Wygodne i szybkie zakupy czy destynacja pełna doświadczeń?

2022-07-07 | 08:00

Za galeriami handlowymi czas wyzwań i zmian – pandemia, jak nigdy, przyspieszyła przemiany w tych zakupowych przestrzeniach. Większość z nich spowodowały zmieniające się konsumenckie praktyki, ale równie silną rolę odgrywają tu także rutyny i rytuały, których sposób realizacji został wywrócony w klienckim świecie do góry nogami - zauważa Katarzyna Skoczek, Customer Experience & Insights Manager, Omnisense.


Jak rozszyfrować nowych/innych od dotychczasowych bywalców centrów handlowych i jak dopasować się do ich rosnących oczekiwania? Zacznijmy od krótkiej charakterystyki nowego typu konsumenta. Pandemia wymusiła na klientach nabycie nowych kompetencji zakupowych, głównie w obszarze e i m-commerce. Dodatkowo zmieniła naszą mobilność – centra handlowe, dotychczas będące ‘po drodze’ naszych codziennie pokonywanych tras, głównie do miejsc pracy, nagle stały się mocno odległe. Więcej pracujemy z domu, zdalnie lub hybrydowo, przez co rzadziej wpadamy do nich ‘przy okazji’. Zakupy stały się bardziej celowe i planowane, a czas na nie poświęcany mocniej przez nas odczuwany. Covid zmienił także nasze priorytety, przerzucając fokus z szybkich, wygodnych zakupów, na jakościowe spędzanie czasu i doświadczenia. Kupujemy rzadziej,  co w dużej mierze zawdzięczamy także pędzącej inflacji, a coraz większą uwagę przykładamy do trwałości, pochodzenia czy wpływu kupowanych przedmiotów na środowisko.

Jak w tym wszystkim odnajdą się centra handlowe? To zależy od tego, czy odrobiły zadanie domowe z lokalności. Bo to właśnie w niej upatruje się przyszłości galerii w pierwszym scenariuszu. Klienta wygrają Ci, którzy będą mu bliscy, nie tylko pod kątem lokalizacji, ale i wartości i oferowanych możliwości. To już nie tylko zakupy, albo raczej prawie wcale nie one, a dodatkowe usługi i miejsca spędzania czasu, będą przyciągać klientów do centrów handlowych. Bycie blisko mieszkańców, realna współpraca z nimi, atrakcyjne przestrzenie wspólnej aktywności i rozrywki, uzupełnione funkcjami handlowymi – to przepis na stałą rotację klientów i na zbudowanie ich stałej bazy, czyli tych, którzy będą do takich miejsc wracać regularnie i staną się one punktem realizacji potrzeb oraz rytuałów, jednocześnie wpisując się w codzienną rutynę. Przykładem niech będzie Fabryka Norblina, czy Elektrownia Powiśle, a w wymiarze współpracy z lokalnymi społecznościami także Gemini Park. To w takich przestrzeniach konsumenci chcą i będą chcieli spędzać czas, to z nimi będą się identyfikować i to je zaproszą do swojej codzienności. Drugi scenariusz to dobrze dobrany tenant mix w strategicznej lokalizacji, który rozwiązuje wszystkie bazowe ‘problemy’, jednocześnie oferując wygodę i niezmienność. Nie ma tu efektu wow, jest za to stabilność, pewność i ubezpieczenie rutyn, które odgrywają dużą rolę w życiu konsumentów. Przykład? Krakowskie centrum M1, od lat wpisujące się w krajobraz jako funkcjonalne i nadal atrakcyjne dla lokalnej społeczności. Czy jest destynacją, jak wspomniany Norblin? Absolutnie nie. Czy mimo tego odnotowuje wysoki footfall? Jak najbardziej.

Zarządzający centrami handlowymi i retailowymi przestrzeniami powinni więc odpowiedzieć sobie na jedno pytanie: chcę w swojej lokalizacji realizować rutynowe potrzeby, skupić się więc tym samym na lokalnej społeczności, wygodzie, funkcjonalności i atrakcyjnym tenant mixie, czy być miejscem rytuałów, zapewniając pełen wachlarz doświadczeń i opcji spędzania czasu, uzupełniając to wyjątkową handlową ofertą, bazującą na showroomowym charakterze? W pierwszym przypadku to lokalni odbiorcy będą adresatem działań, w drugim miejsce samo w sobie stanie się destynacją, także dla turystów. Złota zasada jest jedna: nie da się być miejscem dla wszystkich i tylko lokalizacje, które jasno określą dla kogo chcą funkcjonować, dopasowując swoją ofertę dokładnie do konsumenckich potrzeb, zapiszą się w ich świadomości i utrzymają na rynku.

Tagi: Katarzyna Skoczek OmniSense
Oceń artykuł:

Fot: Omnisense Źródło: Omnisense

Wygodne i szybkie zakupy czy destynacja pełna doświadczeń?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.