MSC działa w Polsce od 2013 roku. W tym czasie wielkość produkcji przetwórstwa rybnego w naszym kraju wzrosła o ponad 38% , a sprzedaż certyfikowanych produktów zaliczyła blisko 14-krotny wzrost . Wraz z rozwojem branży zmieniała się również świadomość dotycząca wpływu rybołówstwa na planetę i ekosystemy morskie. MSC odegrało w tym zakresie kluczową rolę, poprzez program certyfikacji produktów w łańcuchu dostaw, współpracę z partnerami biznesowymi oraz tworzenie programów edukacyjnych wpływających na decyzje zakupowe konsumentów. Niebieski certyfikat MSC umieszczony na produktach rybnych i owocach morza – gwarantujący, że pochodzą one ze stabilnych i dobrze zarządzanych łowisk – jest już rozpoznawalny wśród blisko 1/3 Polaków (32%) i cieszy się ich dużym zaufaniem.
– Obecnie w Program MSC zaangażowanych jest już ponad 120 polskich firm w łańcuchu dostaw, a sprzedaż certyfikowanych ryb i owoców morza na naszym rynku wynosi blisko 24 tys. ton rocznie. To ponad 14 razy więcej niż 10 lat temu. Dzięki temu do polskich domów trafiło już 400 mln sztuk produktów z niebieskim znakiem MSC, które można kupić w sklepach w 25 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w popularnych sieciach handlowych, jak i osiedlowych sklepikach
– mówi Anna Dębicka, Dyrektorka Programu MSC w Polsce i Europie Centralnej.
MSC Awards to prestiżowe nagrody, od lat przyznawane firmom i instytucjom m.in. w Wielkiej Brytanii, Australii, USA czy Hiszpanii, które wyróżniają się szczególnym zaangażowaniem na rzecz zrównoważonego korzystania z zasobów morskich. W tym roku nagrody te po raz pierwszy zostały wręczone także podmiotom w Polsce.
Nagrodę w kategorii Najlepsza sieć handlowa zdobyła firma Lidl Polska, która tylko w zeszłym roku na swoich półkach sklepowych zapewniła konsumentom blisko 60 różnych produktów z certyfikatem MSC. To zdecydowanie największy wolumen produktów MSC w Polsce, dzięki czemu Lidl jest niezaprzeczalnym liderem wśród sieci handlowych, a tym samym znacząco przyczynia się do ochrony mórz i oceanów oraz promowania wśród polskich konsumentów produktów pochodzących ze zrównoważonych źródeł.
Wśród laureatów znalazła się również firma Kaufland, zdobywając tytuł Marketing Champion. Kaufland jako jedyny spośród wszystkich firm w Polsce, w ostatnich latach wziął udział we wszystkich kampaniach edukacyjnych MSC. Firma aktywnie promowała działania związane z zachowaniem bioróżnorodności mórz i oceanów nie tylko oferując w swoim asortymencie ryby ze znakiem MSC, ale także edukując klientów na temat tego certyfikatu. Prowadząc działania komunikacyjne w tym zakresie, firma Kaufland wykorzystywała różnorodne kanały komunikacji, m.in. cykliczne, tematyczne posty w kanałach społecznościowych, informacje na stronie www, a także prowadziła aktywną komunikację w innych mediach. Co więcej, informacje o MSC pojawiają się również w kanałach wewnętrznych firmy Kaufland, których adresatem są pracownicy sieci (portal intranetowy, aplikacja mobilna dla pracowników).
Organizacja pozarządowa MSC doceniła również sieć Rossmann, przyznając jej nagrodę w kategorii Premiera Roku. Firma stała się pionierem w nowej kategorii produktów z certyfikatem MSC na polskim rynku, wprowadzając w ubiegłym roku 2 innowacyjne produkty z kategorii żywności dla niemowląt.
Przypisy:
1 Wielkość produkcji przetwórstwa rybnego w 2012 r. wynosiła 423,2 tys. ton (Rynek Ryb Nr 22/2014, IERIGŻ, str. 25), a w 2022 r. szacowana była na 584,3 tys. ton (Rynek Ryb Nr 33/2022, IERIGŻ, str. 26).
2 Porównanie wolumenu sprzedaży certyfikowanych produktów MSC w Polsce w latach 2012 (1664 ton rocznie) i w 2022 (23182 ton rocznie). Dane Marine Stewardship Council.
3 Dane na podstawie badania przeprowadzonego na zlecenie MSC przez niezależną agencję badawczą GlobeScan od stycznia do marca 2022 r. Cykliczne badania przeprowadzane w 23 państwach przez GlobeScan to jedne z największych na świecie badań konsumentów ryb i owoców morza, obejmujące ponad 25 tys. respondentów z całego świata, w tym ponad 20 tys. konsumentów ryb i owoców morza. Powyższe dane dotyczą wyników dla Polski, gdzie przebadanych zostało 734 respondentów, w tym 610 konsumentów ryb i owoców morza.