Nowoczesne zarządzanie nieruchomością handlową nie jest łatwym zadaniem. Szczególnie uwzględniając powolne nasycanie się polskiego rynku. Manager zarządzający obiektami handlowymi i sieciami sklepów detalicznych musi znaleźć złoty środek do pogodzenia wszystkich potrzeb i oczekiwań właścicieli, inwestorów, najemców oraz Klientów. Dlatego tak ważne jest, by była to osoba otwarta na nieustanne poszukiwanie inspiracji i testowanie nowych rozwiązań, uwzględniając jednocześnie możliwy margines błędu - zauważa Marcin Pabijanek, założyciel i CEO platformy social.estate.
Wyzwaniem dla managera jest odpowiednie przygotowanie zespołu oraz jego kompetencji. Zarządzanie nieruchomościami handlowymi wymaga połączenia bardzo wielu aspektów wiedzy: od ekonomicznej, prawnej i praktycznej, czyli doświadczenia w działaniu, po wiedzę marketingową. To dobrze wyszkolony, doświadczony i zmotywowany zespół gwarantuje świadczenie usług wysokiej jakości.
W tym kontekście warto pamiętać, że przedstawiciele pokolenia Y, które do 2025 r. będzie stanowiło 75 proc. pracowników, oczekują przywództwa skoncentrowanego na ludziach. Potrzebują lidera, który znajdzie dla nich czas, będzie zainteresowany ich rozwojem, będzie angażował ich w działania, udzielał bieżącej informacji zwrotnej, dbał o relacje, dzielił się wiedzą i doświadczeniem. Manager musi więc nie tylko wyznaczać cele i zadania z zachowaniem równowagi między kompetencjami a dawaniem przestrzeni, ale także udzielać konstruktywnej negatywnej informacji zwrotnej oraz radzić sobie z niecierpliwością i brakiem odpowiedzialności. Pamiętajmy: to umiejętność tworzenia i utrzymania zespołu pomaga osiągnąć sukces.
Na koniec kompetencja, bez której nie sposób wyobrazić dziś sobie handlu wielkoformatowego, czyli wiedza na temat systemów informatycznych i teleinformatycznych niezbędnych do zarządzania nieruchomościami handlowymi. Dostępne na rynku systemy oprogramowania pozwalają bowiem na optymalizację i automatyzację wykonywanych działań. Umożliwiają wyjście naprzeciw oczekiwaniom współczesnego i przyszłego Klienta oraz optymalne dopasowanie produktów do jego konkretnych potrzeb, co jest kluczowe dla dalszego istnienia w mocno konkurencyjnej branży nieruchomości handlowych.
Manager zarządzający obiektami handlowymi i sieciami sklepów detalicznych powinien potrafić ocenić, rozważyć wpływ otoczenia na system komunikacyjny i jego użytkowników. Przeciwdziałać wydłużaniu się kanałów komunikacji, czyli obniżyć liczbę ogniw pośrednich między nadawcą a odbiorcą informacji, oraz nadwyżkom w systemach komunikacyjnych, czyli posiadaniu zbędnych kanałów, urządzeń lub treści komunikacji. Być w stanie z pomocą specjalistów rozwinąć systemy komunikacyjne przyjazne użytkownikom oraz techniki zbierania informacji i ich selekcji, a także wykorzystać do maksimum nieformalne kanały informacyjne.