez nich e-commerce i Retail Parki mogą się okazać zbyt silną konkurencją. 

Rola doświadczeń konsumenckich jest dziś jeszcze większa niż byłą przed pandemią. Jeśli Klienci mają podejmować jakąkolwiek aktywność związaną z zakupami w sposób tradycyjny, mogąc w zasadzie wszystko kupić w internecie, to muszą mieć dodatkowe czynniki motywujące, aby wybrać określone centrum handlowe lub galerię.  Pomimo szczepień, wiele osób wciąż czuje i będzie czuło zagrożenie w zamkniętych, wspólnych przestrzeniach.  Dojazd do galerii handlowej to teraz znacznie częściej niż przed pandemią specjalny, dodatkowy wysiłek. Galeria nie jest już po drodze. Często nie znajduje się już na trasie do / z pracy czy do/ z szkoły – bo praca i szkoła są w domu. Dla wielu z nas to trwała zmiana. Warto pamiętać o tym, że konsumenci w różnym wieku bardzo rozwinęli swoje kompetencje w zakresie zakupów online i wykształcili nowe praktyki zakupowe.

To, co jest obecnie atrakcyjną motywacją dla konkretnej lokalizacji należy na nowo zdefiniować. Zależy to od tego jak praca zdalna zmieniła footfall w danej galerii? Na ile dana Galeria stała się bardziej lokalną, sąsiedzką? W niektórych lokalizacjach – naprawdę zmieniły się realne zasięgi catchment area. To, co jest uniwersalne, co przed pandemią było aspiracją, teraz staje się must have. 

Jak zatem zbudować obszary pozytywnych doświadczeń i zmotywować klientów do odwiedzin? Przede wszystkim warto zadbać o poczucie bezpieczeństwa, zapewnić więcej przestrzeni w ciągach komunikacyjnych oraz zwiększyć ilość działających podajników płynów dezynfekujących. Nawigacja w centrum powinna być przemyślana i odpowiednio zaprojektowana, a personel powinien wspierać i pomagać odwiedzającym. Poczucie bezpieczeństwa lub jego brak będą miały bezpośrednie przełożenie na komfort robienia zakupów. Warto także zastanowić się nad angażującymi atrakcjami CX tj. organizacja wydarzeń kulturalnych, połączenie światów online i offline, wydarzenia o charakterze kulinarnym oraz rozwojowym.

Promocje i Food Court to już naprawdę za mało! Oczekiwania konsumentów rosną, zmiany w sposobie świadczenia pracy i edukacji jeszcze bardziej wzmacniają ten trend. Galerie mają ogromną szansę by stać się tak zwaną „Trzecią Przestrzenią”. Mogą bardzo sprawnie wypełnić pustkę – brak miejsc zielonych, miejsc w których ludzie mogą odbudowywać poczucie wspólnoty sąsiedzkiej, rozwijać swoje pasje i spędzać czas. To wymaga bardzo mocnego przemodelowania części wspólnych – trendy są różne:

  • Przestrzeń RETAIL, jako przestrzeń wydarzeń i inspiracji – miejsce w którym online i offline się zacierają. Wydarzenia realne mają miejsce w galeriach i są streamowane poza nie. Sceny dla lokalnych i ponadlokalnych artystów, kolaboracje z producentami gier. Tworzenie atrakcji, które łączą wiele potencjalnych potrzeb klienta: kosmetyki – moda – muzyka / sztuka – gra. Im więcej, tym lepiej – tak by było wiele powodów do dzielenia się informacjami. W tym koncepcie galeria czy centrum handlowe staje się bardziej scenerią do wydarzeń, którą współtworzą odbiorcy oraz przestrzenią, w której marki nie tylko sprzedają, ale budują i rozwijają relacje. Świetnym przykładem może być K11 Musea w Honkongu.
  • Przestrzeń Retail jako „Trzecia Przestrzeń” – koncepcja Ray’a Oldenburga nabiera nowego znaczenia w czasie, gdy ludzie pracują w domach – przecież wciąż mają tę samą potrzebę przestrzeni dodatkowej – neutralnej przestrzeni spotkań i interakcji. Potrzeba takiej przestrzeni rośnie. To nie może być dodatek do tysięcy metrów kwadratowych sklepów – proporcje tu muszą się zmienić. Szukając praktycznego przykłądu takiej koncepcji warto przyjrzeć się  Miyashita Park Tokyo.
  • Retail bliżej natury – czyli wyjście poza mury. Więcej otwartych przestrzeni, zieleni i wytchnienia. Architektura biofilna nie jest tylko wizją, będzie koniecznością w związku ze zmianami klimatu. Przykłady: chociażby IMPLANT Warszawa lub przebudowa Funan Mall w Singapurze.

Trudno oprzeć się wrażeniu, że to nic nowego – znamy te postulaty i trendy od lat. Rzeczą, która uległa diametralnej zmianie jest jednak świat Klienta, zatem wspomniane trendy nie są już tylko czysto aspiracyjne, a stają się realnymi potrzebami tu i teraz. Od stopnia wypełnienia tych potrzeb zależy bowiem przyszłość centrów handlowych.

Tagi: Katarzyna Konkel OmniSense
Oceń artykuł:

Źródło: Omnisense

Zobacz także

Rzeczą, która uległa diametralnej zmianie jest świat Klienta

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.