Sfinks ze wzrostem przychodów i EBITDA 21,21 mln zł w 2023 r.

2024-04-29 | 10:33

Przychody gastronomiczne restauracji pod szyldami SPHINX, Chłopskie Jadło, Lepione Pieczone by Chłopskie Jadło oraz The Burgers w 2023 r. wyniosły 190,09 mln zł, co oznacza wzrost o blisko 14% r/r. Grupa Sfinks Polska zwiększyła także skonsolidowane przychody ze sprzedaży, które wyniosły 100,09 mln zł na koniec 2023 r. wobec 96,91 mln zł rok wcześniej. Jednocześnie o 13% wzrósł skonsolidowany zysk brutto na sprzedaży, który na koniec 2023 r. osiągnął 28,82 mln zł. Grupa zakończyła ubiegły rok wynikiem netto -0,34 mln zł oraz EBITDA w wysokości 21,21 mln zł. W 2024 r. gastronomiczna spółka planuje dynamiczny rozwój sieci i dalszą poprawę ich rentowności zgodnie ze strategią na lata 2024-29.

- Za nami bardzo pracowite 12 miesięcy, które zamykamy rosnącą sprzedażą w restauracjach, mimo cały czas mniejszej sieci niż przed rokiem. Co ważne większe obroty restauracji idą w parze ze wzrostem rentowności sprzedaży, której wskaźnik wzrósł z 26,4% w 2022 r. do 28,8% w 2023 r. Wzrosty w tych obszarach odnotowywaliśmy z kwartału na kwartał, co bardzo nas cieszy, bo powtarzalność jest dobrym prognostykiem. Co ważne, osiągnęliśmy też solidny EBIT w wysokości 9,33 mln zł oraz EBITDA o wartości 21,21 mln zł. Należy jednak pamiętać, że te dwie kategorie oraz wynik netto są nieporównywalne wobec danych ubiegłorocznych ze względu na odnotowany wówczas dodatni wpływ uprawomocnienia się układu z wierzycielami w kwocie ok. 26 mln zł. Z pewnością jednak w 2023 r. umocniliśmy nasz biznes pod kątem jego zdolności do rozwoju i skuteczniejszego zabiegania o gości. Chciałbym podkreślić, że stoją za tym przede wszystkim ludzie w spółce i restauracjach. Sfinks ma na koncie wiele trudnych momentów, ale kolejny rok pokazał, że ma też oddany, kompetentny i sprawny zespół. Chciałbym tym wszystkim osobom podziękować za ich zaangażowanie i pracęmówi Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska. 

Za wzrost przychodów i rentowności sprzedaży w Sfinks Polska odpowiada w największym stopniu SPHINX. W 2023 r. przychody gastronomiczne wypracowane przez tę sieć zwiększyły się o ponad 15% r/r. Również pod tym szyldem otwiera się najwięcej nowych restauracji. Na sześć otwarć w 2023 r. pięć dotyczyło marki SPHINX, w tym jeden w ramach zupełnie nowego konceptu SPHINX Hotel. W 2024 r. sieć Sfinks Polska powiększyła się o trzy kolejne lokalizacje – nowe restauracje SPHINX powstały w Gliwicach i w Toruniu, a w Gdańsku ruszył nowy The Burgers. Spółka zakłada, że jeśli nie pojawią się nieoczekiwane zmiany w otoczeniu, to łączna liczba otwarć w 2024 r. może sięgnąć nawet 20-30. Już dziś wiadomo, że nowe lokale pod markami Sfinks Polska pojawią się w Poznaniu, Jarocinie, Opolu, Rzeszowie, Lesznie, Łebie, Kędzierzynie Koźlu, Tczewie oraz w miejscowościach podwarszawskich i podpoznańskich. Wszystkie nowe restauracje będą prowadzone przez franczyzobiorców. Oprócz tego Sfinks stopniowo przekształca na franczyzę własne lokale, czego efektem jest m.in. nieco mniejszy wzrost przychodów skonsolidowanych (wyłączenie z konsolidacji lokali franczyzowych) wobec przychodów gastronomicznych (te obejmują wszystkie lokale pod markami Sfinksa poza Piwiarnią). 

- Naszym docelowym modelem jest franczyza. Na koniec minionego roku 77,6% restauracji w sieci Sfinksa działało na tych zasadach, podczas gdy rok wcześniej ten udział wynosił 70,9%. Mamy też bardzo dużo nowych zapytań o przystąpienie do naszej sieci. Część tych osób to restauratorzy, którzy dotąd prowadzili własną restaurację, ale postanowili przyłączyć się do nas. O takie właśnie lokale w Poznaniu czy Opolu powiększyła się też nasza sieć pod koniec zeszłego roku. Co dla nas bardzo satysfakcjonujące, także w wymiarze symbolicznym, to powrót do dawnych topowych lokalizacji, które opuściliśmy po pandemii. W ten sposób znów możemy zapraszać gości do restauracji SPHINX staromiejskich rynkach we Wrocławiu czy Toruniu komentuje Sylwester Cacek.

Rozwój sieci restauracji jest jednym z założeń strategii na lata 2024-29, którą Sfinks ogłosił jesienią 2023 r. Grupa chce mieć dwa razy więcej lokali przy jednoczesnym utrzymaniu sprzedaży znacznie powyżej inflacji w porównywalnej sieci. Te cele Sfinks będzie realizował w ramach dotychczasowych konceptów oraz nowych, otwieranych na bazie marki parasolowej SPHINX. Strategia zakłada także rozwój w segmencie dań gotowych – obecnie oferta w tym zakresie liczy ponad 35 dań. Ważnym elementem strategii jest też rozwój programu lojalnościowego i aplikacji mobilnej Aperitif, która jest najważniejszym narzędziem marketingowym grupy. 

- Stale rosnąca liczba osób korzystających z programu Aperitif także świadczy o zainteresowaniu ofertą naszych restauracji. Co prawda jesteśmy dopiero w połowie drogi do osiągnięcia celu strategicznego, jakim jest pozyskanie 1,5 mln uczestników, ale jestem przekonany, że go zrealizujemy. Dziękuję wszystkim naszym gościom, w tym ok. 2800 naszych akcjonariuszom, za systematyczny wzrost odwiedzania naszych restauracji i dzielenie się z nami spostrzeżeniami. Dzięki temu możemy być coraz lepsi – mówi Sylwester Cacek. - Wszystkie działania wskazane w naszej nowej strategii mają zmierzać do dalszej poprawy rentowności i zakończenia restrukturyzacji przy jednoczesnej spłacie zobowiązań. Finalnie naszym celem jest poprawa struktury bilansu oraz, w efekcie, wzrost wartości spółki dla akcjonariuszydodaje prezes Sfinksa.

Tagi: Sfinks Polska Sphinx Sylwester Cacek
Oceń artykuł:

Źródło: Sfinks

Sfinks ze wzrostem przychodów i EBITDA 21,21 mln zł w 2023 r.

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.