Wszystko wskazuje na to, że automatyzacja, m.in. poprzez zastosowanie humanoidalnych robotów, jest nieunikniona – i to w każdej branży. Już teraz dzięki zastosowaniu inteligentnych rozwiązań niesamowicie rozwinęła się branża logistyczna czy produkcyjna, a wiele wskazuje na to, że już niedługo automatyzacja coraz częściej będzie dostępna w branży RETAIL. Jednak, jak uważa Michła Kaleta, Dyrektor ds. Sprzedaży i Rozwoju, Wyjątkowy Prezent, roboty w tej branży nie zastąpią człowieka całkowicie.
Obecnie maszyny są doskonałe w wykonywaniu zaprogramowanych, powtarzających się schematów. W ten sposób mogą wykonać w identyczny sposób setki tysięcy jednakowych operacji. Natomiast z dużą dozą prawdopodobieństwa człowiek wykonujący tę samą czynność z czasem stałby się nieefektywny, a następnie zaczął popełniać błędy. Dlatego też coraz częściej można spotkać się ze wzmiankami o recepcjonistach, kelnerach czy baristach, których sukcesywnie zastępują roboty. Jednak czy w niedalekiej przyszłości humanoidalne roboty mogą całkowicie zastąpić człowieka i profesjonalnie obsługiwać Klientów? Uważam, że nie. Automatyzacja nie pomaga w zrozumieniu uczuć i oczekiwań potencjalnego konsumenta, dlatego też szczególnie w sprzedaży bezpośredniej robot nie jest w stanie zastąpić człowieka. W tego rodzaju transakcjach maszyny mogą okazać się zbędne, ponieważ dzięki swojej precyzji oraz zaprogramowaniu na konkretne sytuacje nie są przygotowane do kontaktu z człowiekiem. Sprzedawcy w swojej pracy wykorzystują wszystkie zmysły i dzięki odpowiedniej ich koordynacji oraz umiejętnościom odczytywania reakcji drugiej osoby są w stanie przygotować ofertę „skrojoną” pod konkretnego Klienta. Dlatego uważam, że jeszcze długo roboty nie zastąpią ludzi… Przynajmniej w sprzedaży bezpośredniej.
Największą zaletą automatyzacji zadań jest pozbycie się tzw. błędu ludzkiego. Pozwala to na zwiększenie produktywności i jakości. Stąd też dla każdego przedsiębiorcy w branży RETAIL jest to niezwykle ważna kwestia, bo prowadzi do maksymalizacji zysku firmy. Natomiast obecnie największym zagrożeniem jest to, że roboty humanoidalne nie potrafią odczytać emocji i odczuć konsumenta w sprzedaży bezpośredniej. Rozmowa z Klientem, wsłuchanie się w jego potrzeby oraz próba dopasowania oferty do jego odczuć i potrzeb to są elementy, których dzisiejsze roboty nie potrafią. Jednak należy pamiętać o tym, że rozwój technologii na przestrzeni ostatnich lat jest niesamowity, kto wie, jakie dokładnie zdolności będą posiadały roboty z przyszłości.
Zapewne branża RETAIL będzie bardziej zautomatyzowana, co może przynieść liczne korzyści. Przede wszystkim należy pamiętać, że roboty humanoidalne pracują w oparciu o bazy danych, które należy odpowiednio przygotować. Wprowadzenie tego typu rozwiązań wpłynie na monitoring niemalże każdego elementu transakcji, a przedsiębiorcy będą mieli większy wgląd we wnętrze swojej firmy, co z kolei pozwoli zlokalizować i zlikwidować tzw. wąskie gardła. Dzięki temu łatwo będzie wprowadzić działania mające na celu zwiększenie efektywności pracy, co w ostatecznym rozrachunku wpłynie na zwiększenie zysków.
Także konsumenci będą musieli przystosować się do zmian, które nastąpią na rynku. Mówiąc o wprowadzeniu robotów humanoidalnych do branży RETAIL, trzeba założyć, że Klienci będą często mieć bezpośredni kontakt z maszynami. Jednak przewidujemy, że to nie będzie wielki problem, ponieważ rozwój cyfryzacji spowodował, że ludzie szybko dostosowują się do nowinek technologicznych. Najprostszym przykładem jest to, że wprowadzenie lodówek do życia codziennego ogółu społeczeństwa zajęło ok. 30–40 lat, a kilkadziesiąt lat później smartfony opanowały świat w niespełna dekadę.
W sieci Wyjątkowy Prezent nowoczesne technologie wykorzystujemy zarówno w serwisie online, jak i w sklepach stacjonarnych. W 2017 roku uruchomiliśmy nową stronę internetową, która jest w pełni responsywna, dzięki czemu można z niej komfortowo korzystać bez względu na rodzaj wyświetlacza. Dane z poprzedniej strony pozwoliły nam wprowadzić na nowej witrynie rozwiązania UX, które zoptymalizowały ruch na naszej platformie. Teraz jest bardziej czytelna i łatwiejsza w obsłudze. Oczywiście, na bieżąco śledzimy dane, które zostawiają nasi użytkownicy (m.in. ruch na podstronach), badamy reakcje Klientów na wprowadzane minimalne zmiany w wyglądzie, chcemy też dowiedzieć się, jaki sposób komunikacji odpowiada konkretnemu konsumentowi. Tych danych jest naprawdę dużo; zaczynają mieć sens dopiero w kontekście naszej strony WWW i naszych produktów, więc dużą wagę poświęcamy na dokładną analizę.
Natomiast nowe technologie do punktów stacjonarnych wprowadziliśmy w salonie firmowym w Warszawie. Wszystkie vouchery zostały otagowane specjalnym znacznikiem RFID, dzięki czemu każdy Klient może samodzielnie sprawdzić informacje o wszystkich produktach znajdujących się w sklepie. Wystarczy, że położy go na specjalnym czytniku, a na ekranie dotykowego wyświetlacza pojawią się szczegóły oferty. Bardzo ułatwia to pracę z Klientem, gdyż po wstępnym wytłumaczeniu, kim jesteśmy i jak działają nasze produkty, konsument jest w stanie sam przejść cały proces zakupowy. Ponadto w tym samym salonie zamontowaliśmy pierwszy w Polsce kompletny symulator myśliwca F16, wiernie odwzorowujący prawdziwy kokpit chluby polskich Sił Powietrznych, cieszący się dużym powodzeniem wśród Klientów.