8 trendów w handlu detalicznym

2023-03-10 | 10:20

Miniony tydzień upłynął pod hasłem EuroShop 23 – międzynarodowych targów dedykowanych branży retail. Organizowane są one od ponad pół wieku cyklicznie co 3 lata, będąc jedną z największych platform globalnych innowacji i wymiany informacji w świecie handlu detalicznego. W 21. edycji targów wzięło udział ponad 1800 wystawców z 55 krajów. Targi w Düsseldorfie odwiedziło ponad 81 000 osób - liczba ta pokazuje wciąż aktualną potrzebę nawiązywania kontaktów i relacji, dzięki którym zyskujemy nowe perspektywy na rozwój w obecnych czasach.


 

Zarządzanie energią

W związku z kryzysem na rynku energetycznym precyzyjna kontrola i monitorowanie zużycia energii w sklepach detalicznych w coraz większym stopniu stanie się w przyszłości kluczowym czynnikiem sukcesu każdej firmy. Zaprezentowane na targach innowacyjne i inteligentne aplikacje technologiczne będą odgrywać decydującą rolę w pomiarach własnego zużycia energii. Ich zadaniem będzie również identyfikacja potencjalnych oszczędności i ochrona zasobów energetycznych w obszarach oświetlenia, klimatyzacji, systemów chłodzenia i ogrzewania czy elektromobilności.

„Oświetlenie to obszar, w którym inwestorzy szukają oszczędności, a instalacja opraw LED zapewni nawet 50% mniejsze zużycie energii oświetleniowej w porównaniu do konwencjonalnych źródeł światła. Jeśli oprawy zostaną zintegrowane za pomocą inteligentnego systemu zarządzania oświetleniem jak i czujnikami – takimi jak detektor ruchu lub światła dziennego – potencjał oszczędności energii wzrasta nawet do 85%, z bardzo atrakcyjnym czasem zwrotu z inwestycji” – mówi Arkadiusz Lewenko, TRILUX General Menager w regionie CEE.

Zrównoważony rozwój

Zrównoważony rozwój stał się istotną kwestią strategiczną dla całej branży handlu detalicznego. Wiele firm pracuje nad osiągnięciem neutralności pod względem m.in. emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu dostaw. Zarówno popyt, jak i podaż na rozwiązania ekologiczne, zauważalnie rosną. Klienci zwracają uwagę na to, w jaki sposób marki przedstawiają swoje wysiłki na rzecz środowiska oraz jak obchodzą się z energią i zasobami – od produkcji swoich towarów, aż do ich opakowań.

„Oszczędność energii to redukcja śladu węglowego, który jest jednym z celów zrównoważonego rozwoju. Rozwiązania LED idealnie wpisują się zatem w realizację strategii ESG przedsiębiorstw handlowych. Wybierając dostawcę energooszczędnych opraw warto zwrócić uwagę na miejsce produkcji i łańcuchy dostaw produktów, które finalnie będą instalowane na naszej powierzchni, a także ich całościowy cykl życia i możliwości późniejszego recyklingu” – o korzyściach rozwiązań LED w retailu kontynuuje Arkadiusz Lewenko.

Omnichanel

Zakupy online czy offline? W tym przypadku odpowiedzią na pytanie jest INTEGRACJA. Dużym impulsem dla rozwoju koncepcji omnichannel, czyli sprzedaży wielokanałowej, była pandemia COVID-19. Usługa „kliknij i odbierz” stała się dla konsumentów normą, a wielu sprzedawców detalicznych łączy obecnie swoje systemy lojalnościowe z kanałów online i offline. Integracja kanałów cyfrowych i tradycyjnych ma kluczowe znaczenie dla przyszłości wszystkich firm detalicznych. Na scenie Conntected Retail Stage wiele wystąpień specjalistów z różnych branż dotyczyło ścieżek zakupowych klientów. Nie są one tak spolaryzowane i nie opierają jedynie na ścieżce wirtualnej czy rzeczywistej. Sukces handlu detalicznego polega się na dotarciu do klientów na początku ich konsumenckiej podróży, a następnie obsłudze konsumentów w innych kanałach.

Smart Shopping

Cyfryzacja nie omija branży retail. Sklepy stacjonarne stają się coraz bardziej „inteligentne”. Na znacznie większą skalę spotykane są zautomatyzowane koncepcje sklepów, w których proces zakupów jest w dużej mierze cyfrowy i bezobsługowy. Ważną rolę odgrywają tu technologie czujników i rozpoznawania obrazu, które są używane w połączeniu z innymi aplikacjami, takimi jak inteligentne półki, które monitorują zapasy i wykrywają braki w magazynie, elektroniczne metki czy inteligentne wagi.

