W związku z wysoką inflacją należy spodziewać się dalszych wzrostów cen

2022-08-18 | 09:00

Przez pandemię konsumenci docenili małe sklepy spożywcze. Dotychczas nie mieli często silnej świadomości, jak dużo one oferują. Polacy zauważyli, jak strategiczne są niewielkie osiedlowe sklepy oraz jak są potrzebne - zauważa Maciej Ptaszyński, Wiceprezes Polskiej Izby Handlu.


Zmieniły się zwyczaje zakupowe. Klienci widzą też, że nie wszystko da się załatwić w dużych placówkach, w małych jest też szerszy asortyment. W dyskoncie można znaleźć ok 3 tys. pozycji, a w małym sklepie 5-6 tys., a czasami nawet 9 czy 10 tys. plus lokalne marki, których w dyskontach  nie znajdziemy.

W związku z wysoką inflacją należy spodziewać się dalszych wzrostów cen, w tym również cen żywności. Inflacja nie jest zjawiskiem, które zakończy się w ciągu kilku miesięcy, zwłaszcza tak wysoka i dynamiczna jak w Polsce. Warto też podkreślić, iż jeszcze nie odczuwamy wpływu wzrostu cen spowodowanego przez wojnę w Ukrainie – ten dopiero przed nami. Oczywiście powoduje to, że Polacy mogą kupić mniej i są bardziej oszczędni podczas zakupów.

Zwróćmy jednak uwagę, że wraz z napływem ok. 3 milionów uchodźców (a ta liczba ciągle rośnie) mamy o tylu więcej konsumentów, co będzie miało wpływ na koniunkturę. Jednak nie ma powodów do obaw dotyczących pustek na półkach, polski rynek produkuje więcej dóbr, niż jest w stanie wchłonąć.   

Obecnie w związku z agresją Rosji na Ukrainę mamy okazję obserwować zjawiska bojkotu konsumenckiego. Znamy już przypadki, kiedy to klienci swoimi decyzjami, zakupowymi wyrażali sprzeciw lub aprobatę wobec opinii światopoglądowych, czy politycznych poszczególnych firm. Dzisiaj mamy do czynienia z niesprawiedliwą i okrutną wojną, więc ten sprzeciw jest bardziej powszechny i zdecydowany. Wyraźnie widać tę siłę klientów w przypadku karygodnej napaści Rosji na Ukrainę, która jest potępiana również poprzez decyzje zakupowe. Niektóre firmy wycofały się z Rosji lub zdjęły z półek produkty pochodzące z tego kraju od razu, niektóre dopiero po presji społecznej – która, jak widać działa. Sankcje na kraj agresora są nakładane przez rządy krajów, ale też przez zwykłych ludzi, którzy bojkotują poszczególne produkty lub sklepy. Dziś, głównie dzięki mediom społecznościowym, klienci mogą bardzo bezpośrednio komunikować się z korporacjami.

 

Tagi: Maciej Ptaszyński Polska Izba Handlu
Oceń artykuł:

Fot: Polska Izba Handlu Źródło: Polska Izba Handlu

W związku z wysoką inflacją należy spodziewać się dalszych wzrostów cen

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.