Spojrzenie na Facility Management galerii handlowych z innej perspektywy

2021-09-30 | 09:00

Zarządzanie techniczne i serwisowe obiektami handlowymi stało się na przestrzeni ostatnich 10 lat integralną częścią ekosystemu galerii i pasaży. Wraz z wejściem do gry profesjonalnych menedżerów technicznych, sektor nieruchomości handlowych odnotował zmianę w liczbie różnorodnych usług które są świadczone klientom. Duża konkurencja w branży jak i ciągłe zmiany i niespodziewane wyzwania (czyt. Pandemia) zmusiły centra handlowe aby na nowo odkrywać metody pozyskiwania klientów a także utrzymywania na stałym poziomie ruchu zakupowego - podkreśla w rozmowie z redakcją Magazynu Galerie Handlowe Milena Zakrzewska, Business Development Manager Innovative Facility Management.

Pierwotnie, techniczne zarządzanie nieruchomościami handlowymi, uznawane było za potrzebne ale z niewielkim priorytetem na liście zadań zarządców. Kilka lat wystarczyło aby rynek przekonał się, że to właśnie dzięki wsparciu dedykowanego zespołu technicznego, sprzątającego lub ochrony galerie zyskują w oczach klienta już w pierwszym kontakcie. Usługi zarządzania obiektami są pierwszym elementem jakiego doświadcza klient po zaparkowaniu przed obiektem, ponieważ są pierwszym punktem kontaktu dla każdego odwiedzającego centrum handlowe. Działający szlaban, drzwi automatyczne, ruchome schody, oświetlenie, windy to miejsca z którymi klient spotyka się na start. 

Pasaż i jego stan również są miejscem gdzie klienci przebywają większość czasu. Tu również oświetlenie, odpowiednia temperatura, stan podłogi, toalet i stref do odpoczynku mają kluczowe znaczenie dla późniejszych decyzji zakupowych jak i chęci powrotu do galerii.

Co więcej większość napraw i niedogodności, które już wystąpią, załatwianych jest natychmiast w taki sposób, aby nie zaburzać działania obiektu, w prawie niewidoczny dla klienta sposób.

Techniczna strona zarządzania nieruchomościami ma również ważne znaczenie dla zarządcy i właściciela obiektu handlowego. To dzięki zaufanym ludziom na obiekcie, manager może spać spokojnie. Nie tylko może być pewien, że usterki zostaną sprawnie naprawione ale także mieć pełen nadzór nad kosztami, widzieć w aplikacji mobilnej wszelkie podjęte działania jak i planować optymalizacje. Być może niektórym taka wizja może wydać się idealistyczna, ale prawdą jest że firmy w branży facility management dysponują pełną dokumentacją techniczną, na bazie której można dokonać planów optymalizacji i zarządzać działaniami prewencyjnymi. 

Po głębszej analizie może się okazać że schody ruchome wyposażone w czujki ruchu nie muszą zużywać tak dużo energii w skali roku, wymioana oświetlenia w częściach wspólnych przynosi znaczną poprawę nie tylko w kwestii zużycia ale też dobrostanu klientów. Kolejne optymalizacje, jakie często proponujemy naszym klientom, związane są z ekologią. Coraz częściej spotykamy się w naszej pracy ze zmianami nie tylko lokalnymi ale też globalnymi na jakie musimy zdecydowanie i sprawnie odpowiadać jako firmy techniczne. Tak jest między innymi z rosnącymi wymaganiami ekologicznymi i zrównoważonego rozwoju. Optymalizacja w zakresie zużycia wody szarej, instalacje fotowoltaiczne, ładowarki do aut elektrycznych i wiele innych udogodnień to dziś standard, któremu już nikt się nie dziwi. Co więcej firmy z branży FM muszą być przygotowane na wsparcie klientów w tych zakresach.

Trend wzrostu wartości technicznego zarządzania nieruchomościami handlowymi możemy nazwać FM-em 4.0 albo po prostu dopasowaniem branży FM do rosnącej świadomości klientów. Jedno jest pewne, bez stałego rozwoju, proaktywnej postawy i pracy z danymi na obiektach, żaden obiekt komercyjny nie będzie mógł patrzyć w przyszłość w różowych okularach.


Milena Zakrzewska
Business Development Manager
Innovative Facility Management

Milena Zakrzewska jest psychologiem biznesu, z doświadczeniem w pracy w środowisku międzynarodowym w branży technicznego zarządzania obiektami. Posiada kompetencje z zakresu badania rynku, marketingu i budowania trwałych relacji biznesowych. W Innovative Facility Management realizuje zadania związane z bieżącą pracą zespołu handlowego i marketingowego, a także wspiera działania rozwoju rynków podległych.

Tagi: Milena Zakrzewska Innovative Facility Management
Oceń artykuł:

Źródło: Innovative Facility Management

Zobacz także

Spojrzenie na Facility Management galerii handlowych z innej perspektywy

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.