„Innowacyjne rozwiązania w obszarze oświetlenia wychodzą daleko poza swoją pierwotną funkcję i wspierają erę smart shoppingu. Oprawy, które zainstalowane są na całej powierzchni handlowej, stanowią idealny szkielet dla inteligentnych budynków – najnowsza oprawa TUGRA od TRILUX może zostać wyposażona w dedykowane moduły IoT, które monitorować będą ruch w określonych obszarach handlowych, a także raportować potrzebę zatowarowania półek” – wyjaśnia Filip Gabryelczyk, TRILUX Retail Manager.

Trzecie miejsce

Trzecie miejsce to przestrzeń, w której ludzie chcą się spotkać, budować relacje i wzmacniać poczucie wspólnoty, jednak nie jest to dom (nasze pierwsze miejsce) czy praca (miejsce drugie). Sukces stacjonarnego konceptu handlowego zależy już nie tylko od doskonale opracowanej strategii sprzedażowej, ale od tego czy uda się tam stworzyć miejsce, w którym ludzie czują się komfortowo, chcą spędzać w nim czas i wracać nie tylko na zakupy. Wiele wystąpień z obszarów Retail Marketing, Retail Technology, Shopfitting, Store Design & Visual Merchandising, ale także Food Service Equipment dla detalicznej gastronomii dotyczyło rozwiązań, dzięki którym sklepy czy centra handlowe zmieniają się w atrakcyjne dla spotkań „trzecie miejsca”.

Witalne Centrum Miasta

Rosnące wskaźniki pustostanów komercyjnych, spadająca częstotliwość odwiedzających obiekty handlowe w centrach miast i malejąca liczba identyfikacji mieszkańców z ich miejscowością to duże wyzwanie dla retailu poza galeriami handlowymi. W dobie przyspieszającej cyfryzacji, stworzenie centrów miast, które staną się atrakcyjne i tętniące życiem to jedno z najważniejszych zadań stojących przed urbanistami, a także sektorem high street retail. W ramach prelekcji Future Urban Lab odwiedzający mieli okazję poznać wizję miast przyszłości, a także dowiedzieć się o sposobach konfiguracji swojego lokalu, aby zachęcał przechodniów do odwiedzenia go oraz oferował klientom inspirujące wydarzenia i wyjątkowe przeżycia - wszystko dla wspólnego interesu: tętniącego życiem centrum miasta.

Zorientowanie na Klienta

Klientocentryzm to podstawa! Wiele firm detalicznych poszukuje coraz bliższego kontaktu bezpośredniego z konsumentem końcowym. Chce jak najlepiej poznać jego wartości, aby zaoferować mu spersonalizowaną i zindywidualizowaną ofertę, a także nieustannie polepszać jakość swoich usług. Smartfon klienta i zainstalowane na nim zakupowe aplikacje mobilne, odgrywają w tym kontekście główną rolę. To most pomiędzy światem online i offline, który pozwala w dokładny sposób badać zachowania zakupowe użytkowników, a także ich satysfakcję z obsługi czy zakupionych produktów.

Doświadczenia zakupowe

Podczas projektowania przestrzeni handlowych, w czasach postępującej cyfryzacji ważniejsze niż kiedykolwiek staje się kreowanie pozytywnych doświadczeń, które mają wzbudzić entuzjazm klientów i zachęcić ich do dłuższych i częstszych wizyt w sklepach. Jak tego dokonać? Postawić na wszystkie zmysły, które towarzyszą naszym klientom podczas wizyty w sklepie i angażują ich w proces zakupowy. Inaczej niż w przypadku kanału e-commerce.


„Światło oddziałuje na zmysł wzroku, który przekazuje do naszego mózgu aż 80% informacji na temat otaczającego nas świata. Dzięki najnowszym rozwiązaniom LED możemy stworzyć indywidualne scenariusze oświetleniowe, które za pomocą określonej barwy i natężenia światła kreują pożądany nastrój w naszym lokalu bądź podkreślają to, co najlepsze w produktach– chrupkość pieczywa, świeżość warzyw i owoców czy czyste kolory najnowszej kolekcji odzieżowej” – o roli światła w procesie sprzedaży mówi Filip Gabryelczyk, TRILUX Retail Manager.

To właśnie 8 głównych tematów, które zdominowały retail podczas EuroShop 23. Kolejne targi za 3 lata, również w niemieckim Dusseldorfie.

Tagi: Trilux Polska
Oceń artykuł:

Fot: Trilux Polska Źródło: Trilux Polska

8 trendów w handlu detalicznym

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.