Peak Season w logistyce. Jak sobie z nim radzić?

2023-10-18 | 08:00

Powoli wchodzimy w najgorętszy okres sprzedażowy, w którym zapotrzebowanie na produkty i usługi jest zdecydowanie najwyższe w całym roku. Oczywiście, największy szczyt zakupowy rozpoczyna się w okolicach Black Friday (w 2023 roku przypada na 24 listopada) i trwa do końca roku, lecz patrząc na branżę fashion (najpopularniejszą w e-commerce) to sklepy w pierwszy peak wchodzą już we wrześniu, kiedy to zaczyna się czas „back to school” oraz klienci zaczynają zmieniać garderobę na jesienną i zimową.


Z analiz rynku wynika, że dla kupujących, szybka i bezbłędna dostawa produktów to główny czynnik zaraz po atrakcyjnej cenie, który determinuje wybór konkretnego sklepu internetowego. W peakach przedświątecznych ich znaczenie jeszcze bardziej wzrasta. Dlatego zapewnienie doskonale działających i wysoce jakościowych operacji logistycznych jest niezwykle ważne dla utrzymania  klienta i jego lojalności do wybieranych sklepów internetowych.

W jaki sposób przygotować logistykę do szczytu zakupowego? Zaczynając od przygotowań, warto podjąć się analizy danych z lat ubiegłych, co zdecydowanie pomoże  w prognozowaniu popytu na oferowane produkty. W tym miejscu należy skupić się na trzech podstawowych kwestiach: dostępności towarów,  szybkość przygotowania zleceń i wysyłki oraz kosztach. Obecnie ryzyko nietrafionego zatowarowania magazynu jest dużo większe, niż jeszcze kilka lat temu. Ze względu na niestabilną sytuację gospodarczą w Europie i na świecie i tym samym dużą „ostrożność” zakupową klientów oraz inflację, która dość mocno wpływa, a czasami nawet hamuje nasze dotychczasowe nawyki zakupowe.

Wczesna jesień, to również ostatni moment na zatrudnienie nowych pracowników, których należy odpowiednio wdrożyć i przeszkolić, w szczególności przed okresem zwiększonego wolumenu logistycznego związanego z Black Friday czy już bezpośrednio świętami Bożego Narodzenia. Można w tym miejscu także pomyśleć o współpracy z agencjami pracy, które mogą pomóc w rekrutacji lub zaoferować doświadczony personel tymczasowy.

Kolejnym istotnym tematem jest przetestowanie obecnego systemu informatycznego i wyposażenia magazynu przy przetwarzaniu zwiększonej ilości zleceń. Przy kilkuset czy kilku tysiącach zleceniach dziennie, należy być pewnym, że posiadany system WMS nas nie zawiedzie i poradzi sobie  ze wszystkim zaplonowanymi procesami logistycznymi. Odpowiednia integracja ze sklepem internetowym daje nam też gwarancję, iż zapas magazynowy pokrywa się z ilością towaru, który oferujemy w sprzedaży właśnie w kanale e-commerce.

Nie zapominajmy także o skonfigurowaniu i zaoferowaniu kupującym kilku form wysyłki. Jednym z powodów porzucania koszyka zakupowego jest brak preferowanej firmy kurierskiej. W tym miejscu warto także wspomnieć o informowaniu klienta o statusie jego zamówienia zarówno na etapie przekazania zlecenia do kompletacji, jak i możliwości śledzenia przesyłki po opuszczeniu centrum logistycznego.

W okresie peaku bardzo ważna jest również elastyczność i dostosowanie się do zmieniających się warunków. Niespodziewane sytuacje przy obsłudze wielotysięcznych wolumenów są wliczone w ryzyko biznesowe, a szybkie reagowanie i trafne decyzje są kluczem do sukcesu obsługi projektów e-commerce.
Warto także pomyśleć o współpracy z zaufanym operatorem logistycznym, takim jak Arvato, gdyż daje to gwarancję sprawnej obsługi magazynowej nawet podczas peaków sprzedażowych.

Tagi: Arvato Services Logistyka
Oceń artykuł:

Fot: Arvato Źródło: Arvato

Peak Season w logistyce. Jak sobie z nim radzić?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.