Stary Browar od 20 lat wyznacza trendy w obszarze event marketingu i kreowania doświadczeń zakupowych

2023-06-22 | 08:00

Handel to jedna z najważniejszych gałęzi gospodarki, a centra handlowe i sklepy detaliczne stanowią jej nieodłączny element. Aby osiągać jak najlepsze wyniki, takie miejsca muszą być odpowiednio zarządzane, a ich marketing powinien być skuteczny i dostosowany do aktualnych trendów rynkowych oraz potrzeb klientów. Joanna Tupalska – Dyrektor Marketingu CH Stary Browar w Poznaniu m.in. opowiada o strategii działań komunikacyjnych poznańskiego giganta.


Jakie są obecnie najważniejsze narzędzia marketingowe stosowane przez centra handlowe i w sklepy detaliczne i jakie są najefektywniejsze sposoby ich wykorzystania?

Centra handlowe adresują swoją ofertę do bardzo zróżnicowanej grupy docelowej. Ta różnorodność musi przekładać się na wybór kanałów komunikacji i media plan. W naszych działaniach korzystamy z narzędzi digitalowych, mediów społecznościowych, ale także tradycyjnych reklam, promocji w prasie. Tworzymy i rozwijamy własne narzędzia i kanały, jak lifestylowy BrowarMAG w wersji online i drukowanej, aplikacja mobilna zintegrowana z programem lojalnościowym czy nasz autorski program Karta Sąsiada ze zniżkami do restauracji, kawiarni i punktów usługowych dla pracowników okolicznych biurowców. Szybko adaptujemy nowe technologie – tak było m.in. w przypadku TikToka, na którym jako jedne z pierwszych polskich centrów handlowych rozpoczęliśmy regularną komunikację. W przypadku tradycyjnej reklamy, dobieramy partnerów reklamowych tak, aby dotrzeć zarówno do mieszkańców Poznania, jak i osób z aglomeracji i regionu – współpracujemy z najważniejszymi portalami newsowymi w mieście, ale także lokalnymi serwisami informacyjnymi z okolicznych gmin i powiatów. Niemniej istotne od trafnego doboru kanałów komunikacji, jest produkcja atrakcyjnych treści reklamowych i promocyjnych. Jakość layoutów reklamowych, advertoriali i contentu w social media wyróżnia nas na tle konkurencji. Większość naszych konkurentów na potrzeby kampanii wykorzystuje grafiki ze zdjęciami stockowymi. My produkujemy kilkadziesiąt sesji foto-wideo rocznie. Nasze reklamy na billboardach powstają na bazie edytoriali, stworzonych we współpracy z influencerami. Od kilku lat sukcesywnie zwiększamy liczbę produkowanych materiałów wideo, które zdominowało nie tylko TikTok, ale także Instagram. To format, który w jeszcze ciekawszy sposób pozwala nam prezentować ofertę naszych marek i uroki Starego Browaru. Stary Browar od 20 lat wyznacza trendy w obszarze event marketingu i kreowania doświadczeń zakupowych. W obu tych dziedzinach słowem-kluczem jest dla nas „unikalność”. Wystawy w Galerii na Dziedzińcu i Słodowni, sezonowe scenografie, wydarzenia w Parku – projekty z obszaru customer experience pracują na zasięgi publikowanych przez klientów relacji z naszych eventów, zdjęć zajęcy, świątecznych aranżacji czy ekspozycji w Galerii – to żywa, angażująca reklama, której ekwiwalent, choć niepoliczalny, ma wielką wartość biznesową.

Na jakie aspekty i trendy rynkowe warto dziś zwrócić uwagę podczas planowania działań marketingowych?

