GTC prezentuje bardzo mocny bilans na koniec marca 2020 r. Skutki epidemii Covid-19 znajdują odzwierciedlenie w wynikach operacyjnych.
Kluczowe dane za I kw. 2020 r.
Aktualizacja portfolio (I kw. 2020 r.)
Nasze działania zostały przetestowane w ciągu ostatnich kilku miesięcy, kiedy w Europie rozpoczęła się epidemia COVID-19. Zamknęliśmy wszystkie nasze centra handlowe na drugą połowę marca, kwiecień i część maja. Aby zapewnić ciągłość w działalności naszych centrów handlowych, wspieramy naszych najemców po ponownym otwarciu sklepów. Ta sytuacja będzie miała negatywny wpływ zarówno na naszą działalność, jak i na wartość nieruchomości, która, jak wcześniej ogłosiliśmy, w ostatnim czasie spadła o 2,7%. W wyniku spadku wartości nieruchomości na dzień 30 czerwca 2020 r. nie przestrzegaliśmy niektórych kowenantów finansowych zawartych w umowach kredytowych dotyczących aktywów handlowych. W przypadku kredytów dla Galerii Jurajskiej i Ada Mall udało nam się uzyskać zawieszenie tych kowenantów do czerwca 2021 r. Rozpoczęliśmy również negocjacje z kredytodawcą Galerii Północnej. Gdy jednak spojrzymy na statystyki centrów handlowych po ich ponownym otwarciu, wydają się one zachęcające. Zalecamy Walnemu Zgromadzeniu zatrzymanie zysków z 2019 r. w Spółce w celu walki z konsekwencjami wybuchu epidemii COVID-19 oraz przygotowanie się do dalszego rozwoju lub działalności akwizycyjnej, która będzie zależna od warunków rynkowych
– skomentował Yovav Carmi, Członek Zarządu GTC.
Działalność operacyjna
Powierzchnia biurowa: ukończone inwestycje i wynajęcia obiektów dodane do przychodów z czynszu
- Ukończenie prac zaplanowano na lata 2020 – 2021
- Oczekiwany dodatkowy roczny przychód z czynszu po ukończeniu budowy i stabilizacji w wysokości 11,1 mln euro
- Wysoki wskaźnik przednajmu
- Zachowanie terminowości prac i zgodności z budżetem
- Spadek liczby wniosków od potencjalnych najemców i zamrożenie wymogów dotyczących przyszłego rozwoju
- Odrzucenie oportunistycznych wniosków o obniżkę czynszu
Powierzchnia handlowa: wpływ wskaźników COVID-19
- W trakcie zamknięcia, większość najemców została zwolniona z płacenia czynszu.
- Niemal wszyscy najemcy otrzymali krótkoterminowe zniżki (do sześciu miesięcy), możliwość płacenia czynszu w ratach, rezygnację z odsetek za zwłokę i opłat za usługi w zamian za przedłużenie okresu najmu na okres nie krótszy niż okres otrzymania koncesji.
- Stopniowy wzrost wskaźników odwiedzalności po ponownym otwarciu utrzymuje się:
* Polska: ponad 80% w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r., przed ponownym otwarciem kin.
* Belgrad: ok. 79% w porównaniu do wyników za maj 2019 r. i 88% w porównaniu do wyników za czerwiec 2019 r. Spadek do 60% w pierwszej połowie lipca spowodowany wzrostem przypadków zachorowań na COVID-19.
* Zagrzeb: ponad 80% (przed ponownym wznowieniem działalności kin) w porównaniu do wskaźników za 2019 r.
* Sofia: 56% (przed ponownym otwarciem kin) w porównaniu do wskaźników za 2019 r.
* Polska: stopniowy wzrost do 82% poziomu obrotów za 2019 r. w Galerii Północnej i 81% w Galerii Jurajskiej (czerwiec 2020 r. vs. 2019 r.)
* Belgrad: stopniowy wzrost do 90% poziomu obrotów za 2019 r. (czerwiec 2020 r. vs. 2019 r.). Jednak w lipcu sytuacja pogorszyła się i nastąpił spadek stóp procentowych.
* Zagrzeb: stopniowy wzrost do 87% poziomu obrotów za 2019 r. (czerwiec 2020 r.)
* Sofia: stopniowy wzrost do 57% poziomu obrotów za 2019 r. (czerwiec 2020 r. vs czerwiec 2019 r.)
Wyniki finansowe - Przychody z najmu i usług
W tym okresie Grupa zwiększyła przychody z najmu dzięki ukończeniu i wynajęciu kompleksu Green Heart oraz otwarciu Ada Mall, Advance Business Center I i Matrix A. Wzrosty te zostały częściowo skompensowane sprzedażą GTC White House w trzecim kwartale 2019 r., Neptun Office Center w czwartym kwartale 2019 r. o wartości 1,5 mln euro oraz zmniejszeniem przychodów o 2 mln euro z tytułu ulg w opłatach czynszowych i opłatach eksploatacyjnych nałożonych przez rządy podczas okresu zamknięcia centrów handlowych, który rozpoczął się w drugiej połowie marca 2020 r. po wprowadzeniu środków zapobiegawczych związanych z epidemią COVID-19.
Marża brutto na działalności operacyjnej
Odzwierciedla głównie nowo wybudowane i nabyte nieruchomości, które zostały częściowo skompensowane przez aktywa ze sprzedaży.
Strata netto z aktualizacji wartości aktywów
Strata netto z aktualizacji wyceny nieruchomości inwestycyjnych wynika głównie z dewaluacji Ada Mall w wysokości 3 mln euro, spowodowanej dłuższym niż oczekiwano okresem stabilizacji.
Koszty finansowe Średnie oprocentowanie spadło do 2,6% dzięki refinansowaniu kredytów i strategii hedgingowej. Koszty finansowe wzrosły do 9 mln euro w wyniku wzrostu średniego salda zadłużenia i ukończenia nowych projektów.
Opodatkowanie
Na podatek składa się 1,7 mln euro bieżących zobowiązań podatkowych oraz 3,6 mln euro podatku odroczonego.
Zysk netto
Fundusze z działalności operacyjnej (FFO I) • 18 mln euro w porównaniu z 18 mln euro w I kw. 2019 r., przy FFO I na akcję w wysokości 0,01 euro
GAV
EPRA NAV w przeliczeniu na akcję
EPRA NAV wyniosła 1.208 mln euro w porównaniu do 1.200 mln euro na dzień 31 grudnia 2019 r.
Zadłużenie w bankach i obligacje
Środki pieniężne