Mądry kompromis

2021-09-20 | 09:00

Pandemia koronawirusa odbiła się na kondycji finansowej każdego obiektu handlowego. Nierówne traktowanie stron w dostępie do pomocy ze strony państwa polskiego, zakłóciło równowagę i zachwiało stosunki z najemcami. Ponadto każda ze stron inaczej intepretuje prawo. Jak zaznacza Patrycja Duczmal, Dyrektor CH Forum, Pełnomocnik Spółki Forum Gliwice Sp. z o.o., przepisy zostały źle zdefiniowane i to utrudnia porozumienie. Obie strony muszą iść na kompromis.

Pandemia koronawirusa zdominowała wiele gałęzi gospodarki. W jaki sposób wpłynęła na działalność CH Forum?

To zrozumiałe, że pandemia koronawirusa odbiła się na kondycji finansowej obiektu. Przede wszystkim jednak, poprzez nierówne traktowanie stron w dostępie do pomocy, zakłóciła równowagę i zachwiała stosunki z najemcami. Spędziliśmy wiele godzin i dni, negocjując z najemcami i przekonując do swoich argumentów. Nadal to robimy, bowiem nie widać perspektyw na to, aby rządzący wsparli właścicieli i zarządców centrów handlowych.

Sytuacja jest bardzo trudna dla wszystkich stron biznesu. Z jakimi największymi problemami się Państwo spotkali w relacjach z najemcami i w jaki sposób udało się je rozwiązać? 

Każda ze stron inaczej interpretuje, że użyję nowomowy – koronaprawo. Przepisy, naszym zdaniem, zostały zdefiniowane źle i to utrudnia porozumienie. Negocjując z najemcami staramy się znaleźć pośrodku. Idąc na ustępstwa najemcom, oczekujemy tego samego od drugiej strony. Związanie się umowami na dłuższy czas to jest jakieś rozwiązanie. Najważniejsze, że pomimo różnych trudności, centrum dobrze funkcjonuje, a najemcy nie zamknęli sklepów.

Na czym dziś w Państwa ocenie polega lub powinna polegać partnerska relacja najemcy i wynajmującego?

Tak jak wspomniałam strony muszą iść na kompromis. Jeśli dajemy preferencyjne stawki za najem powierzchni, to oczekujemy przedłużenia umów.

Kalendarz marketingowy CH Forum obfituje w liczne wydarzenia prosprzedażowe (m.in. "Leć po nagrody", "Po zakupach leć do kina"). Ma to zachęcić klientów do zakupów. W jaki jeszcze sposób wspomagają Państwo działalność najemców?

To prawda. Działań prosprzedażowych inicjujemy teraz bardzo dużo, gdyż to efektywne narzędzie adekwatne do sytuacji rynkowej. Wiosną rozpoczęliśmy także wydawanie nowej gazetki, która w lekki oraz atrakcyjny sposób wizualnie prezentuje zakupowe trendy i sezonowe oferty najemców. Intensywnie eksploatujemy też reklamowy kanały digital i social mediów, gdyż są w nim nasi klienci. 

CH Forum prowadzi także wirtualną platformę lojalnościową forumgliwice.online. Na czym polega ta inicjatywa i jakie korzyści niesie za sobą dla klientów?

Jesteśmy zdania, że lojalizacja klientów opłaca się wszystkim. Platforma daje klientom możliwość odbierania nagród, wzięcia udziału w grach i konkursach oraz wiele innych profitów. Wiążemy nimi klientów z nami i naszymi najemcami oraz zachęcamy do częstszego odwiedzania centrum handlowego.

CH Forum aktywnie angażuje się w także w życie lokalnej społeczności. Na początku czerwca zakończyła się I edycja konkursu Forum Młodych Pomysłów, w którym CH Forum ufundowało grant dla zwycięzców. Na czym polegała ta inicjatywa i jakie cele za sobą niosła?

CSR i działania na rzecz społeczności lokalnej są dla nas bardzo ważne. Ich wyrazem w tym roku jest między innymi seria działań w kooperacji z Centrum 3.0 – organizacją koordynującą wsparcie i współpracę z podmiotami typu NGO’s. Wiosną promowaliśmy dedykowaną wystawą wszystkie gliwickie OPP. Ufundowaliśmy także grant, o który ubiegały się klasy miejscowych szkół. Nagrodzony pomysł to wyprawa rowerowa na Hel, której celem jest pomoc gliwickiemu hospicjum.

Jaka będzie jesień w CH Forum?

Przede wszystkim mam nadzieję, że bez kolejnego lockdownu. Wdrażamy aktualną strategię leasingową, której efekty wkrótce się pojawią. Nie chcę jednak uprzedzać faktów. W lipcu powitaliśmy w naszym gronie nowy rynkowy koncept typu off-price: sklep sieci HalfPrice, należący do Grupy CCC. Co ważne, nadal działać będzie u nas także salon marki CCC. Pod względem marketingowym stawiamy na działania prosprzedażowe. Nowy rok szkolny powitamy bardzo efektowną, interaktywną wystawą prezentującą wszystkie planety Układu Słonecznego.

W przyszłym roku CH Forum będzie obchodzić 15. urodziny. Jakimi atrakcjami zaskoczą Państwo swoich klientów?

Oczywiście, myślimy już o organizacji tej rocznicy. Forma jubileuszowych atrakcji zależeć będzie jednakże od warunków, w jakich przyjdzie nam obchodzić jubileusz. Z pewnością zadbamy o liczne atrakcje, którymi przyciągniemy klientów.