Budując plan marketingowy nawiązujemy do aktualnych nastrojów i potrzeb naszych klientów. W analizach przedstawianych w branżowych raportach i prognozach, obok deklaracji konsumentów o potrzebie rozważnego zarządzania osobistymi wydatkami, wyraźnie rysują się potrzeby, będące następstwem dwóch lat pandemicznych ograniczeń. Zakup nowej sukienki, sneakersów czy biżuterii, ulubiona kawa na początek dnia, wyjście do restauracji i kina definiowane są jako nagrody (z angielskiego „treats” – przyjemności) czy prezenty dla siebie, służące poczuciu dobrostanu. Wróciły wielkie wyjścia, wesela, sylwestrowe bale; odradza się rynek odzieży wieczorowej i „partywear” – portal Business of Fashion prognozuje dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w tym sektorze. Kolejny rocznik Gen Z wchodzi na rynek pracy – grupa wymagających klientów, do których adresujemy wiele z naszych projektów, rośnie w zakupową siłę. Konsumenci szukają motywacji do wyjścia z domu, nowych hobby, pasji, smaków. „Wspomnienia i doświadczenia to najbardziej luksusowy towar” – tak napisała w jednym ze swoich opracowań trend-researcherka Barbara Kruk (znana na Instagramie jako @ciaobasia). Ciekawe wydarzenia czy efektowne sezonowe dekoracje to nie tylko sposób na przyciągnięcie większej liczby osób na zakupy. Radość z książki upolowanej na Wielkiej Wymianie Książek, wyczekiwanie na nowy kolor wielkanocnych zajęcy, wzruszenie na koncercie w parku, zachwyt na wystawie w Galerii na Dziedzińcu, zabawa na modowym pikniku, radość towarzysząca przygotowaniom do Gwiazdki – to emocje, które budują autentyczne relacje między naszymi klientami a Starym Browarem jako marką i miejscem. Raport Connecting the Dots agencji GWI jako jedną z najważniejszych motywacji użytkowników do eksplorowania treści publikowanych w social mediach i internecie wskazuje poszukiwanie inspiracji (skok +6 pozycji vs. 2018 r.). Te dane motywują nas do dalszego rozwoju działań content marketingowych: zwiększania liczby produkowanych materiałów i podnoszenia ich atrakcyjności i jakości. Do zakupów i odkrywania oferty browarowych marek inspirujemy klientów wspólnie z rosnącym gronem influencerów. Udało nam się wyprzedzić ważne trendy w obszarze influencer marketingu. Dziś mówi się o zmianach roli influencera – nie jest wyłącznie „żywą” reklamą, ale przede wszystkim twórcą kreatywnego wideo czy zdjęć promujących miejsce, produkt, usługę. Drugi ważny kierunek to rozwój długoterminowych partnerstw z influencerami, kreowanie „ambasadorów” marki. Te modele współprac realizujemy w Starym Browarze od lat.

Które akcje promocyjne przyciągają najefektywniej konsumentów do obiektów handlowych i sklepów detalicznych?

Kalendarz naszych projektów organizujemy wokół tematów i akcji, które w danym okresie najbardziej interesują klientów i pozwalają wykorzystać wyróżniki naszej oferty. Rocznie realizujemy od 9 do 10 masowych wielokanałowych kampanii reklamowych i kilkanaście mniejszych, digitalowych, aby informacje o naszych aktywacjach dotarły do różnorodnych grup odbiorców. W styczniu i czerwcu koncentrujemy się na promocji sezonowych wyprzedaży. We współpracy z influencerami przygotowujemy przeglądy promocyjnego asortymentu, przypominamy o unikalnych markach, które jedyne poznańskie sklepy mają właśnie u nas. Modzie dedykowane są kampanie na otwarcie sezonów jesień-zima oraz wiosna-lato. Przygotowujemy wtedy autorskie edytoriale prezentujące nowe kolekcje naszych marek, wydajemy drukowany BrowarMAG. Nasza oferta fashion jest jedną z najbardziej różnorodnych w regionie, dlatego te „modowe okazje” są tak istotnym kontekstem dla naszych działań marketingowych. Jedną z naszych „specjalności” są scenografie i akcje realizowane w okresach przedświątecznych. W weekendy poprzedzające Wielkanoc w Starym Browarze można natknąć się na ogromne kolejki osób oczekujących, aby kupić kolekcjonerskie figurki browarowych zajęcy – to tradycja, którą stworzyliśmy i kultywujemy już od 15 lat. Co roku przygotowujemy nową limitowaną edycję figurek. Zające najpierw pojawiają się jako okolicznościowa dekoracja przestrzeni wspólnych; później trafiają do nowych właścicieli. Od kilku lat realizujemy jeszcze jedną odsłonę tej akcji, generującą sprzedaż w sklepach naszych najemców. Przez kilka tygodni klienci mają możliwość wymiany paragonów z naszych sklepów i punktów na darmową figurkę zająca. W tym roku podczas trzech tygodni trwania promocji, w naszej aplikacji mobilnej zarejestrowana rachunki o łącznej wartości ponad 1,4 mln złotych. W okresie przed Gwiazdką do naszego centrum klientów przyciągają wyjątkowe zimowe dekoracje. Co roku przygotowujemy nową scenografię we współpracy z lokalnymi designerami i artystami. To z jednej strony „wartość dodana”, piękne tło dla zakupów i przedświątecznych przygotowań, ale dla wielu poznaniaków i mieszkańców regionu obejrzenie naszych ozdób to najważniejsza motywacja do wizyty w Starym Browarze. Co więcej, to projekt „samoreklamujący się”, dzięki licznym zdjęciom i filmom z browarowymi dekoracjami publikowanymi na Instagramie i Facebooku przez klientów i lokalne media. W tygodniach przez Bożym Narodzeniem nasi klienci mogą też korzystać z usługi bezpłatnego pakowania gwiazdkowych prezentów w piękne papiery. To bardzo doceniana atrakcja, mająca realny wpływ na wybór zakupów u nas w tak istotnym dla retailu czasie. Wiosną i latem reklamujemy możliwość korzystania z malowniczych restauracyjnych i kawiarnianych ogródków. Unikalną częścią oferty i przestrzeni Starego Browaru jest 4-hektarowy Park. Od maja do października park jest miejscem organizacji ciekawych wydarzeń: zajęć sportowych, koncertów, spektakli, warsztatów dla dzieci, a także wypoczynku i rekreacji. Bezpłatnie udostępniamy klientom leżaki, a do dyspozycji maluchów jest zadbany, kolorowy plac zabaw – uważany za jeden z najlepszych w Poznaniu. Popularnym miejscem odpoczynku jest działający od 2020 roku zielony miejski plac z fontanną. W sierpniu do zakupów w naszym centrum motywuje możliwość wymiany paragonów na zaproszenia na plenerowy piknik z modowym tematem – to kolejna z naszych autorskich akcji, z metką „tylko w starym Browarze”. Oczywiście to przykładowy „kalendarz” marketingowy, który w każdym roku uzupełniamy nowymi formatami i projektami.

Czy proces komunikacji centrum handlowego i sklepów detalicznych jest dziś bardziej skuteczny online, czy też z wykorzystaniem tradycyjnych kanałów reklamowych?

W przypadku marketingu centrów handlowych, adresowanego do bardzo szerokiej i zróżnicowanej grupy odbiorców, niezbędne jest efektywne połączenie komunikacji online, tradycyjnej reklamy, content i influencer marketingu, z działaniami realizowanymi w fizycznej przestrzeni galerii. Nasi klienci coraz częściej zaczynają zakupy jeszcze przed dotarciem do sklepu, zapoznając się z ofertą marek w smartfonie lub komputerze, dlatego tak istotne dla nas jest „łapanie” ich uwagi w kanałach digitalowych, atrakcyjne pokazywanie naszego centrum i produktów naszych najemców na zdjęciach i wideo, inspirowanie do zakupów, poszukiwania prezentów, sprawiania sobie przyjemności wyjściem do kina, na kolację. Najbardziej aktywna online grupa wiekowa, Generacja Z, w internecie szuka inspiracji i rozrywki, ale w digitalu gotowa jest także nawiązywać relacje z ulubionymi markami. Dlatego kontynuujemy intesywną pracę nad rozwojem komunikacji na TikToku. Treści dedykowane tej grupie wiekowej skupią się wokół najnowszych trendów, oferty marek sieciowych, uwielbianych przez Gen Z marek sportowych i możliwościach spędzania w Browarze czasu „offline” w grupie najbliższych przyjaciół. Ta zasada sprawdza się też w przypadku innych grup klientów: poprzez komunikaty publikowane „online” zapraszamy do odwiedzenia fizycznego miejsca, stacjonarnych zakupów, korzystania z naszych projektów „w realu”. Podsumowując: nie ma już sztywnego podziału na online i offline w marketingu. Nawet będąc na zakupach w fizycznym sklepie, sprawdzamy na Instagramie, jaki model butów poleca ulubiona influencerka, porównujemy ceny albo chwalimy się zdjęciem dania ze szparagami, które zamówiliśmy na lunch. W świecie użytkowników świat digitalowy przenika się z realnym – ten mechanizm przekładamy na omnichannelowe działania komunikacyjne Starego Browaru. Wszystko po to, żeby być jak najbliżej naszych klientów i ich potrzeb.

Dziękujemy za Pani opinię.
Dziękuję.

Tagi: Marketing Stary Browar
Oceń artykuł:

Fot: K. Jankowiak, J. Krzyżanowski, K. Daszkowski Źródło: Stary Browar

Stary Browar od 20 lat wyznacza trendy w obszarze event marketingu i kreowania doświadczeń zakupowych

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.