Big data to przyszłość galerii handlowych

2017-07-28 | 12:00

Jak przyciągnąć klientów do sklepu za kilka lat, gdy kupowanie w sieci będzie prostsze, niż udanie się do supermarketu? Rozwiązania już dziś testuje sieć galerii handlowych Westfield w Londynie.

Centra handlowe na całym świecie zaczynają mieć problemy z nakłonieniem klientów do kupna. Szybka dostawa i powszechne łącze internetowe sprawiają, że niekiedy krócej trwa dostarczenie towaru z internetowego sklepu, niż wielogodzinna wyprawa do marketu. Tego problemu na razie nie ma sieć Wesfield. Dwa kompleksy przy Shepards Bush i Stratford w Londynie rocznie przyciągają ok. 75 mln gości. Mimo to właściciele i zarządcy sklepów już zastanawiają się, jak nie stracić przychodów w przyszłości.

Musimy wraz ze sprzedawcami stworzyć nowe doświadczenie w galerii handlowej. Jeśli handel przeniesie się do sieci, to staniemy się zbędni i nikt nie będzie do nas przychodził. Staramy się więc jak najbardziej wzbogacić fizyczne doświadczenie zakupów

- tłumaczy jeden z dyrektorów Westfield, Matt Sharp na łamach magazynu Silicon.

Jego zdaniem kluczem do poprawy jakości takich doświadczeń są dane. Dzięki zbieraniu tych dotyczących poszczególnych klientów i ich grup, sklepy mogą personalizować doświadczenie zakupowe. Każdy kupujący po analizie jego zachowań w centrum handlowym może być przyporządkowany do konkretnej grupy, do której marketingowcy przygotują spersonalizowaną ofertę. Klientów można grupować po analizie ich wieku, czasu spędzonego w sklepie czy liczbie poprzednich wizyt. Dopasowanie oferty do jego potrzeb ma sprawić, że będzie częściej odwiedzał miejsce, spędzał w nim więcej czasu i wydawał więcej.

Przykładowo, osoba która wbiega do sklepu i z półki szybko zgarnia podpałkę do grilla i namiot, może dostać od razu na smarfon kupony zniżkowe na przyprawę do grilla czy wielopak napojów. Przydatne wskazówki mogą się też pojawiać na ekranach, które właśnie mija, a przy kolejnej wizycie może dostać do zakupów powyżej określonej sumy krem na poparzenia słoneczne i ukąszenia komarów.

W ten sposób można też próbować projektować zwyczaje zakupowe klientów. Matt Sharp podał przykład osoby, która zwykle wydaje 90% pieniędzy przeznaczonych na zakupy w pierwszym odwiedzanym sklepie, a potem długo krąży po centrum handlowym z 10% funduszy na zbyciu. Sklep, który wie, że klient nie ma już zbyt wiele gotówki, a przed nim dużo chodzenia, może skusić go ofertą taniego obiadu czy kawy z darmowym ciastkiem. Zdaniem handlowców nie można mówić przy tym o naruszeniu prywatności, bo większość z nas i tak od lat korzysta na co dzień z wyszukiwarek, które zbierają o nas dane, analizują historię i na tej podstawie starają się podsunąć towary.

Tagi:
Oceń artykuł:

Fot: Pixabay.com Źródło: Sonia Grodek

Big data to przyszłość galerii handlowych

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.