Pierwszy Apple Store w Europie został otwarty w 2004 roku w Londynie. Według szacunków, jest to najbardziej dochodowy sklep w tym mieście. Roczny dochód ze sprzedaży w salonie przy Regent Street wynosi £60 mln rocznie, co w przeliczeniu na 1 m kw jego wielkości daje £2,000 tys. Na razie amerykański gigant nie planuje otwarcia Apple Store w Polsce, nie oznacza to jednak, że jest on niedostępny w naszym kraju. O rozwoju na polskim rynku, początkach działalności i zainteresowaniu ze strony klientów rozmawiamy z Tomaszem Basińskim, wiceprezesem zarządu Eurotel, spółki posiadającej sieć iDream, najbardziej zbliżonych do Apple Store punktów sprzedaży marki Apple w Polsce.
Co oznacza nazwa Apple Premium Reseller?
APR (Apple Premium Reseller) to odpowiednik Apple Store, ale prowadzony przez firmy trzecie, takie jak nasza. My działamy pod marką iDream i mamy na dzień dzisiejszy już 7 tej klasy salonów, a kolejne planujemy otwierać w najbliższym czasie. Salony klasy APR, to najwyższy poziom obsługi klienta, powierzchnia niezbędna do prezentacji pełnej oferty Apple oraz dostęp do nowości sprzętowych w pierwszej kolejności. Niektóre salony świadczą też usługi serwisowe oraz zajmują się prezentacjami sprzętu i szkoleniami dla klientów.
Jaki jest profil klienta salonu iDream?
Naszymi klientami są ci, którzy już wiedzą o korzyściach użytkowania Apple, ale i wszyscy inni, którzy chcą spróbować jednego z produktów, aby potem rozbudowywać swoje środowisko pracy w oparciu o sprzęt tego producenta. Nawet jeśli nie użytkowało się tego systemu, to ze względu na jego prostotę, można szybko nabyć w tym biegłości.
Dlaczego firma Eurotel zdecydowała się na sprzedaż sprzętu elektronicznego? Do tej pory grupa ta miała inny profil działalności.
Decyzja o nawiązaniu bezpośredniej współpracy z Apple była kolejnym działaniem w celu dywersyfikacji źródeł przychodów Grupy Eurotel.
Czy mieliście Państwo doświadczenie z produktami firmy Apple przed wdrożeniem projektu sieci iDream?
Nasze doświadczenie z produktami Apple było znacznie dłuższe, gdyż sprzedawaliśmy je w ramach współpracy z operatorami telekomunikacyjnymi oferując iPhony czy iPady wraz z aktywacjami - przypomnijmy bowiem przy okazji, że trzonem działalności grupy jest obsługa sieci sprzedaży T-Mobile. Rozszerzenie profilu działalności Eurotel o współpracę z Apple było możliwe właśnie dzięki doświadczeniu i potencjałowi spółki w zakresie obsługi salonów sprzedaży, nabytym przez lata współpracy z operatorami telekomunikacyjnymi Play i T-Mobile. Przy czym uruchomienie iDream oznaczało dla nas wejście w nową branżę jaką jest sprzęt komputerowy i elektronika użytkowa oraz kolejne możliwości rozwinięcia współpracy, jak serwis, czy działalność edukacyjna.
Organizujecie Państwo warsztaty z zakresu obsługi urządzeń Apple. Jak wyglądają takie szkolenia?
Warsztaty są organizowane u nas w salonach, ale świadczymy też usługi szkoleń w miejscu wskazanym przez klienta. Program szkoleń ustalamy sami i anonsujemy go na naszych stronach internetowych, Facebooku etc. Podczas takich szkoleń można poznać zasady działania sprzętu, możliwości jego pełniejszego wykorzystania, czy rozmaite ciekawe zastosowania. Takie prezentacje odbywają się w luźnej atmosferze i przy praktycznej możliwości wypróbowania poznanych funkcjonalności. Często mamy też w standardzie kawę, czy drobny poczęstunek, zwłaszcza w naszej kawiarni Apple w Bydgoszczy, która połączona jest z naszym serwisem sprzętu. Jeśli natomiast klient ma swoje preferencje odnośnie szkoleń, to jesteśmy w stanie się do nich również dostosować.
Jakie kryteria decydowały o lokalizacji salonów iDream? Częstochowa, Białystok czy Olsztyn, to rozwijające się polskie miasta. Jednak mieszkańców, którym powodzi się na tyle dobrze, aby móc pozwolić sobie na zakup sprzętu Apple wartego nawet tyle co samochód, więcej można znaleźć w Warszawie, Poznaniu czy Wrocławiu. Tam sieci iDream nie ma.
No cóż, nie zawsze można być tam, gdzie by się chciało. Proszę pamiętać, że weszliśmy na prawie zagospodarowany rynek i de facto wyłącznie dzięki naszym zdolnościom organizacyjnym i doświadczeniu, udało nam się stworzyć znaczącą sieć i zostać znaczącym partnerem na polskim rynku Apple w ciągu zaledwie niecałego roku. Uważamy to za duży sukces.
Który z salonów jest najbardziej odwiedzanym w Polsce?
Najlepiej do tej pory radzi sobie nasz salon w Bydgoszczy. Jest tego wiele powodów. Jak wspomniałem był to pierwszy salon, a więc jest obecny na rynku najdłużej, mamy też w Bydgoszczy obok salonu, w tej samej galerii handlowej, swój serwis sprzętu połączony z kawiarnią. Nie bez znaczenia jest też dobra lokalizacja w mieście oraz profesjonalizm zespołu doradców Apple.
Jakie plany na rok 2015 ma Grupa Eurotel?
Dalszy rozwój współpracy z Apple, czyli rozwój sieci salonów APR, kontynuacja projektu serwisu sprzętu i zwiększenie jego skali działania, oraz rozpoczęta aktywność edukacyjna i szkoleniowa - to w ramach iDream. Co do reszty Grupy, to jak zawsze chcemy optymalizować dotychczasową działalność w celu dalszej poprawy wyników ekonomicznych, zależy nam także na podtrzymaniu polityki dywidendowej, która sprawia, że od lat nieprzerwanie dzielimy się zyskiem z inwestorami, wypłacając go w postaci dywidendy – wyróżniamy się tym pozytywnie w skali całego rynku giełdowego.
Tagi: