Poza oczywistymi klasycznymi warunkami, które musi spełniać centrum handlowe, by ocenić je jako atrakcyjne, jak lokalizacja, coraz większą rolę odgrywają nowe atrybuty jak podążanie za trendami dot. roli centrum handlowego jako miejsca rozrywki i kreowania wartości w spędzaniu wolnego czasu, socjalizacji czy oferty hub’u wszystko-w jednym miejscu. Dodatkowo coraz większą wagę przywiązujemy do oceny jaka wartość, którą tworzy obiekt, jest szersza bądź uzupełniająca do oferty handlowej osiągalnej dla konsumenta w sieci - uważa Dariusz Sinkiewicz, Dyrektor Generalny Sieci Detalicznej Inmedio, Dyrektor Zarządzający Travel Essentials.
Koncepcje handlowe sklepów grupy Lagardere Polska funkcjonujące w centrach handlowych ewoluują w oparciu o dokładnie takie same kryteria atrakcyjności jak opisane wyżej. W sklepach News & Gift, jak salony Inmedio, wzrasta waga elementów usługowych (chociażby usług nadawania i odbioru paczek, przekazów pieniężnych itp.), ale również klasyczne produkty handlowe uzupełnione są elementami dodatkowymi, jak chociażby rejestracja kart pre-paidowych, telekomów czy prezentacja oferty nowatorskich produktów tobacco. W kawiarniach So Coffee wprowadzamy nieustannie nowinki produktowe np. nawiązujące do lokalności czy bycia eko. Dajemy też konsumentowi wybór spędzenia czasu na miejscu bądź zamówienia on-line i dowozu do domu.
Podpisując umowy najmu, poza elementami opisanymi powyżej, które pozwalają nam na szerszą ofertę niż klasyczna oferta produktów, kładziemy nacisk na hybrydowe podejście do formuł czynszowych – to już pokłosie 1,5 rocznego okresu Covid-19. Zależy nam na czynszu, który składałby się z elementu stałego i zmiennego opartego na realizowanym obrocie. W takim modelu Wynajmujący jest w stanie bezpiecznie planować swoje projekcje finansowe, a jednocześnie pozostawać zmotywowanym, by uatrakcyjniać ofertę całego centrum handlowego w nawiązaniu do szybko postępujących zmian oczekiwań konsumentów.
Jeszcze przed pandemią można było zaobserwować polaryzację i dywersyfikację rynku centrów handlowych. Z jednej strony mieliśmy duże obiekty handlowe z rozbudowaną ofertą rozrywkową i gastronomiczną, z drugiej mniejsze obiekty zaspokajające przede wszystkim podstawowe potrzeby mieszkańców. W czasie i po pandemii możemy obserwować, że zarówno w Polsce, jak i na świecie odwiedzalność i obroty najwolniej wracają w największych centrach handlowych, Klienci preferują obiekty mniejsze, o braku części wspólnych lub ich minimalnej ilości, zlokalizowane w pobliżu domu. Z naszego punktu widzenia największe centra handlowe utraciły w efekcie pandemii na znaczeniu. Klienci chcą dokonywać zakupów szybciej i sprawniej. Nastąpił zwrot ku mniejszym, bardziej kompaktowym centrom handlowym. Dane z 18 października 2020 Retail Institute potwierdzają to – od początku roku odwiedzalność wszystkich centrów handlowych w Polsce, które monitoruje Retail Institute wyniosła 72% stanu z analogicznego okresu 2019 r. Footfall najszybciej wracał do najmniejszych obiektów, poniżej 2 000 m² (78% stanu z 2019 r.), a najwolniej do największych centrów handlowych, powyżej 40 000 m² (69% stanu z 2019 r.).
Aktualnie na relacje biznesowe na linii wynajmujący-najemca wpływ miały zamknięcia sklepów podczas pandemii i wynikające z tej sytuacji negocjacje dotyczące rekompensat za okres kiedy centra handlowe nie funkcjonowały. W niektórych przypadkach nie udało się dojść do porozumienia i relacje pozostają napięte, natomiast w większości wypadków udało nam się porozumieć z wynajmującymi powierzchnię.
Otworzyliśmy w tym roku kilkanaście sklepów pod brandami Inmedio, Relay i 1Minute oraz Iqos, które prowadzimy we współpracy z naszym partnerem PMI. W drugim półroczu tempo inwestycji wzrośnie - otworzymy nowe sklepy na Lotnisku Katowice Pyrzowice, kilka lokalizacji w obiektach typu convenience pod brandami Inmedio i Inmedio Trendy oraz pierwsze sklepy w segmencie DIY.