Automatyzacja nie pomaga w zrozumieniu uczuć

2018-05-16 | 09:00

Wszystko wskazuje na to, że automatyzacja, m.in. poprzez zastosowanie humanoidalnych robotów, jest nieunikniona – i to w każdej branży. Już teraz dzięki zastosowaniu inteligentnych rozwiązań niesamowicie rozwinęła się branża logistyczna czy produkcyjna, a wiele wskazuje na to, że już niedługo automatyzacja coraz częściej będzie dostępna w branży RETAIL. Jednak, jak uważa Michła Kaleta, Dyrektor ds. Sprzedaży i Rozwoju, Wyjątkowy Prezent, roboty w tej branży nie zastąpią człowieka całkowicie. 

Obecnie maszyny są doskonałe w wykonywaniu zaprogramowanych, powtarzających się schematów. W ten sposób mogą wykonać w identyczny sposób setki tysięcy jednakowych operacji. Natomiast z dużą dozą prawdopodobieństwa człowiek wykonujący tę samą czynność z czasem stałby się nieefektywny, a następnie zaczął popełniać błędy. Dlatego też coraz częściej można spotkać się ze wzmiankami o recepcjonistach, kelnerach czy baristach, których sukcesywnie zastępują roboty. Jednak czy w niedalekiej przyszłości humanoidalne roboty mogą całkowicie zastąpić człowieka i profesjonalnie obsługiwać Klientów? Uważam, że nie. Automatyzacja nie pomaga w zrozumieniu uczuć i oczekiwań potencjalnego konsumenta, dlatego też szczególnie w sprzedaży bezpośredniej robot nie jest w stanie zastąpić człowieka. W tego rodzaju transakcjach maszyny mogą okazać się zbędne, ponieważ dzięki swojej precyzji oraz zaprogramowaniu na konkretne sytuacje nie są przygotowane do kontaktu z człowiekiem. Sprzedawcy w swojej pracy wykorzystują wszystkie zmysły i dzięki odpowiedniej ich koordynacji oraz umiejętnościom odczytywania reakcji drugiej osoby są w stanie przygotować ofertę „skrojoną” pod konkretnego Klienta. Dlatego uważam, że jeszcze długo roboty nie zastąpią ludzi… Przynajmniej w sprzedaży bezpośredniej.

Największą zaletą automatyzacji zadań jest pozbycie się tzw. błędu ludzkiego. Pozwala to na zwiększenie produktywności i jakości. Stąd też dla każdego przedsiębiorcy w branży RETAIL jest to niezwykle ważna kwestia, bo prowadzi do maksymalizacji zysku firmy. Natomiast obecnie największym zagrożeniem jest to, że roboty humanoidalne nie potrafią odczytać emocji i odczuć konsumenta w sprzedaży bezpośredniej. Rozmowa z Klientem, wsłuchanie się w jego potrzeby oraz próba dopasowania oferty do jego odczuć i potrzeb to są elementy, których dzisiejsze roboty nie potrafią. Jednak należy pamiętać o tym, że rozwój technologii na przestrzeni ostatnich lat jest niesamowity, kto wie, jakie dokładnie zdolności będą posiadały roboty z przyszłości.

Zapewne branża RETAIL będzie bardziej zautomatyzowana, co może przynieść liczne korzyści. Przede wszystkim należy pamiętać, że roboty humanoidalne pracują w oparciu o bazy danych, które należy odpowiednio przygotować. Wprowadzenie tego typu rozwiązań wpłynie na monitoring niemalże każdego elementu transakcji, a przedsiębiorcy będą mieli większy wgląd we wnętrze swojej firmy, co z kolei pozwoli zlokalizować i zlikwidować tzw. wąskie gardła. Dzięki temu łatwo będzie wprowadzić działania mające na celu zwiększenie efektywności pracy, co w ostatecznym rozrachunku wpłynie na zwiększenie zysków.

Także konsumenci będą musieli przystosować się do zmian, które nastąpią na rynku. Mówiąc o wprowadzeniu robotów humanoidalnych do branży RETAIL, trzeba założyć, że Klienci będą często mieć bezpośredni kontakt z maszynami. Jednak przewidujemy, że to nie będzie wielki problem, ponieważ rozwój cyfryzacji spowodował, że ludzie szybko dostosowują się do nowinek technologicznych. Najprostszym przykładem jest to, że wprowadzenie lodówek do życia codziennego ogółu społeczeństwa zajęło ok. 30–40 lat, a kilkadziesiąt lat później smartfony opanowały świat w niespełna dekadę.

W sieci Wyjątkowy Prezent nowoczesne technologie wykorzystujemy zarówno w serwisie online, jak i w sklepach stacjonarnych. W 2017 roku uruchomiliśmy nową stronę internetową, która jest w pełni responsywna, dzięki czemu można z niej komfortowo korzystać bez względu na rodzaj wyświetlacza. Dane z poprzedniej strony pozwoliły nam wprowadzić na nowej witrynie rozwiązania UX, które zoptymalizowały ruch na naszej platformie. Teraz jest bardziej czytelna i łatwiejsza w obsłudze. Oczywiście, na bieżąco śledzimy dane, które zostawiają nasi użytkownicy (m.in. ruch na podstronach), badamy reakcje Klientów na wprowadzane minimalne zmiany w wyglądzie, chcemy też dowiedzieć się, jaki sposób komunikacji odpowiada konkretnemu konsumentowi. Tych danych jest naprawdę dużo; zaczynają mieć sens dopiero w kontekście naszej strony WWW i naszych produktów, więc dużą wagę poświęcamy na dokładną analizę.

Natomiast nowe technologie do punktów stacjonarnych wprowadziliśmy w salonie firmowym w Warszawie. Wszystkie vouchery zostały otagowane specjalnym znacznikiem RFID, dzięki czemu każdy Klient może samodzielnie sprawdzić informacje o wszystkich produktach znajdujących się w sklepie. Wystarczy, że położy go na specjalnym czytniku, a na ekranie dotykowego wyświetlacza pojawią się szczegóły oferty. Bardzo ułatwia to pracę z Klientem, gdyż po wstępnym wytłumaczeniu, kim jesteśmy i jak działają nasze produkty, konsument jest w stanie sam przejść cały proces zakupowy. Ponadto w tym samym salonie zamontowaliśmy pierwszy w Polsce kompletny symulator myśliwca F16, wiernie odwzorowujący prawdziwy kokpit chluby polskich Sił Powietrznych, cieszący się dużym powodzeniem wśród Klientów.

Tagi: Michał Kaleta Wyjątkowy Prezent
Oceń artykuł:

Źródło: Wyjątkowy Prezent

Automatyzacja nie pomaga w zrozumieniu uczuć

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.