Answear.com zanotowała 29-proc. wzrost przychodów w 2023 r.

2024-03-28 | 10:00

Answear.com podsumowuje 2023 r. Pomimo wymagającej sytuacji rynkowej oraz okresu inwestycji w rozwój marki PRM, Answear.com zaraportował dynamiczny wzrost przychodów oraz utrzymanie solidnej rentowności. Spółka pozostaje jedną z najszybciej rozwijających się platform e-commerce w Europie w branży fashion, skutecznie realizując założenia strategiczne i kontynuując budowę pozycji lidera w regionie CEE.

- Miniony rok był okresem pełnym wyzwań z racji na wymagającą sytuację makroekonomiczną oraz geopolityczną. W ostatnim okresie musieliśmy się też zmierzyć z wieloma innymi przeciwnościami, z którymi poradziliśmy sobie bardzo dobrze, o czym świadczy wzrost naszego biznesu o ponad 29 proc. rdr., co stawia to nas wśród najszybciej rosnących fashion e-commerce w Europie zostawiając daleko w tyle konkurencjekomentuje Krzysztof Bajołek, Prezes Zarządu Answear.com.

Answear.com w minionym roku mierzył się ze słabnącym popytem konsumenckim, niskimi wskaźnikami sprzedaży detalicznej, aprecjacją złotego, wzmożoną konkurencją cenową i implementacją dyrektywy omnibus. Dodatkowo negatywnie na sprzedaż, w końcówce roku, wpłynęła niestabilna sytuacja geopolityczna, w tym m.in. blokada przewoźników na granicy polsko-ukraińskiej w IV kw. 2023 r., co spowodowało wydłużenie czasu dostaw i zmniejszenie skłonności do zamawiania przez klientów na Ukrainie i tym samym obniżoną sprzedaż. 

- W 2023 r. dokonaliśmy istotnej inwestycji przejmując dwa brandy PRM i Sneakerstudio. Była to dla nas strategiczna decyzja umożliwiająca nam wejście w całkiem nowy, perspektywiczny i dynamicznie rosnący segment luxury-streetwear oraz dotarcie do nowej grupy konsumentów z wykorzystaniem licznych synergii operacyjnych na linii Answear.com i nowo przejęte marki. Warto podkreślić, iż transakcja  odbyła się bezgotówkowo i po atrakcyjnej wartości, jednakże przejęte aktywa wymagają dalszych inwestycji w rozwój, czasu i nakładów pracy zanim zaczną procentowaćdodaje Krzysztof Bajołek.

W minionym roku Answear.com odnotował wzrost przychodów o 29 proc. rdr. do 1,26 mld zł, marża brutto zwiększyła się o 28 proc. rdr. do 500 mln zł. Z kolei rentowność Spółki była obciążona kosztami związanymi z rozwojem oraz integracją przejętych brandów pod jedną marką PRM. W efekcie EBITDA wyniosła 57 mln zł, co oznacz spadek o 8,5 proc. rdr. Warto dodać, iż na poziomie EBITDA marka PRM osiągnęła ujemny wynik w kwocie -11,5 mln zł, EBITDA Answear.com z wyłączeniem marki PRM wzrosła o 10 proc. rdr. do 68 mln zł. Świadczy to o dobrej kondycji biznesu samego Answear.com mimo wymagających warunków rynkowych.

- Rok 2023 traktujmy jako inwestycję w markę PRM. Co oczywiście wiązało się z poniesieniem kosztów i obciążeniem naszego wyniku. Spodziewamy się jednak znaczących korzyści w przyszłych okresach, z racji na segment premium, w którym występują wysokie marże i rentowność transakcji. Pierwsze efekty naszych działań są już widoczne, sprzedaż PRM w IV kw. 2024 r. zwiększyła się 2-krotnie kdk. i wyniosła 24 mln zł dodaje Jacek Dziaduś, wiceprezes Zarządu ds. finansowych Answear.com.

W ciągu ostatnich miesięcy 2023 roku, Answear.com podjął szereg działań mających na celu rozwój marki PRM. W ramach tego Spółka z sukcesem uruchomiła 12 nowych sklepów internetowych na wszystkich rynkach, gdzie prowadzi swoją działalność. Dodatkowo od czerwca, PRM wzbogaciło swoją ofertę o 38 nowych marek, a proces pozyskiwania kolejnych wciąż trwa. Ten dynamiczny rozwój oferty przyczynia się do tzw. "efektu kuli śnieżnej", gdzie atrakcyjność jednych marek skutecznie przyciąga inne. Ponadto, w toku są zaawansowane prace nad uruchomieniem flagowego salonu typu „concept store” w Fabryce Norblina w Warszawie oraz przeprowadzenie szerokiej kampanii wizerunkowej.

W 2023 r. Answear.com kontynuował strategię poprawy oferty i zwiększenia udziału marek premium w sprzedaży, które na koniec roku stanowiły 69 proc. wszystkich marek w ofercie, co stanowi wzrost w porównaniu do 63 proc. odnotowanego rok wcześniej, co przyczyniło się do dalszego wzrostu wartości średniego koszyka i powinno w przyszłości pozytywnie wpływać na wzrost rentowności firmy.

Tagi: Answear.com E-commerce / Omnichanel Jacek Dziaduś Krzysztof Bajołek Podsumowania i wyniki finansowe
Oceń artykuł:

Źródło: Answear.com

Answear.com zanotowała 29-proc. wzrost przychodów w 2023 r.

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.