Wspomniała Pani, że w lipcu do grona najemców CH Forum dołączył HalfPrice. Jakie elementy decydują o tym, że duże i znane sieci handlowe wybierają Państwa obiekt? 

Otwarcie HalfPrice pokazało, że CH Forum ma ogromny potencjał biznesowy oraz że jesteśmy lokalnym liderem wśród centrów. Nasz obiekt jest doskonale zlokalizowany w centrum miasta i świetnie skomunikowany. Jest też bardzo dobrze zarządzany, o czym świadczą bardzo wysokie oceny certyfikacji (np. BREEAM). Kolejną zaletą jest to, że dokonaliśmy modernizacji, dzięki której obiekt jest postrzegany jako atrakcyjny i nowoczesny. 

Jak zaznaczyła pani na początku, koszty lockdownów oraz ograniczeń w działalności centrów handlowych w znacznym stopniu ponoszą ich właściciele. Jakiej pomocy oczekiwaliby Państwo od rządu?

Według mojej wiedzy, są tylko dwa kraje w Europie, w tym Polska, w których rząd w tak istotny sposób wtrąca się w relacje między właścicielami centrów i najemcami. Trudno nam wierzyć, że cokolwiek w tej materii się zmieni w najbliższym czasie. Ukłonem w kierunku branży byłoby chociażby zwiększenie liczby handlowych niedziel, gdyż dodatkowo wszystkie dotychczasowe w tym roku miały miejsce w częściowych lockdown’ach.

W wyniku pandemii COVID-19 Polacy zmienili zwyczaje zakupowe. Klienci oczekują dziś przede wszystkim bezpiecznych zakupów, spersonalizowanego przekazu oraz unikatowych, pełnych emocji doświadczeń zakupowych. W jaki sposób realizują Państwo takie oczekiwania klientów?

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo sanitarne, to spełniamy wszystkie przepisowe regulacje, a nawet robimy więcej, niż to konieczne. Śmiem twierdzić, że centra handlowe to najbezpieczniejsze obiekty publiczne – także w ogólnym rozumieniu tego słowa. Z kolei spersonalizowany przekaz to u nas na przykład wspomniana platforma lojalnościowa, dzięki której wiemy więcej o preferencjach klientów. Wiele mówi się o e-commerce, jednakże to właśnie centra dostarczają pełnej gamy wrażeń płynących z zakupów. Jeśli komuś mało emocji, zapraszamy do naszego Cinema City, stref rozrywki lub arkady VR. 

Proces odbudowy sprzedaży w centrach handlowych będzie długotrwały. Jakie działania należy w tym zakresie podjąć? 

Na odbudowę sprzedaży rzutuje wiele zmiennych, więc odpowiedź nie jest prosta. Gdybyśmy wszyscy doskonale znali receptę na pełną odbudowę, w każdej galerii znalazłby zastosowanie taki plan. Tymczasem wiele zależy tu od zmiennych zewnętrznych i ogólnoświatowych procesów społeczno-ekonomicznych, które się dokonują, i na które nie mamy bezpośrednio wpływy. Wracając do tego, na co mamy wpływ: uważamy, że kluczem do odbudowy performance’u sprzed pandemii są działania prosprzedażowe oraz zapewnienie klientów o najwyższym poziomie bezpieczeństwa podczas zakupów.

Sektor sprzedaży internetowej od lat rośnie w siłę. Pandemia jedynie wzmocniła ten trend. Jak w Państwa ocenie będzie wyglądał rynek centrów handlowych w perspektywie kolejnych kilku lat?

Już zerkam w szklaną kulę (śmiech). Niewątpliwie e-commerce rośnie w siłę, ale już nie tak dynamicznie, jak kiedyś. Notujemy coraz lepsze obroty, a czerwiec był rekordowym miesiącem pod tym względem. To pokazuje, że ludzie nadal chcą kupować w centrach, choć być może robią to już inaczej niż kiedyś. Są lepiej przygotowani do zakupów, a czas spędzony w galerii dzielą między zakupy i załatwienie innych spraw. Dlatego tak ważne jest, aby centrum oferowało liczne udogodnienia i usługi, które stanowią o użyteczności obiektu. Od ładowarki samochodowej po paczkomat. W CH Forum klienci mogą skorzystać z blisko 40 udogodnień.

Coraz częściej wielu ekspertów mówi, że czeka nas kolejny lockdown. Na przełomie lata i jesieni należy spodziewać się dynamicznego wzrostu zachorowań. Czy uważają Państwo ten scenariusz za możliwy? 

Bierzemy pod uwagę taki scenariusz, choć nie rozumiemy sensu zamykania centrów. Powtarzam: pod względem bezpieczeństwa sanitarnego galerie handlowe są prymusem. Nie widzimy różnicy między dyskontem i galerią, a jeśli już, to na korzyść centrów. Większe powierzchnie, jakimi dysponują te obiekty nie sprzyjają specjalnie namnażaniu się wirusa wśród ich użytkowników. Widocznie eksperci rządowi uważają inaczej.

Tagi: CH Forum CH Forum Gliwice Patrycja Duczmal
Oceń artykuł:

Źródło: CH Forum

zobacz więcej informacji o: Forum Gliwice

Zobacz także

Mądry kompromis

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.